خبرگزاری کار ایران

بخشایشی‌اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن فرار مهندسی‌شده از عراق را طرح‌ریزی می‌کند/ همزمانی تحرکات داعش با پایان ماموریت رزمی آمریکا معنادار است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۹۲۴

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: وضعیت ایالات متحده در داخل این کشور و در منطقه به طوری است که بیشترین میزان نگاه آنها به چین معطوف شده است.

«احمد بخشایشی‌اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به پایان رسمی ماموریت ائتلاف آمریکا در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که مأموریت رزمی نظامیان آمریکا در عراق به پایان رسیده و از این پس آنها با عنوان مستشاری و آموزشی در این کشور حضور خواهند داشت. در این میان عده‌ای دیگر مانند مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده که نیروهای آمریکایی از کشورش خارج خواهند شد که این موضوع ریشه در ترور شهید سلیمانی دارد. واقعیت این است که از دوره ترامپ و پس از اتفاقاتی که در فرودگاه بغداد رخ داد و منجر به شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین فرمانده حشدالشعبی (ابومهدی المهندس) شد، وضع ایالات متحده در عراق و منطقه با دگرگونی روبه‌رو شد و در داخل آمریکا هم شاهد اختلاف‌های عجیبی در حوزه سیاست خارجی بودیم.

وی ادامه داد: در آن‌موقع پارلمان عراق تصویب کرد که نظامیان آمریکا باید از این کشور خارج شوند و تا به امروز هم این مسأله به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری شده است. در این میان ایالات متحده به دنبال آن است تا خبر خروجش از عراق را به گونه‌ای منتشر کند که نشان دهد آنها از این کشور خارج نخواهند شد و صرفاً تغییر ماموریت دادند اما بر اساس اسناد و داده‌های موجود، باید بدانیم که اولویت اول ایالات متحده تقابل با چین و پس از آن روسیه است. حتی در این راه، اتحادهای تازه‌ای میان واشنگتن با استرالیا و بریتانیا شکل گرفت که متضرر اصلی آن فرانسوی‌ها بودند و به همین دلیل بحث خروج آمریکا از عراق در حال انجام شدن است. در گذشته هم بارها شاهد آن بودیم که رسانه‌های ایالات متحده همانند وضعیت کنونی اعلام کردند که ماموریت آنها در عراق تغییر کرده است اما قرار نیست خروج آمریکایی‌ها رقم بخورد اما در نهایت آنها محکوم به خروج هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم این روند صرفاً یک جنگ روانی است و واقعیت این است که آمریکایی‌ها برای فرار از یکسری مسائل پنهان و هزینه‌هایی که طی سالهای گذشته بر آنها تحمیل شده، اقدام به مانور رسانه‌ای به نفع خود کردند. توجه داشته باشید که طی سه سال گذشته حشدالشعبی دائم مواضع ایالات متحده را مورد هدف قرار داده که این نشان از کم شدن نفوذ و قدرت آمریکا در منطقه و به خصوص عراق دارد. از سوی دیگر آنچه در تحلیل‌ها مطرح نمی‌شود ضعف داخلی ایالات متحده است. بسیاری معتقد بودند با آمدن جو بایدن اوضاع داخلی آمریکا رو به راه می‌شود اما شاهد آن هستیم که از یک سو جمهوری‌خواهان علیه او اقدام می‌کنند و از سوی دیگر مسائلی از قبیل سن و سال بایدن و برخی از تصمیم‌سازی‌های او خصوصاً در مورد افغانستان مورد انتقاد جامعه بین‌الملل قرار گرفته است. بر همین اساس واشنگتن مدلی از فرار مهندسی‌شده از عراق را در دستور کار خود قرار داده و این در حالی است که ما شاهد تحرکات داعش در برخی از نقاط مشترک عراق و سوریه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته‌ دیگری که باید مورد اشاره قرار بگیرد، مسأله تحرکات داعش است. از یک هفته پیش تاکنون اخبار زیادی در مورد حملات این جریان تروریستی به کرکوک و اطراف اقلیم کردستان عراق مخابره شده که چندین نفر از پیشمرگه‌ها در این حملات کشته شدند و حتی مسعود بارزانی هم نسبت به تحرکات داعش در اطراف اقلیم کردستان هشدار داده بود. این تحرکات در حالی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها به دنبال خروج از عراق هستند و به نوعی با تحریک داعش می‌خواهند این پیام را مخابره کنند که اگر آنها از عراق خارج شوند مجدداً بحران تروریسم در این کشور و منطقه احیا خواهد شد. مشابه این اقدام را در افغانستان شاهد بودیم که حالا این کشور به دست طالبان افتاده است. بنابراین خروج ایالات متحده از عراق نشان‌دهنده آن است که این کشور به سمت تقابل با چین خواهد رفت و از سوی دیگر سیاست‌های خود را در منطقه تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز