خبرگزاری کار ایران

اجرای کاشت میلگرد ستون در ۵ مرحله

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۵۱۸۷

کاشت میلگرد ستون یکی از مراحل اولیه و بسیار مهم در اجرای ستون هر نوع ساختمان است. ستون‌ها انواع مختلفی دارند، اما معمولا روش اجرا برای همه انواع به یک شکل بوده و باید یک‌سری نکات کلی و مشترک را در این فرآیند‌ها در نظر داشت.

 

از طرفی استاندارد‌ها و مقررات مشخصی نیز برای اجرای ستون‌ها وجود دارد که توجه به آن‌‎ها در اجرای ستون هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ قانونی الزامی است.

اجرای کاشت میلگرد ستون در ۵ مرحله موضوعی است که در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی آن بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

دلیل کاشت میلگرد در ستون

پیش از بررسی روش اجرای کاشت میلگرد ستون، بهتر است ابتدا دلیل این کار را بررسی کنیم. کاشت میلگرد در ستون نسبتا قدیمی است برای بسیاری دیگر از انواع سازه‌های بتنی نیز استفاده می‌شود.

به صورت کلی، می‌توان گفت که بتن مقاومت خوبی در برابر نیروهای ایستایی دارد، اما در مقابل نیروهای کششی و خمشی ضعیف و آسیب‌پذیر است و این موضوع ربطی به کیفیت بتن ندارد، بلکه مربوط به ساختار بتن می‌شود.

با توجه به این مشکل و همچنین اینکه بتن‌ها تحمل‌کننده انواع بار‌های مختلف در ساختمان بوده و نقش بسیار مهمی دارند، باید از روش‌هایی برای افزایش مقاومت ستون‌ها استفاده کرد و کاشت میلگرد ستون بهترین راهکار است. میلگرد‌ها می‌توانند مقاومت خوبی در برابر نیروهای کششی و خمشی داشته باشند و در صورتی‌که در ستون‌ها قرار بگیرند، این سازه‌ها را نیز در برابر چنین نیرو‌ها مقاوم می‌کنند.

مراحل کاشت میلگرد در ستون

کاشت میلگرد ستون کار خیلی پیچیده‌ای نیست و معمولا در ۵ مرحله صورت می‌گیرد. البته که در این بین یکسری نکات و ریزه کاری‌ها وجود دارند که نمی‌توان آنها را به عنوان مرحله در نظر گرفت و خود بخشی از مراحل هستند. مراحل اصلی کاشت میلگرد ستون در ادامه آمده‌اند.

طراحی

طراحی و طرح‌ریزی اولین و اصلی‌ترین مرحله در فرآیند مهندسی، خصوصا در ساختمان‌سازی است. در این مرحله باید ویژگی‌های مختلف ستون ماند ابعاد، ویژگی‌های فنی، ساختار و بخش‌های مختلف ستون را کاملا مشخص کرد تا در فرآیند هیچ ابهامی وجود نداشته باشد.

جدا از این، در این مرحله می‌توانید با بررسی قیمت میلگرد انلاین، بتن و سایر مواد مصرفی، یک برآورد کلی از قیمت و شرایط اجرا هم داشته باشید و از همین رو توجه به مرحله طراحی اهمیت ویژه‌ای دارد.

برش و شکل‌دهی

در این مرحله باید میلگرد‌های فولادی را بر اساس نقشه از پیش طرح‌ریزی‌شده برش داد و سپس شکل‌دهی کرد. نکته‌ای که در این مرحله اهمیت دارد استفاده از دستگاه‌های دقیق و مناسب برای برش، شکل‌دهی و خم‌کاری است تا میلگرد‌ها بعد از اجرای فرآیند، هیچ‌گونه له‌شدگی و پاره‌شدگی‌ نداشته و همچنین ابعاد آن‌ها دقیق و مطابق نقشه باشد.

اجرای کاشت میلگرد ستون در ۵ مرحله

اتصال‌دهی

در این مرحله، میلگرد‌ها باید به شکل ستون به یکدیگر اتصال داده شوند. این کار از طریق روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و اینکه کدام مورد بهتر است، خود موضوعی جداگانه بوده و نیاز به نوشته‌ای جداگانه دارد.

بازرسی کیفیت

بعد از اتصال‌دهی میلگرد‌ها به شکل ستون، می‌توان آن‌ها را در محل پروژه اجرا کرد، اما معمولا در این بین یک‌بار تست‌ و بازرسی کیفیت بر روی این سازه آهنی صورت می‌گیرد. این امر کمک می‌کند تا پیش از اجرا مطمئن شد که میلگرد‌ها تمامی استاندارد‌های فنی را داشته و از کیفیت مناسبی برخوردارند یا خیر. 

با توجه به متغیر بودن قیمت میلگرد و از طرفی اهمیت استفاده از این مقطع فولادی برای کاشت در بتن، توصیه می‌شود با بررسی قیمت روز برندهای معتبر میلگرد مانند قیمت میلگرد نیشابور امروز، بر اساس بودجه خود بهترین برند را تهیه کنید.

حمل به محل پروژه و اجرا

میلگرد‌های شکل گرفته باید به محل اجرا منتقل شده و سپس به درستی نصب شوند. بعد از کاشت میلگرد‌ها، باید دور آن‌ها را قالب‌بندی کرد و سپس بتن‌ریزی انجام داد تا در نهایت ستون‌ها ساخته شوند.

موضوع قابل ذکر در اینجا دقت در استقرار صحیح آرماتورهای ستون است، چرا که اگر ذره‌ای انحراف در نصب این سازه وجود داشته باشد، نتیجه نهایی اصلا مطلوب نخواهد بود و بعد از بتن‌ریزی امکان اصلاح ستون‌ها وجود نداشته و باید آن‌ها را تخریب کنید.

آیین نامه و ضوابط کاشت میلگرد در بتن

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای کاشت میلگرد در ستون باید یک‌سری ضوابط و قوانین را رعایت کنید تا سازه هم از نظر فنی و هم از نظر قانونی استاندارد باشد. این قوانین موارد زیادی را شامل می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • حداقل تغییر شکل میلگرد انتخاب شده برای کاشت، نسبت به حالت اولیه باید ۸ درصد باشد.
  • حداقل فاصله بین میلگردهای کاشته شده نباید از پنج برابر قطر میلگرد کم‌تر باشد.
  • در صورت کاشت میلگرد برای ادامه دادن مقطع ستون، نسبت سطح مقطع میلگرد‌های کاشته شده به سطح مقطع ستون باید بین ۸.۰ % تا ۸% باشد.
  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و یون‌های مهاجم، باید کاور وجود داشته باشد که در واقع پوششی از سنگ‌دانه‌های بتن است.
  • حداقل تعداد میلگردهای کاشته شده در اعضای فشاری برای میلگردهای داخل خاموت مستطیلی ۴ عدد است.

اجرای کاشت میلگرد ستون در ۵ مرحله

کلام آخر

کاشت میلگرد در بتن روشی برای بهبود عملکرد بتن در بخش‌های مختلف یک سازه است. این روش می‌تواند نقاط ضعف اصلی این ماده یعنی مشکل در تحمل نیرو‌های کششی و خمشی را تا حدود زیادی رفع کند و از این رو در بخش‌های مختلف بتنی ساختمان، خصوصا ستون‌ها به کار گرفته می‌شود. با توجه به این موضوع ما در این نوشته کوشیدیم تا مراحل اجرای میلگرد در بتن را به شکل کلی بررسی کنیم و امید است که مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از نکات مهم برای اجرای میلگرد در بتن، حال به هر نحوی، استفاده از میلگرد با کیفیت و مناسب است. اگر قصد خرید محصولات مختلف این میلگرد را دارید، توصیه ما برای شما استفاده از خدمات فروش ویژه مجموعه بازرگانی مهندسی آیرومارت است. 

در آیرومارت محصولات معتبر‌ترین تولیدکنندگان آهن آلات کشور با خدماتی نظیر قیمت رقابتی، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و همچنین مشاوره رایگان و تخصصی برای خرید به مشتریان ارائه می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ۱۶ بناب امروز تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز