خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن، افغانستان را به ترمینال ناامنی تبدیل می‌کند/ بایدن به دنبال اجرای طرح خاورمیانه بزرگ است/ پاکستان و هند، دو وزنه برای محاصره چین

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۳۳۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تسلیحاتی که از آمریکایی‌ها در افغانستان به جا مانده و به دست طالبان افتاد، به راحتی می‌تواند علیه چین استفاده شود و این باعث می‌شود تا آمریکا دیگر درباره ارسال تسلیحات به جریان‌های بنیادگرا مورد اتهام قرار نگیرد.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح پروژه جدید آمریکا در افغانستان و یارکشی جدید در این کشور توسط واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه باید مورد اشاره قرار بگیرد این است که ایالات متحده طرح‌های خود را جهت «نظم‌دهی به نظام آینده جهانی» تنظیم کرده و به نوعی در حال اجرای یک استراتژی بزرگ در شکل دادن به هندسه جهانی آینده قدرت با مرکز واشنگتن است. به عبارتی باید بگوییم که آمریکا به دنبال حفظ قدرت خود بوده و می‌خواهد طرحی را پیاده کند تا بتواند در سرزمین‌های خاکی، خود را در نهایت به مرزهای چین نزدیک کند. از منظر ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک اَوَلیت این طرح متوجه فلات ایران خواهد بود و اُولویت آن چین و تبت است. واشنگتن پس از ضد واقعه ۱۱ سپتامبر وارد منطقه شد و هزینه‌های زیادی را در این میان متوجه خود کرد اما توجه داشته باشید که آمریکا پس از ۲۰ سال هزینه دادن در افغانستان، قرار نیست از این کشور خارج شود، بلکه طالبان را به قدرت رساند و حالا سناریوهای زیادی طی هفته‌ها و روزهای گذشته مطرح شده است.

وی ادامه داد: یکی از این سناریوها به ارتباط میان قدرت و تقسیم‌بندی نفوذ جغرافیایی برمی‌گردد. اینکه بگوییم ایالات متحده از افغانستان خارج می‌شود و سپس ایران را از زیر نظر بریتانیا و روسیه خارج می‌کند، یکی از سناریوهای مطرح است. سناریوی دیگر به مدیریت منطقه بر اساس استراتژی هراس‌افکنی برای تثبیت قدرت آمریکا برمی‌گردد. اینکه گفته می‌شود ایالات متحده از عراق بیرون می‌رود و احتمال دارد منطقه به آشوب کشیده شود، سناریوی دوم است. آنها به دنبال گسترش ناامنی در منطقه و در نهایت اتحاد میان اسرائیل و اعراب هستند تا زمینه بالا رفتن قیمت نفت و حامل‌های آن را میسر کنند. آمریکا به دلیل رهایی از اقتصاد نفتی به دنبال تقابل با رقبای خود در این حوزه است و به این ترتیب زمینه‌های تحت تاثیر قرار دادن رقبای خود پس از بحران کرونا را کلید زده است. سناریوی دیگر آمریکا این است که با استقرار طالبان و خشونت آنها، منطقه را وارد یک ناامنی بر اساس رادیکالیسم مذهبی کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: واشنگتن به دنبال آن است تا در نهایت چین را مورد هدف قرار دهد و بتواند تهدید را از غرب آسیا به شرق آسیا منتقل کند. کاملاً مشخص است که ایالات متحده به دنبال آن است تا افغانستان را با هدف ضربه زدن به چین به ترمینال ناامنی تبدیل کند و به همین دلیل است که ما می‌بینیم آنها به طالبان مشروعیت بخشیدند. تسلیحات که اخیراً از آمریکایی‌ها در افغانستان به جای مانده و حالا به دست طالبان افتاده است، به راحتی می‌تواند علیه چین استفاده شود و این باعث می‌شود تا آمریکا دیگر مورد اتهام درباره ارسال تسلیحات به جریان‌های بنیادگرا قرار نگیرد. بنابراین تمامی این مدار می‌تواند در نهایت به جایی ختم شود که درخواست برای حضور آمریکا و مشروعیت‌بخشی برای این حضور، نمایان و علنی شود. آنچه انجام خواهد شد به نظرم در چارچوب طرح خاورمیانه بزرگ توسط «جو بایدن» مطرح و اجرایی می‌شود؛ چرا که ایالات متحده به صورت کاملا مشهود به دنبال چینش مهره‌های خود در افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دو بازیگر مهم در افغانستان که پاکستان و هند به حساب می‌آیند، همچنان بر سر کشمیر با یکدیگر جدل دارند و از سوی دیگر آمریکایی‌ها، هند را وزنه تعادل در مقابل چین می‌دانند. بنابراین اگر آمریکا، پاکستان را وارد یک معادله جدی‌تر با خود کند و عربستان را در کنار آن قرار دهد و از سوی دیگر هند را علیه پکن تقویت کند، در نهایت محاصره چین و همچنین طرح یک جاده – یک کمربند کلید خواهد خورد. این در حالی است که چین و روسیه از طالبان حمایت می‌کنند اما شاهد هستیم که پکن به نوعی یک رویکرد دست به عصا در قبال طالبان و افغانستان دارد که من به آن رویکرد «یک گام به جلو و دو گام به عقب» اطلاق می‌کنم. چراکه همچنان نگران آنچه در افغانستان می‌گذرد است و نمی‌خواهد برای ارتباط با طالبان مورد انتقاد قرار بگیرد. بر این اساس آنچه در افغانستان گذشت، پیروزی بلاهت بر فساد دولت افغانستان بود و می‌تواند به نفع آمریکا و کشورهایی تمام شود که حالا به دنبال طرح‌ریزی جدید در افغانستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز