خبرگزاری کار ایران

محسن امینی عضو ائتلاف توسعه پایدار البرز:

به دنبال هم‌افزایی کسب و کارهای استان هستیم

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۰۲۹

عضو ائتلاف توسعه پایدار البرز تاکید کرد: ائتلاف توسعه پایدار اگر به لطف بخش خصوصی البرز برگزیده شود، دارای پشتوانه علمی و عملیاتی بالایی است. اتاق البرز در دوره دوم افرادی که دارای فکر و اندیشه بودند را از خود دور کرد. اما ما کاری می کنیم که برندهای موفق اتاق بازرگانی را خانه خود بدانند.

انتخابات اتاق‌های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی این روزها به یکی از دلمشغولی‌های فعالان این حوزه بدل شده‌است؛ چه افرادی که خود را در معرض انتخاب قرار خواهند داد و چه رای‌دهندگان همگی به این نکته فکر می‌کنند که با توجه به عملکرد دوره فعلی اتاق‌های بازرگانی چه تغییرات و اصلاحاتی در ترکیب آن نیاز به اعمال است. اتاق البرز از جهات بسیاری اعم از تعداد بالای صنایع و کسب‌وکارهای این استانِ هم‌جوار پایتخت و حساسیت‌های فعالیت‌های بازرگانی آن در میان اتاق‌های کشور از تهران از اهمیت مضاعف برخوردار است . ائتلاف توسعه پایدار با حضور چهره‌های بر جسته استان البرز در حوزه‌های مختلف و با استفاده از تجربه دو دوره گذشته در صدد است که روند نه چندان مناسب فعلی را خاتمه داده و با ایده‌های نو و برنامه‌های تازه اتاقی در شان بزرگی و اهمیت صاحبان صنایع و کسب‌وکار استان برپا کند. محسن امینی، مدیر عامل گروه صنعتی و پژوهشی زر و عضو شناخته شده این ائتلاف در گفتگویی به تشریح برنامه‌ها و دلایل حساسیت این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی البرز پرداخت که در ادامه می‌خوانید: 

*با توجه به اهمیت استان البرز از منظر وجود صنایع بزرگ، اتاق بازرگانی این استان در دوره گذشته چه ظرفیت‌هایی داشت که تا کنون مغفول مانده است؟

البرز سومین دوره انتخابات اتاق بازرگانی را سپری می‌کند. پیش از این که استان البرز به صورت مستقل دارای اتاق بازرگانی شود، صاحبان صنعت و کسب و کار این استان (هنوز با عنوان شهرستان کرج شناخته می‌شد) در اتاق بازرگانی تهران فعال بودند و مطالبات بخش خصوصی را از اتاق تهران و ایران دنبال می‌کردند. اتاق بازرگانی البرز در دوره اول برای استانی که تازه شکل گرفته به شکل دهی ساختار تشکیلاتی، اداری، ستادی و اموراتی که برای بخش صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی لازم بود، ‌پرداخت.  در دوره اول دوستان با شناخت نسبی از یکدیگر و رای بخش خصوصی استان البرز وارد اتاق شدند. جمع شدن افراد کنار یکدیگر یعنی جمع شدن سلایق مختلف؛ بر همین اساس تامین نظرات با سلایق مختلف در یک تشکل، پارلمان یا انجمن کار بسیار سختی است. اما زحمات عزیزانی که عضو هیات نمایندگان دوره اول بودند، از زاویه انتظاراتی که می‌توان از یک نوزاد تازه متولد شده داشت، قابل تقدیر و ستایش است. اما در دوره دوم که من خودم هم عضو هیات نمایندگان آن بودم، عملکرد ما ضعیف‌ترین عملکرد در میان اتاق‌های کشور بود. اینکه اتاق البرز در دوره آموزش لوح دریافت کرد  یا باقی تقدیرها را نمی‌توان ملاک موفقیت قرار داد، چون همه اتاق‌ها این لوح و تقدیرها را دریافت کردند و امتیاز شاخصی محسوب نمی‌شود. اما امکان دارد بپرسید شما خودتان هم عضو هیات نمایندگان بودید و این نقد به شما هم وارد می‌شود. در اینجا باید بگویم این نگاه کاملا درست است و ما باید انتقادپذیر باشیم. اما آیا ما این موارد را دیدیم و سکوت کردیم یا صدای اعتراض‌مان بلند شد و به گوش مسئولان استان، بخش خصوصی و اتاق ایران رسید؟ اما در پاسخ به سوال شما باید بگویم، عملکرد اتاق بازرگانی البرز در دوره قبل عملکردی نامناسب و غیر قابل دفاع و سنجش برای بخش خصوصی بود. گروه صنعتی و پژوهشی زر به عنوان صنعت‌گری که امروز سکان ۱۷ مجموعه فعال با  بیش از ده هزار و سیصد  نیروی کار در صنعت غذای کشور بر مبنای زنجیره واردات غلات تا تبدیل آن به محصولات پیشرفته و دانش بنیان در کشور را هدایت می‌کند، مشکلاتی که برای‌مان به وجود می‌آمد را به تنهایی حل کردیم اما اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی‌ است، دریغ از اینکه یک قدم برای این بخش بردارد. اما در هر حال من در این دوره بسیار امیدوار هستم و با قدرت برای این انتخابات تلاش می‌کنم.

*ائتلاف توسعه پایدار با چه ایده و سازوکاری وارد کارزار انتخاباتی دوره سوم اتاق بازرگانی استان البرز شده‌است؟  

وقتی یک ائتلاف شکل می‌گیرد به این معنی است که افرادی که از تفکر هم‌سو دور هم جمع شده‌اند و تلاش می‌کنند به وفاق، همبستگی و نتیجه مطلوب برسند. این ائتلاف هم حاصل نزدیکی تفکر است و می خواهد برای موفقیت و سربلندی کسب‌وکارهای استان تلاش کند. اما اگر افرادی مستقل و با تفکرات مختلف باز هم در اتاق وارد شوند، فارغ از اینکه توانمند هستند یا نه و کسب‌و کار موفقی دارند یا نه، وقایع دوره دوم اتاق البرز تکرار خواهد شد. خواهش من ازعزیزانی که صاحب رای هستند و برگ رای در دست دارند با مطالعه به ائتلافی شایسته رای دهند. ما دوره دوم اتاق را تجربه کرده‌ایم، دوره دوم به دلیل عدم نزدیکی و همسویی افکار منجر به چهار سال خسارت به بخش خصوصی شد. چهار سالی که هر یک روز آن برابر با یکسال بود، برای کسی که کسب‌وکار ندارد که امروز و فردا اهمیتی ندارد اما برای کسی که کسب و کار دارد و صبح و شب خود را با دغدغه می‌گذارند مهم‌است. ما به کسانی رای می‌دهیم که به اتاق هویت، وزن و جایگاه ببخشند. 

*همانطور که اشاره کردید وجود این افراد در اتاق بازرگانی به استان صدمه می‌زند و آینده البرز را تحت شعاع قرار می‌دهد، چگونه باید از ورود افراد ناتوان در کسب‌وکار و دارای سوء مدیریت به اتاق بازرگانی دوره‌های آتی استان البرز جلوگبری کرد؟ 

با مروری به سوابق ۴ سال گذشته اتاق متوجه خواهیم شد مشکلات در کدام بخش‌ها بوده‌است. که آیا تاکنون از حضور نمایندگان محترم استان در مجلس بهره‌مند شده‌ایم؟ سه نماینده از استان البرز در سه کمیسیون و دو نماینده از استان روسای کمیسیون مجلس شورای اسلامی هستند. این درحالیست که تا چه حد از وجود دکتر کولیوند، دکتر بهمنی و دکتر اکبریان در اتاق بازرگانی استفاده شده‌است؟ دکتر اکبریان که به صنعت خدمت می‌کند و درب دفترش همیشه به روی همه باز است و دکتر بهمنی که خود را وقف تولید و حمایت از آن کرده‌است، چه برخوردی از پارلمان بخش خصوصی دریافت کرده‌اند؟ این موارد نیاز به بازنگری دارد. شما مرور کنید چند دوره شورای گفتگوی دولت و بخص خصوصی برگزار نشد؟ آخر هم به اجبار برگزار شد. این موارد نشان می‌دهد هیات رییسه شرایط وخیمی دارد. گاهی می‌شنوم می‌پرسند چرا کمیسیون برگزار نمی‌شود، وقتی این تفکر در اتاق البرز وجود دارد معلوم است کمیسیون برگزار نمی‌شود. کمیسیون باید در پارلمان بخش خصوصی برگزار شود. من و همکارانم در گروه صنعتی و پژوهشی زر ادعای موفقیت در بخش صنعت کشور را داریم، در این شرایط اقتصادی یک ریال معوقه بانکی نداریم. مجموعه‌ای که امروز بزرگترین پروژه کانفکشنری خاورمیانه را در استان البرز  اجرا می‌کند. پروژه‌ای که فخر استان البرز در حوزه تولید محصولات دانش بنیان است. ما بارها از چهره‌های شاخص کشور برای بازدید از مجموعه زر دعوت کرده‌ایم اما هیچ گاه این عزیزان به اتاق دعوت نشدند. یک بار دکتر کیخا و دکتر زرگران به استان آمدند و با یک جلسه تحول ایجاد کردند. مشکل ۵۰ مجموعه صنعتی استان را حل کردند. چرا از این پتانسیل‌ها در اتاق بازرگانی استفاده نمی‌شود؟ ما غافل هستیم. اما همراهان من در ائتلاف توسعه پایدار تلاش خواهیم کرد از همه عزیزان صاحب نظر و توانا در اتاق فکر اتاق بازرگانی دعوت کنیم. مسئولان ما دلسوز تولید هستند از وجود آنها بهره‌مند خواهیم شد. سوابق صنعتی، بازرگانی، معدنی و کشاورزی همراهان من را ببینید و بعد بگویید آیا نمره آنها بالا نیست. قطعا این افراد که در کسب‌وکار خود موفق بوده‌اند در حوزه کلان هم تصمیم‌سازان موفقی خواهند بود. ما می‌خواهیم فضا را برای مشارکت باز کنیم و برای انجام اقدامات صحیح از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود. بدون شک موفق خواهیم شد.

*اشاره کردید اتاق بازرگانی تسهیلگر روابط بخش خصوصی و دولت و حتی اتاق‌های سایر کشورهاست.  از آنجایی که شما در گروه صنعتی و پژوهشی زر از روابط بین‌الملل رو به رشدی برخوردار هستید، فکر می‌کنید در حال حاضر چه اقداماتی می توان برای بهبود روابط تجاری خارجی در صنایع استان البرز انجام داد؟

گروه صنعتی و پژوهشی زر افتخار این را دارد که هشت دوره متوالی صادر کننده برتر شود. این یعنی ما اصول کسب و کار و تجارت را می‌دانیم. ما در این گروه صنعتی تسلط به امور بازرگانی داریم. همه این تجربه و ارتباطات برون سازمانی با فردی که به نمایندگی از گروه صنعتی زر می‌آید به اتاق بازرگانی منتقل می‌شود. نباید در اتاق را بست. این اتفاق نمی‌تواند مشکل صنعت را حل کند. نباید اهداف را گم کرد. ائتلاف توسعه پایدار اگر به لطف بخش خصوصی البرز برگزیده شود، دارای پشتوانه علمی و عملیاتی بالایی است. اتاق البرز در دوره دوم افرادی که دارای فکر و اندیشه بودند را از خود دور کرد. اما ما کاری می کنیم که برندهای موفق اتاق بازرگانی را خانه خود بدانند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز