خبرگزاری کار ایران

چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند سرمایه‌گذاری مالی را تغییر دهد؟

asdasd
کد خبر : ۷۹۸۰۱۳

انقلاب دیجیتالی کاملاً رسانه‌ها را متحول کرده است. همینطور هم در صنعت مالی تأثیر داشته است. آنها در دهه 70 و 80 از کامپیوترها برای دیتابیس استفاده می‌کردند، در دهه ۱۹۹۰ صفحات وب درست کردند و در هزاره جدید این امر را به برنامه‌های تلفن همراه نیز انتقال دادند.

این سؤال توسط بسیاری از بزرگترین بانک‌ها، بانک‌های مرکزی، مؤسسات مالی، اتاق‌های فکر، مراکز مشاوره و کمیته‌های دولتی در سراسر جهان توسط مراکز تحقیق مطرح شده است.

کمپانی تحقیقاتی R3CEV ، کنسرسیومی مالی است که توسط برخی از بزرگ‌ترین بانک‌های جهان تأمین می‌شود ، تلاش دارد تا به این سؤال پاسخ دهد. دولت انگلستان، سنای آمریکا، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا همگی در این زمینه تحقیقاتی انجام داده‌اند. بسیاری از استارتاپ‌ها همچنین در مورد نوآوری خاص یا استفاده از فناوری بلاکچین، "سپیدنامه" تهیه می‌کنند که غالباً این سؤال اصلی را شامل می‌شوند: «چگونه این امر اوضاع را تغییر خواهد داد؟»

بخش اعظم این تحقیق بر چهار حوزه اصلی تغییر  تأکید می‌کند:

زیرساخت برای معاملات فرامرزی 

همانطور که همه می‌دانند، انقلاب دیجیتالی کاملاً رسانه‌ها را متحول کرده است. همینطور هم در صنعت مالی تأثیر داشته است. البته موسسات مالی از کامپیوترها استفاده می‌کنند. آنها در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ از کامپیوترها برای دیتابیس استفاده می‌کردند، در دهه ۱۹۹۰ صفحات وب درست شدند و در هزاره جدید این امر را به برنامه‌های تلفن همراه نیز انتقال دادند. اما انقلاب دیجیتالی هنوز تحولاتی در معاملات مرزی ایجاد نکرده است.

وسترن یونیون یک نام بزرگ است و تقریباً همان مشاغلی را که همیشه در اختیار داشته است، اداره می‌کند. بانک‌ها همچنان از یک زیرساخت پیچیده برای معاملات ساده مانند ارسال پول به خارج از مرزها استفاده می‌کنند.

فناوری بلاکچین به مؤسسات مالی این امکان را می‌دهد تا با ایجاد پیوندهای مستقیمی بین یکدیگر از بانکداری کارگذار جلوگیری کنند. محصول اصلی R3 تا به امروز، به نام کردا Corda، جهت بانکداری کارگزار است. 

کردا (Corda)

کردا  از بانک‌هایی تشکیل شده است که از یک دفتر کل مشترک برای معاملات، قراردادها و اسناد مهم استفاده می‌کنند. موسسات مالی می‌توانند از این دیتابیس مشترک برای پیگیری اجرا و تسویه حساب معاملات ، بدون نیاز به دخالت در دیتابیس مرکزی یا سیستم مدیریتی، استفاده کنند. به طور خلاصه، بانک‌ها قادر خواهند بود تا روابط دیجیتالی بین خود را به روش‌هایی که قبلاً نمی‌توانستند، رسمی و امن کنند. 

معاملات می‌توانند به طور مستقیم بین دو طرف و بر اساس P2P، بدون اصطکاک اتفاق بیافتند. ریپل (Ripple)، یک بلاکچین خصوصی است که برای حل بسیاری از این مشکلات ساخته شده است.

دارایی‌های دیجیتال

بیت کوین مفهوم منحصر به فردی ایجاد کرده است و آن هم سرمایه دیجیتال است.

قبل از بیت کوین، دیجیتال به معنی کمبود نبود. هر چیز دیجیتالی را می‌شد با کلیک بر روی یک دکمه کپی کرد. نگاهی گذرا به صنعت موسیقی و فروش آلبوم‌ها این داستان را تایید می‌کند. اما بیت‌ کوین کار جدیدی کرد، بیت کوین کد دیجیتالی غیرقابل کپی را ایجاد کرد.

بنابراین، برای اولین بار از زمان اختراع بیت‌ها و بایت‌ها، راهی برای در اختیار داشتن چیزی دیجیتالی که نمی‌تواند کپی شود ایجاد شد. این قضیه به کد دیجیتال اهمیت بخشید. تا به امروز، ارزش بیت کوین مبتنی بر ظرفیت بلاکچین برای جلوگیری از هزینه‌های مضاعف و ایجاد کوین های تقلبی است. بدین معنی که هنگامی که شخصی قصد خرید بیت کوین یا خرید اتریوم را دارد، در صورتی‌که بلاک شبکه ثبت شده و ارز دیجیتال در حساب پذیرفته شود، غیرقابل برگشت بوده و امکان خرج مجدد (Double Spending) وجود نخواهد داشت.

اعلام آن به اشتراک‌گذاری سهام عمومی شرکت در پلتفرم بلاکچین می‌انجامد. 

این مثال‌ها تنها بخشی از داستان بلاکچین‌ها و دارایی‌های دیجیتال است. بلاکچین‌ها می‌توانند مفید باشند و در عین حال می‌توانند برای اداره یک بازار مورد استفاده قرار گیرند.

حاکمیت و مارکت‌ها

این توانایی فراتر از، فقط ثبت معاملات است. به عنوان مثال، Nasdaq اولین ایجاد کننده بستری بود که این امکان را برای شرکت‌های خصوصی فراهم کرد تا سهام خود را با استفاده از بلاکچین صادر و تجارت کنند.

سایر توسعه دهندگان در حال برنامه نویسی ابزارهای مالی هستند که می‌توانند از قبل برنامه‌ریزی شوند تا اقدامات شرکت‌ها و منطق تجارت را انجام دهند.

در سال ۲۰۱۶ ، یک پروژه بلاکچین به نام DAO که در حال اجرا در بلاکچین اتریوم بوده است، با هدف تقلید از بازار سرمایه‌گذاری ، آغاز به کار کرد. درصد مشارکت در صندوق بیانگر درصد آرا در نحوه خرج هزینه کل صندوق بود.

چگونه فناوری بلاکچین می‌تواند سرمایه‌گذاری مالی را تغییر دهد؟

رگولاتوری و تنظیم مقررات

بلاکچین‌ها می‌توانند به عنوان یک سیستم کاملاً شفاف و در دسترس برای تنظیم کننده‌ها مورد استفاده باشند. همچنین می‌توان آن را برای مجاز کردن تراکنش‌هایی که مطابق با گزارش‌های نظارتی هستند، کدگذاری کرد.

به عنوان مثال، بانک‌ها نسبت به آژانس‌هایی مانند FinCEN تعهدات گزارش‌گیری بیشتری دارند. هر بار که مجاز به انجام معامله بیش از ۱۰،۰۰۰ دلار باشند، باید اطلاعات را به FinCEN، که آن را برای استفاده به عنوان یک دیتابیس ضد پولشویی ذخیره می‌کند، گزارش دهند یا در کشور استرالیا اگر شخصی فروش بیت کوین یا فروش اتریوم داشته باشد و مبلغ بیش از 10 هزار دلار استرالیایی باشد باید گزارش به اداره Austrac تحویل دهد.

تسویه حساب 

در  تجارت سنتی ، تسویه حساب ها چند روز بعد از معامله انجام می شود . با استفاده از فناوری بلاکچین، کل چرخه معامله تا تسویه حساب توسط دارایی های دیجیتال و به صورت در لحظه انجام می شود و با توجه به غیرقابل برگشت بودن تراکنش های مبتنی بر بلاکچین، ریسک معاملات را برای فروشنده کمتر می کند. در حالی که اکثر دیتابیس‌ها شامل اطلاعات لحظه‌ای از زمان هستند، دیتابیس‌های بلاکچین از تاریخچه معاملات خود ساخته شده‌اند. آنها یک دیتابیس دارای تاریخچه جامع هستند و دارای کاربردهای حسابرسی و حسابداری بسیار گسترده هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز