خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد:

دلایل قرار دادن انصارالله در فهرست سیاه اتحادیه عرب/ سناریوی عربستان برای تضعیف صنعاء در آستانه مذاکرات سیاسی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۱۸۰

کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان و امارات به دنبال آن هستند تا انصارالله را در موضع ضعف پای میز مذاکره بکشانند و به همین دلیل حالا اعمال فشار را در دستور کار گذاشتند.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل قرار دادن نام انصارالله در فهرست سیاه از سوی کشورهای عضو اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیرا شورای وزیران کشورهای عضو اتحادیه عرب جنبش انصارالله یمن را در فهرست سیاه خود قرار داده است. این شورا انصارالله را یک جریان تروریستی اعلام کرده و آن را در لیست سیاه عاملان، مجریان و تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی قرار داده است که به نظرم باید این اقدام را یک فرار رو به جلو دانست. توجه داشته باشید که اساساً اتحادیه عرب و اقدام اخیر این نهاد علیه انصارالله یمن موضوع تازه‌ای به حساب نمی‌آید، بلکه ما بارها شاهد انجام چنین اقداماتی بوده‌ایم. واقعیت این است که اتحادیه عرب یک نهاد منطقه‌ای به حساب می‌آید که از حاشیه خلیج‌فارس و خاورمیانه تا آفریقا را در برمی‌گیرد؛ اما مساله اینجاست که این نهاد منطقه‌ای عملا زیر نظر عربستان سعودی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید این سازمان صرفاً در جهان عرب و آن هم به دلیل اداره این نهاد منطقه‌ای توسط کشورهای ثروتمند عربی قابلیت نفوذ دارد و اساساً مواضع و تصمیماتی که اتحادیه عرب اتخاذ می‌کند صرفاً جنبه منطقه‌ای دارد. در این میان باید توجه داشت که قراردادن نام انصارالله یمن در فهرست سیاه نشان‌دهنده ناتوانی عربستان و امارات در قبال حملات هدفمند انصارالله یمن است. طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته بارها مشاهده کردیم که حملات انصارالله یمن کاملاً هدفمند شده است و اخیراً هم شاهد هدف قرار دادن مجدد شرکت نفتی آرامکو توسط این جریان بودیم. آنچه در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که عربستان به دلیل وضعیت فعلی اقتصادی در جهان و همچنین مشکلات داخلی خودش نیاز به آن دارد تا بتواند بالاترین فشارها را بر یمن و انصارالله وارد کند. عربستان در نهایت می‌خواهد به افکار عمومی داخلی و خارجی این پیام را مخابره کند که توانسته اوضاع را در این کشور مدیریت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مسأله‌ای که در اینجا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که حملات اخیر انصارالله به امارات و خاک عربستان به حدی از حیث میدانی و سیاسی بر ریاض و ابوظبی تاثیر منفی گذاشته است که هر دو کشور دست به هر کاری می‌زنند تا حیثیت رفته خود را بازگردانند. از سوی دیگر ما شاهد تشدید فشارهای اقتصادی و محاصره‌های این چنینی علیه انصارالله یمن هستیم. عربستان اساساً و عملاً به دنبال آن بوده که بتواند از طریق مخابره پیام‌های گوناگون بحث مذاکره با انصارالله را پیگیری کند که این جنبش هم بارها خواهان مذاکره عادلانه شده است. بحث اصلی در شرایط کنونی این است که انصارالله به دنبال آرام کردن اوضاع برای ورود به مذاکره بوده اما واکنش ریاض یک واکنش تهاجمی به حساب می‌آید که هیچ اقدام مؤثری را برای حل و فصل پرونده یمن نمایان نمی‌کند.

میرابیان افزود: اینکه عربستان اعلام می‌کند به دنبال مذاکره با انصارالله است و از سوی دیگر این جریان و یمن را تحت محاصره‌ها و فشارهای اقتصادی قرار می‌دهد، یک تعارض آشکار به حساب می‌آید که در اصل باید به آن تحکم یکجانبه سیاسی اطلاق کرد. انصارالله در گذشته هم اعلام کرده زمانی پای میز مذاکره می‌آید که انواع و اقسام تحریم‌ها، بمباران‌ هوایی و همچنین فشارهای سازمان ملل و شورای امنیت علیه یمن کم شود و آنگاه وارد مذاکره با عربستان و امارات خواهد شد. در مقابل، کشورهای منطقه مانند عربستان و امارات به دنبال آن هستند تا انصارالله را در موضع ضعف پای میز مذاکره بکشانند که این موضوع نه تنها می‌تواند اختلافات را به بن‌بست بکشاند، بلکه می‌تواند منجر به تشدید تقابل‌ها در یمن شود. بر این اساس می‌بینیم که انصارالله در شمال یمن پایگاه‌های نظامی عربستان را در تصرف خود گرفته و حالا ریاض در پوشش اتحادیه عرب نام این جنبش را در فهرست سیاه قرار داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رد و بدل شدن این پیام‌های سیاسی و نظامی نشان می‌دهد که اوضاع همچنان آلوده به درگیری و تقابل‌های آشکار میان دو طرف است. در نهایت معتقدم مذاکرات مذکور تا زمانی که عربستان به یمن نگاه بالا به پایین دارد به جایی نخواهند رسید و بدون تردید سعودی‌ها در سرزمین‌های خود که روزی بر آنها ادعا داشتند، با اقدام‌های سلبی انصارالله روبه‌رو خواهند شد. لذا قرار دادن این جنبش در فهرست سیاه، صرفاً یک مانور سیاسی منطقه‌ای از سوی عربستان برای حفظ آبروی خود به عنوان رهبر کشورهای عربی به حساب می‌آید و بدون شک می‌تواند اوضاع و احوال مذاکرات سیاسی در یمن را با مشکلات جدی روبه‌رو کند. این در حالی است که طی روزهای آینده هم قرار است مذاکراتی در ریاض برگزار شود که باید دید مقام‌های عربستان چگونه آن را مدیریت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز