خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل اعمال تحکم امنیتی خود در امارات را دنبال می‌کند/ نگاه تل‌آویو به ابوظبی، از بالا به پائین است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۷۲۵

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: ریشه اختلاف میان امارات و اسرائیل اساساً امنیتی است نه سیاسی و این موضوع حتی در همکاری‌های اقتصادی هم قابل رؤیت است.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل و ابعاد اختلاف‌های جدید اسرائیل و امارات در گفت‌وگو با خبرنگار اینا اظهار کرد: اصل قضیه اختلاف میان امارات و رژیم صهیونیستی که اخیراً هم در مسأله پروازهای مسافرتی دو طرف مطرح شده، ریشه امنیتی دارد و باید این موضوع را در رویکردهای تل‌آویو طی سالیان اخیر جست‌وجو کرد. توجه داشته باشید که صهیونیست‌ها تمام ارتباط‌های خود با جهان خارج از سرزمین‌های اشغالی را در محور امنیت تعریف می‌کنند. به عنوان مثال اگر اسرائیل وارد فعالیت اقتصادی با یک کشور می‌شود، این مناسبات هم در راستای تامین امنیت اسرائیل به حساب می‌آید. نکته دوم این است که اسرائیل تلاش می‌کند در بحث مسائل امنیتی یک نگاه یکجانبه و اختصاصی داشته باشد. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ میلادی که آمریکایی‌ها طرحی را در مورد کرانه باختری مطرح کردند به اسرائیلی‌ها این موضوع را اعلام کرده بودند که یک تیم مرکزی برای تامین امنیت این منطقه و جاده‌های مواصلاتی منتهی به اردن به رهبری ایالات متحده تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: در همان زمان اسرائیلی‌ها چندین بار با این طرح مخالفت کردند و در نهایت به دلیل آنکه قرار بود آمریکایی‌ها مسئولیت طرح تامین امنیت مناطق مذکور را بر عهده داشته باشند، به صورت کلی این پروژه را کنار زدند و اساساً مقابل واشنگتن قرار گرفتند. همین یک مورد به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیلی‌ها به هیچ وجه در مورد مسائل امنیت ملی با هیچ کشوری حتی ایالات متحده شریک نمی‌شوند. در مورد اختلاف اسرائیل و امارات در مورد پروازهای اخیر هم آنها می‌گویند پس از عادی‌سازی روابط با ابوظبی هر پروازی که از این پس وارد امارات می‌شود، تامین امنیت صفر تا صد آن بر عهده اسرائیل خواهد بود. در مقابل، اماراتی‌ها اعلام می‌کنند که بر اساس تمام پروتکل‌های جهانی، هر هواپیمایی که وارد خاک این کشور می‌شود، مسئولیت تامین امنیت آن بر عهده ابوظبی خواهد بود نه طرف مهمان اما اسرائیل به هیچ وجه زیر بار این مواضع نرفته و حالا پروازها میان دو طرف لغو شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در شرایط فعلی، اماراتی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که اسرائیل به دنبال اعمال تحکم امنیتی خود در امارات است و این دقیقاً یکی از تبعات عادی‌سازی روابط با اسرائیل به حساب می‌آید. آنها می‌دانند که رژیم صهیونیستی از طریق پروازها نه تنها جاسوس‌های خود را در سطح منطقه و دنیا جابه‌جا می‌کنند، بلکه از قاچاق تسلیحات، عتیقه و اعضای بدن گرفته تا جابه‌جایی عوامل ترور را در دستور کار خود قرار می‌دهند و تمام این مؤلفه‌ها ریشه امنیتی دارد نه سیاسی. بسیاری معتقدند که این اختلاف‌ها ادامه‌دار خواهد بود اما مسأله اینجاست که اماراتی‌ها در این پرونده دست پایین را دارند؛ چراکه اولاً از حیث حاکمیتی، ضعیف‌تر هستند و دوماً آنها در حال تجربه تلخ حملات انصارالله بودند که این جایگاه امارات را پایین‌تر و آسیب‌پذیر تعریف می‌کند. به نظرم آمریکایی‌ها و اسرائیل در آینده‌ای نزدیک، در مورد درخواست‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به ابوظبی فشار خواهند آورد تا اماراتی‌ها پروتکل‌های مد نظر تل‌آویو را بپذیرند و میدان را به نفع صهیونیست‌ها خالی کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که اختلاف بر سر تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ از سوی آمریکا به امارات همچنان با محوریت اسرائیل وجود دارد و آنها معتقدند که دست برتر در حوزه نیروی هوایی منطقه باید با آنها باشد نه اماراتی‌ها. حتی احتمال دارد که جنگنده‌های تحویل شده به امارات توسط خلبان‌های اسرائیلی به پرواز درآیند تا این تضمین به اسرائیل داده شود که آنها از ناحیه جنگنده‌های تحویل داده شده به امارات تهدید نخواهند شد. حتی در حوزه اقتصادی هم اختلاف‌هایی در مورد ارسال نفت از طریق خط لوله امارات به سرزمین‌های اشغالی میان ابوظبی و تل‌آویو مطرح شده است؛ به گونه‌ای که قرار بود امارات و عربستان این خط لوله را از دریای سرخ و از طریق بندر حیفای اسرائیل به فلسطین و سپس اروپا بفرستند، اما به دلیل مخالفت‌های وزیر جنگ اسرائیل، این موضوع منتفی شده است. لذا هر آنچه که به عنوان محور اختلاف و حتی محور برقراری روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی مشاهده می‌کنیم صرفاً ریشه امنیتی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز