خبرگزاری کار ایران

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در ایران

asdasd
کد خبر : ۸۰۷۴۹۶

پروازهای دو طرفه یا همان رفت و برگشتی در مقایسه با بلیط های هواپیما یک طرف دقیقا در همان مسیر ارزان تر هستند و قیمت پایین تری دارند و در صورتی قصد استرداد بلیط دو طرفه را داشته باشید بالاترین هزینه مسیر یک طرفه آن پرواز استرداد می شود.

ایلنا؛ گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که مجبور می شوید تمامی برنامه های سفر خود را لغو نمایید و سفر را به زمان دیگری موکول کنید. این مسئله زمانی مهم می شود که شما سفر با هواپیما را انتخاب کرده و بلیط هواپیما را تهیه کرده باشید. در چنین شرایطی علاوه بر اینکه باید تمام بار و بندیل سفر را باز کنید، باید هر چه سریعتر برای استرداد یا کنسلی بلیط اقدام کنید تا زیان کمتری بینید. خیلی از افراد از امکان کنسلی بلیط هواپیما و قوانین آن اطلاعات دقیقی ندارند، همین مسئله موجب شد که ما تصمیم بگیریم اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

چگونه می توان بلیط هواپیما را کنسل نمود؟

اگر بلیط هواپیما را آژانس های هواپیمایی خریداری کرده باشید باید با مراجعه به آنجا و تحویل بلیط خود به مسئول فروش بلیط درخواست استرداد بلیط نمایید و هزینه بلیط خود را دریافت کنید، اما اگر به صورت اینترنتی از طریق یکی از وب سایت های معتبر مانند ایرپلین تیکت اقدام به خرید بلیط نموده اید باید با وارد شدن به حساب کاربری خود در آن سایت وارد بخش مدیریت صورت حساب شده و از میان تمام گزینه ها گزینه کنسل نمودن بلیط را انتخاب نمایید تا با ثبت استرداد هزینه بلیط به حساب شما بازگردد.

تغییر یا کنسلی بلیط هواپیما در کلاس های پروازی مختلف

قوانین استرداد بلیط در خصوص کلاس های پروازی مختلف متفاوت است که در زیر به آن اشاره می کنیم.

  • کلاس نرخیv:

در صورتی که قصد داشته باشید بلیط هواپیما کلاس نرخ v خود را کنسل یا تغییر دهید اگر از زمان رزرو بلیط تا یک روز قبل از پرواز تا ساعت 12 ظهر اقدام کنید 20 درصد از هزینه اصلی شما به عنوان جریمه کاسته می شود و در زمانی خارج از این تاریخ 40 درصد از هزینه بلیط شما کسر گردیده و مابقی به حساب شما واریز می شود.

  • کلاس نرخی Q:

اگر بلیط هواپیما شما از نوع کلاس Q باشد در صورت استرداد تا ساعت 12 روز قبل پرواز 30 درصد جریمه به شما تعلق گرفته و از 12 ظهر به بعد 60 درصد جریمه شده و مقدار آن از هزینه بلیط شما کم می شود.

  • کلاس نرخی N:

در صورتی که بلیط هواپیما خریداری شده از نوع کلاس N باشد به تحت هیچ شرایطی نمی توان برای کنسلی یا تغییر آن اقدام نمود و امکان بر گشت هزینه بلیط به حساب شخص وجود ندارد.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در ایران

 

قوانین کنسلی یا تغییر بلیط پروازهای خارجی

قوانین استرداد در مورد پروازهای داخلی و خارجی با یکدیگر متفاوت است که به بررسی آن ها به طور کامل می پردازیم.

همانطور که می دانید پروازهای دو طرفه یا همان رفت و برگشتی  در مقایسه با بلیط های هواپیما یک طرف دقیقا در همان مسیر ارزان تر هستند و قیمت پایین تری دارند و در صورتی قصد استرداد بلیط دو طرفه را داشته باشید بالاترین هزینه مسیر یک طرفه آن پرواز استرداد می شود. همچنین در مواردی که مسافر بلیط را کنسل نکند یا به اصطلاح No show هزینه آن را نیز در نظر می گیرند.

منظور از No Show

منظور از این اصطلاح آن است که مسافر نتوانسته است در زمان مشخص درج شده در بلیط خود را به پرواز برساند و از قبل نیز بلیط را کنسل نکرده و به صورت رزرو وجود دارد. No Show  نیز از لحاظ استرداد قوانین خاص خودش را دارد.

در رابطه با پروازهای خارجی مسافران تا 24 الی 28 ساعت پیش از ساعت پرواز می توانند بلیط خود را کنسل یا تغییر دهند و در غیر اینصورت فرد جریمه شده و هزینه های مربوطه از مبلغ بلیط او کسر می شود.

قوانین کنسلی بلیط هواپیما در ایران

قوانین کنسلی یا تغییر بلیط پروازهای داخلی

شرایط و قوانین استرداد  بلیط پروازهای داخلی و خارجی یکسان نیست و در صورت کنسلی بلیط هواپیما مطابق قوانین شرکت هواپیمایی ارائه دهنده آن بلیط عمل می شود. البته ایر لاین هایی نیز وجو دارند که مطابق قوانین رسمی و کلی استرداد عمل می کنند. بنابراین می توان گفت امکان کنسلی یا استرداد بلیط پروازهای داخلی کاملا به ایرلاین ارائه دهنده آن وابسته است.

قوانین تغییر یا استرداد بلیط پروازهای داخلی در کلاس های مختلف

  • کلاس نرخ J

در صورتی که برای استرداد بلیط هواپیما این کلاس تا قبل از 12 ظهر روز قبل پرواز اقدام کرده باشید فقط 20 درصد از بلیط شما کسر می گردد، در حالی که پس از این زمان 40 درصد از بلیط کسر و ما بقی به حسابتان واریز می شود. هر یک از مسافرین این کلاس پروازی فقط اجازه به همراه داشتن 30 کیلوگرم بار دارند.

  • کلاس نرخY

اگر قصد کنسل یا تغییر دادن بلیط هواپیما کلاس Y را داشته باشید و پیش از 12 ظهر روز قبل از پرواز این کار را انجام داده باشید بر اساس قانون 20 درصد از قیمت بلیط هواپیما کم می شود و در شرایطی که موفق نشده باشید در تاریخ ذکر شده برای کنسلی اقدام کنید 40 درصد از بلیط شما کسر می گردد. مسافران این پرواز مجاز به همراه داشتن 25 کیلو گرم بار هستند، این قانون در رابطه با بزرگسالان و کودکان یکسان است.

  • کلاس نرخ V

شرایط کنسلی یا تغییر بلیط در پروازهای این کلاس نیز همانند دو کلاس قبل است و تنها تفاوت آن در میزان بار مجاز همراه مسافر است که در این کلاس 20 کیلوگرم می باشد.

  • کلاس نرخ Q

در صورت کنسلی یا تغییر پروازهای این کلاس تا قبل از ساعت 12 ظهر یک روز قبل از تاریخ پرواز 30 درصد از مبلغ بلیط کم خواهد شد و در هر تاریخی غیر از این تاریخ هزینه بلیط با 60 درصد کسر قیمت به حساب فرد باز می گردد. مسافراین این پرواز 30 کیلوگرم بار می توانند به همراه داشته باشند.

  • کلاس نرخM

قوانین کنسلی یا تغییر بلیط پروازهای این کلاس نیز همانند کلاس نرخ Q است و تفاوت آن ها در میزان باری است که هر مسافر می تواند به همراه داشته باشد. مسافران پرواز کلاس M می توانند 20 کیلوگرم بار داشته باشند.

توجه داشته باشید که قوانین استرداد فقط در رابطه با بلیط های سیستمی اجرا خواهد شد و درصدی از هزینه به حساب شما بازمی گردد اما در مورد سایر انواع بلیط ها امکان استرداد و دریافت هزینه بلیط وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز