خبرگزاری کار ایران

عبده تبریزی مطرح کرد؛

لزوم توسعه صندوق‌های طلا برای تنوع در سرمایه گذاری

asdasd
کد خبر : ۹۱۱۷۴۱

حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس معتقد است در شرایطی که استقبال از بازار سرمایه و حجم نقدینگی رو به افزایش است، باید گزینه های متنوعی پیش روی سرمایه گذاران قرار گیرد که با توجه به گرایش افراد به سرمایه گذاری روی طلا، سازمان بورس و بانک مرکزی می توانند زمینه توسعه صندوق های طلا را فراهم کنند.

به گزارش ایلنا، عبده تبریزی به وضعیت فعلی بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی و صعودی بورس به سهامداران توصیه می شود که به دنبال بالاترین نرخ بازده نروند زیرا به طور طبیعی بازار سهام یک دوره ای افزایشی و دوره ای دیگر کاهشی می شود.

وی افزود: این در حالی است که با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه و ورود حجم زیادی از نقدینگی به بازار، به نظر می رسد دوره ریزشی بورس یکباره نخواهد بود اما احتمال ریزش نیز وجود دارد که در این شرایط دولت باید سهام را با قاعده و متعادل عرضه کند تا نه بازار خراب شود و نه عده ای بترسند؛ از طرفی کسانیکه دست و اندرکار بازار هستند نباید روی شاخه درخت بنشینند و تلاش کنند که این بازار را حفظ کنند چراکه لازمه حفاظت از این بازار، پرهیز از حرکت‌های ناپایدار است.

به گفته این پیشکسوت بازار سرمایه، تا وقتی افرادی که وارد بورس می شوند، یک پایشان را بیرون در گذاشته اند تا در صورت ریزشی شدن سریع فرار کنند؛ وضعیت خطرناک است. از سوی دیگر در حال حاضر آگاهی نسبت به ریسکی بودن بورس افزایش یافته و کسی کورکورانه وارد این بازار نمی شود. لذا به مردم توصیه می شود که در شرایط فعلی اگر قصد ورود به بازار سرمایه را دارند با پس انداز اضافی و نه سرمایه اصلی خود از جمله فروش ملک و خودرو، وارد بازار شوند تا اگر این پس انداز تضعیف شد چندان دچار زیان نشوند. از طرفی پیشنهاد می شود اگر مردم قصد سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری را دارند عملکرد تاریخی صندوق ها را مورد توجه قرار دهند و به بازده یک دوره زمانی خاص توجه نکنند.

عبده تبریزی در پایان به متنوع سازی دارایی‌ها در سبد سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران باید از این فرصت استفاده کنند و نباید سبدی که ایجاد می کنند تنها متشکل از چند سهم باشد بلکه باید سبدی متنوع تر داشته باشند و صندوق با درآمد ثابت هم خریداری کنند تا در صورت بروز مشکل، نقدینگی آنها فراهم باشد.

وی اضافه کرد: از طرفی باید صندوق های طلا نیز توسعه پیدا کند زیرا در حال حاضر گرایش افراد به صندوق های طلا افزایش یافته است این در حالی است که این صندوق ها لزوما موجودی طلا را مطرح نمی کند بلکه می خواهند در پناه طلا خودشان را حفظ کنند لذا کار خوبی است که هم سازمان بورس و بانک مرکزی کمک کند تا صندوق های طلا توسعه پیدا کند، زیرا این صندوق ها تعادلی در این بازار ایجاد می کند که اگر مشکلی ایجاد شد مردم خیلی نترسند و صبر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر