خبرگزاری کار ایران

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۰۰۳

لمینت و کامپوزیت دندان از جمله متداول‌ترین انواع روکش جهت زیباتر کردن دندان‌ها، محسوب می‌شوند که معمولا برای اصلاح نواقصی چون: شکستگی، لب‌پرشدگی، تغییر رنگ، شکاف‌های بین دندانی، ناهمترازی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این متدها لایه نازکی بر روی دو یا چند دندان جلویی قرارداده می‌شود. اما برای این که بدانید ماهیت لمینت دندان چیست و چه تفاوتی با کامپوزیت دارد، باید به بررسی دقیق بپردازید.

لمینت دندان چیست؟

نوعی روکش دندانی است که به صورت لایه نازکی چینی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و معمولا این روکش‌ها که در لابراتوار ساخته‌می‌شوند به جلوی دندان‌ها چسبانده شده و شباهت زیادی به ناخن‌های مصنوعی دارند. انواع لمینت دندان شامل: لمینت سرامیکی، کامپوزیتی، فوری و قابل جابه‌جایی هستند.

کامپوزیت دندان چیست؟

این مدل از روکش‌های دندانی از جنس رزین ساخته شده و همانند لمینت‌ها به سطح جلو دندان‌ها چسبانده و زیبایی بیشتری به آن‌ها می‌دهند. ماده باندینگ کامپوزیتی مورد استفاده در این متد، محصولی مشابه با مواد پرکننده دندان‌ها است. از انواع کامپوزیت دندان می‌‎توان به کامپوزیت درشت دانه، ریزدانه، هیبرید و نانو کامپوزیت اشاره کرد.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

تفاوت لمینت دندان و کامپوزیت دندان

کامپوزیت و لمینت دندان هر دو از خدمات دندانپزشکی پر طرفدار در حوزه زیبایی دندان بوده که می‌توانند علاوه بر بهبود وضعیت دندان‌ها، سبب ایجاد لبخندی دلنشین بر روی لب‌های شما گردند. این دو متد از نظر تکنیک اجرایی کاملا بایکدیگر متفاوت بوده و بر همین اساس میزان مقاومت این دو روش در برابر تغییرات ناگهانی دما، فشار و ضربه احتمالی، رنگ پذیری و ... فرق می‌کند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو روکش دندان خواهیم پرداخت.

تفاوت ظاهری

یک از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین لمینت و کامپوزیت دندان تراش سطح دندان‌ها است. در روش کامپوزیت نیازی به تراش مینای دندان‌نبوده و روکش مستقیما قرار داده می‌شود، بنابراین گاهی روکش ضخیم به نظر می‌رسد، اما در لمینت دندان در حدود نیم میلی‌متر سطح دندان تراش داده شده و در نتیجه ظاهر ظریف‌تر و طبیعی‌تری خواهند داشت. علاوه بر این لمینت‌های پرسلانی نازک‌تر و شفاف‌تر از کامپوزیت ونیر‌ها هستند.

دوام و ماندگاری متفاوت

از فرق‌های چشمگیر این دو روش می‌توان به طول عمر آن‌ها اشاره کرد. بدون شک روکش کامپوزیت در حوزه زیبایی دندان،یکی از درمان‌های پر طرفدار است، اما در زمینه دوام و ماندگاری به پای لمینت دندان نمی‌رسد. ماده اولیه کامپوزیت‌ها رزین بوده که علی رقم کیفیت خوبی که دارند، با مواد تشکیل دهنده لمینت دندان قابل مقایسه نبوده و در بهترین حالت طول عمری معادل 5 تا 7 سال دارند. این در حالی است که ماندگاری لمینت دندان به 10 الی 15 سال می‌رسد. 

مراحل نصب

برای این که بدانید تفاوت مراحل نصب روکش در روش لمینت دندان با کامپوزیت دندان چیست؟ باید به نکات زیر اشاره کنیم:

  • در روش نصب انواع کامپوزیت دندان، نیازی به گرفتن قالب نبوده و به راحتی طی یک جلسه درمانی انجام می‌گیرد، این در حالی است که پروسه انجام لمینت دندان در حدود دو هفته زمان لازم داشته و باید از دندان‌ها قالب تهیه گردد.

  • درمتد کامپوزیت ونیر، دندان با یک پوشش از جنس رزین پوشانده شده و لایه‌های اضافی رزین اعمال شده تراشیده می‌شود و در نهایت با کمک دستگاه لیزر لایت‌کیور مواد سخت شده و در آخر روکش را جلا می‌دهند. اما در لمینت سرامیکی بعد از این که سطح دندان تراشیده شده، قالب‌گیری انجام گرفته و برای لابراتوار ارسال می‌شود و در نهایت بعد 2 الی 3 هفته روکش‌ها آماده گردیده و نصب می‌شوند.

قدرت هم‌پوشانی عیوب

هنگامی که لکه‌ها و تیرگی‌های روی سطح دندان بسیار عمیق یا داخلی باشند، کامپوزیت دندان نمی‌تواند این ایرادات را بر طرف نماید و باید حتما از روکش لمینت استفاده نمود. همچنین در مواردی که با ناهمترازی دندان‌ها مواجه هستید نیز استفاده از روش لمینت دندان بسیار کار آمد خواهد بود. اگر تمایل دارید بدانید روش دقیق اجرای لمینت دندان چیست به مجله دندانپزشکی مراجعه نمائید.

کامپوزیت ارزان‌تر از لمینت

عمده‌ترین مزیت روکش کامپوزیت نسبت به لمینت، هزینه پایین‌تر آن است. به طور میانگین، لمینت دندان دارای اختلاف قیمتی در حدود دو برابر بیشتر از روکش کامپوزیت بوده که برای برخی افراد رقم قابل توجهی است. اما لازم به ذکر است دوام و ماندگاری بالای لمینت دندان در دراز مدت، هزینه گران آن را توجیه می‌نماید.

 لمینت غیر قابل برگشت

به لیل این که در هنگام نصب کامپوزیت ونیر،معمولا مینای دندان تراش نمی خورد، در صورتی که از داشتن روکش منصرف شوید، می‌توانید کامپوزیت را بردارید در نتیجه از مزیت‌های مهم این روش برگشت پذیر بودن آن است. اما علی رقم این که دوام و زیبایی دندان در روش لمینت بیشتر از کامپوزیت ونیر بوده ولی به دلیل تراشیده شدن مینای دندان در هنگام نصب لمینت سرامیکی، امکان برگشت به حالت اول وجود ندارد.  

متریال متفاوت  

مواد اولیه تشکیل دهنده این دو روکش سبب ایجاد مقاومت و دوام متفاوت آن‌ها شده و در نتیجه نهایی بسیار تاثیر گذار هستند:

  • کامپوزیت‌ها از رزین ساخته شده که جنسی پلاستیکی توام با فیلر دارند و  به راحتی در هر کلینیک دندانپزشکی قابل اجرا هستند.

  • اما لمینت سرامیکی از ماده‌ای به نام پرسلین ساخته شده که در برابر ضربه، سائیدگی، لکه شدن و ... مقاوم بوده و سبب استحکام بیشتر دندان‌ها می‌گردند و باید حتما در لابراتوار ساخته شوند.

تفاوت در رنگ پذیری

با اینکه لمینت و کامپوزیت دندان هر دو طیف رنگی گسترده‌ای دارند اما معمولا لمینت دندان شفاف‌تر از ونیر کامپوزیت است. همچنین به دلیل استحکام ماده و لعاب مصرفی که در لمینت‌ها بکار برده می‌شود، آن‌ها در برابر لکه مقاوم‌تر هستند. این در حالی است که روکش کامپوزیت از درجه تخلخل بالاتری برخوردار بوده و برای همین مانند دندان‌های طبیعی لکه‌دار می‌شوند و رنگ‌شان به مرور زمان تغییر می‌کند.

نحوه درمان و ترمیم

یکی از اتفاقات بدی که ممکن است برای هر کسی اتفاق بی‌افتد لب‌پر شدگی و شکستگی لمینت یا کامپوزیت است. در مورد ونیرها باید بدانید که به راحتی همانند یک دندان طبیعی ترمیم پذیر هستند، اما روکش دندانی که از لمینت‌های پرسلین است باید به طور کامل تعویض و مجدد ساخته شود.

کلام آخر

اغلب دندانپزشکان اتفاق نظر دارند که روکش لمینت دندان، زیبایی طبیعی مشابه به دندان‌های اصلی برای شما فراهم می‌کند و همچنین از نظر کیفیت، دارای شفافیتی کاملا مشابه مینای دندان شما است. در حالی که عده‌ای معتقدند که کامپوزیت‌ها از ظرافت کمتری برخوردار بوده ولی در عین حال در افزایش زیبایی طرح لبخند بسیار موثر و محبوب هستند. برای دریافت مشاوره رایگان در مورد این که کدام یک از این روکش‌ها برای شما مناسب‌تر هستند، می‌توانید از طریق رزرو نوبت دندانپزشکی، به صورت غیرحضوری و از طریق سایت‌های دندانپزشکی اقدام کرده و از مشاوره رایگان در این زمینه بهرمند شوید.  

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز