خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سناریوی جدید امارات برای تزریق آشوب در «المهره» یمن/ ابعاد تشدید مداخله نظامی آمریکا و عربستان علیه صنعاء

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۷۰۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: اماراتی‌ها سعی می‌کنند با تزریق ارقام نجومی به نمایندگان خود در شورای انتقالی جنوب یمن، آنها را به سمت ایجاد به هم ریختگی در استان المهره هدایت کنند.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تخصیص بودجه کلان توسط امارات برای ایجاد بحران در استان المهره یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ از یمن خارج شد اما این کشور مزدورانش را در نواحی جنوبی یمن آموزش داد و تسلیح کرد و تا به امروز هم از آنها به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. توجه داشته باشید نیت ابوظبی از ورود به جنگ یمن، بحث تجزیه نواحی جنوبی این کشور بود و شورای انتقالی جنوب یمن را هم اماراتی‌ها برای همین مقاصد راه‌اندازی کردند. زمانی که این کشور نظامیان خود را از یمن خارج کرد، گفته شد که یک توافق آتش‌بس نانوشته میان ابوظبی و انصارالله یمن مورد تایید قرار گرفته اما اتفاقات و رویدادهای میدانی و سیاسی که پس از آن در یمن رخ داد دقیقاً خلاف این موضوع را تایید کرد و حالا تنش میان دو سوی این معادله بالا گرفته است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ایالات متحده پس از روی کار آمدن دولت بایدن معتقد بود که می‌تواند به راحتی با انصارالله وارد مذاکره سیاسی شود اما این اتفاق رخ نداد و این جریان پای میز مذاکره نیامد. آمریکایی‌ها پس از اینکه فهمیدند انصارالله پای میز مذاکره نخواهد آمد، حضور نظامی خود در منطقه و یمن را افزایش دادند و در سوی دیگر امارات و عربستان را به تشدید حملات خود علیه یمن تشویق کردند. این روند طی سه، چهار هفته گذشته از حیث نظامی تشدید شد و ما شاهد عملیات نظامی گسترده از هوا و زمین علیه یمن هستیم. در مقابل انصارالله هم توانست پیشروی مثبتی را در جزیره ‌العرب انجام دهد اما حالا ابوظبی سناریوی جدیدی با محوریت استان «المهره» کلید زده است. براساس اسناد و داده‌های موجود، اماراتی‌ها سعی کردند با تزریق ارقام نجومی به نمایندگان خود در شورای انتقالی جنوب یمن، آنها را به سمت ایجاد به هم ریختگی در استان المهره هدایت کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که این استان در همسایگی عُمان قرار دارد و اساساً از گذشته محل اختلاف میان عمان و امارات بوده است. اماراتی‌ها از قدیم به این استان چشم دوخته بودند و اختلافات ارضی شدیدی با یمنی‌ها و عمان بر سر این استان داشتند. حالا آنها از این طریق می‌خواهند بر عمان اعمال فشار کنند تا جایی که امارات به صورت یکطرفه تابعیت خود را به سران قبایل حاضر در المهره اعطا کرده است و در حال اقلیم‌سازی به نفع خود خواهد بود. این دقیقاً همان سناریوی قدیمی است که در جزیره سقطری عملیاتی کردند و حالا به دنبال محقق کردن آن در استان المهره هستند. توجه داشته باشید که انصارالله هم در این میان فشارهای خود بر ابوظبی و عربستان را از حیث نظامی افزایش داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به یاد داریم که آمریکایی‌ها این جریان را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند اما در نهایت هیچ مذاکره‌ای میان این جریان و اعراب منطقه و آمریکا به وجود نیامد. واشنگتن به دنبال آن بود که جلوی نفوذ ایران و انصارالله را در یمن بگیرد و حتی خروج امارات از این کشور هم برای ایجاد فضای مذاکره بود، ولی در نهایت دیدیم که اوضاع به سمت و سوی دیگری رفت. اماراتی‌ها اخیراً استان شبوه در یمن را مورد حملات خود قرار دادند تا بتوانند انصارالله را از معادلات کنار بزنند یا حداقل آنها را وارد فاز مذاکره کنند که این اتفاق هم رخ نداد. حالا حملات یمنی‌ها به امارات و عربستان بیشتر شده است و آنچه با محوریت سناریوی استان المهره در جریان است، یک پروژه قدیمی اما مهم خواهد بود که می‌تواند اوضاع را وخیم و تنش در منطقه را به سمت عمان هدایت کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز