خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

قطر با برگزاری انتخابات به دنبال دموکراتیک نشان دادن خود است/ سناریوی دوحه، تحت‌الشعاع قرار دادن عربستان خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۳۵۰

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: در آینده نزدیک احتمالاً قطر سایر رویدادهای سیاسی در داخل مانند انتخابات شهرداری‌ها را عملیاتی می‌کند اما هدفش به چالش کشیدن ریاض است.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد برگزاری اولین انتخابات شورای مشورتی قطر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: موضوع انتخابات در کشورهای حاشیه خلیج فارس یک مساله تازه به حساب نمی‌آید؛ چراکه از سال‌ها قبل شاهد بودیم این چنین وقایع سیاسی در داخل کشورهای مستقر در حاشیه خلیج فارس به وقوع پیوسته است که اساساً اهداف مختلفی در بطن آن نهفته است. باید بدانیم که کویت در بحث برگزاری انتخابات اولین کشوری بود که در حاشیه خلیج فارس پیش قدم شد و توانست در نهایت مجلس ملی کویت را پایه‌گذاری کند. چندی پس از آن هم سعودی‌ها یک مجلس شورایی را تشکیل دادند و به دنبال آن در بحرین و عمان هم شاهد تشکیل مجلس شورایی بودیم. به همین دلیل تنها کشوری که مجلس ملی یا مجلس مشورتی نداشت قطر بود و حالا شاهد آن هستیم طی روزهای اخیر در این کشور انتخابات شورایی یا پارلمانی برگزار شد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که تمامی این مجالس انتصابی هستند. حتی در قطر هم صرفاً بخشی از مجلس انتخابی است؛ به گونه‌ای که ۱۵ عضو از مجموع ۴۵ عضو پارلمان قطر توسط امیر این کشور انتخاب می شود و ۳۰ نفر دیگر توسط مردم در فرآیند رای گیری انتخاب خواهند شد. اگرچه در این کشور میزان مشارکت بین ۶۳ تا ۶۵ درصد بود اما باید متوجه باشیم که جمعیت قطر چندان زیاد نیست. از سوی دیگر کسانی می‌توانستند در این رویداد سیاسی شرکت کنند که مهاجر نباشند. بر اساس قوانین موجود، در این انتخابات کسانی که پدربزرگ آنها قبل از سال ۱۹۳۰ میلادی وارد قطر شده باشند می‌توانستند به عنوان نامزد یا رأی دهنده در این انتخابات شرکت کنند اما کسانی که مهاجر بودند نمی‌توانستند در این انتخابات حضور داشته باشند. به همین دلیل میزان رای دهندگان از منظر تعداد نفرات کم بود و به همین دلیل است که حدود ۶۵ درصد مردم این کشور در انتخابات شرکت کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که مجلس مشورتی قطر یک مجلس سمبلیک خواهد بود؛ چراکه عملا ًچنین ساختارهایی در کشورهای حاشیه خلیج فارس چندان خروجی مثبتی نداشته و ندارد و عملاً ساختار از بالا به پایین تعریف شده است. نکته دیگری که باید در مورد دلایل برگزاری این انتخابات مورد نظر قرار دهیم این است که قطر در دو دهه اخیر توانسته در معادلات منطقه‌ای یک پرستیژ و جایگاه مناسب برای خود کسب کند. از جام جهانی فوتبال که قرار است در سال ۲۰۲۲ برگزار شود گرفته تا میزبانی از انعقاد توافق دوحه میان طالبان و آمریکا و همچنین همکاری و هماهنگی با ترکیه در لیبی و سوریه به علاوه هدایت جریان اخوانی‌ها، همه و همه نشان می‌دهد که قط در حوزه سیاست خارجی پیشرفت ملموسی داشته است. حالا هم به سمت آن رفته که بتواند اوضاع و احوال داخلی کشورش را تقریبا درست کند و به نوعی سعی کند که یک چهره دموکراتیک از خود به نمایش بگذارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است پارلمانی که در قطر تشکیل خواهد شد از مجلس ملی کویت اختیارات کمتری دارد اما از مجالس مشورتی کشورهایی مانند امارات، عربستان، بحرین و عمان اختیارات و نفوذ بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این قطر سعی می‌کند در آینده نزدیک سایر رویدادهای سیاسی در داخل مانند انتخابات شهرداری‌ها را عملیاتی کند و با این اقدام‌ها باید گفت که دوحه در حال تحت الشعاع قرار دادن وجهه عربستان در حاشیه خلیج فارس و منطقه است و از سوی دیگر وجاهت خود را افزایش می‌دهد. به یاد داریم پس از آنکه دونالد ترامپ کاخ سفید را ترک کند، ریاض وارد عادی ‌سازی مناسبات خود با قطر شد و اساساً این عربستان بود که به سمت قطر آمد. از سوی دیگر قطر برای تکمیل روند دموکراتیک خود در داخل سعی می‌کند در حوزه رسانه‌ای باز هم خودش را تقویت کند و احتمال دارد بحث افزایش امتیازات و اختیارات شهروندی را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز