خبرگزاری کار ایران

برترین روش های جراحی چاقی اسلیو و بایپس معده

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۰۰۹

چاقی و اضافه وزن از جمله مهمترین و شایعترین معضلات زندگی ماشینی هستند ، عوامل وراثتی، گرایش به سمت فست فودها و تنقلات پر کالری ، بیماری‌های هورمونی و جسمی، عدم تحرک کافی، رژیم غذایی نامناسب و ده ها دلیل دیگر از عواملی هستند که معضلات چاقی را بوجود میاورند.

برترین روش های جراحی چاقی اسلیو و بایپس معده ، در این مطلب به تشریح و برترین روش های جراحی چاقی میپردازیم:

 چاقی و اضافه وزن از جمله مهمترین و شایعترین معضلات زندگی ماشینی هستند ، عوامل وراثتی، گرایش به سمت فست فودها و تنقلات پر کالری ، بیماری‌های هورمونی و جسمی، عدم تحرک کافی، رژیم غذایی نامناسب و ده ها دلیل دیگر  از عواملی هستند که معضلات چاقی را بوجود میاورند. اگرچه به طور طبیعی و با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی پرتحرک می‌توان باعث کنترل وزن شد ولی گاهی اوقات این اضافه وزن در حدی افزایش میابد که فرد حتی از اجتماع و حضور در اماکن عمومی خودداری مینماید که بطور مثال  افزایش وزن برخی از این افراد حتی به بیش از ۱۰۰ کیلوگرم بیشر از وزن طبیعی بدن خودشان میرسد.

ذخایر چربی تا این حد یک غول بی شاخ و دمی می باشد که اگر با فشار خون، دیابت، آپنه خواب، مشکلات قلبی و تهدیداتی از این دست، همراه شود، نیازمند درمان با جراحی می باشد چراکه در مواقعی حتی ادامه حیات را غیر ممکن میکند .

 راهکارها : 

چند نوع جراحی های چاقی داریم و سازوکار هر کدام از این روش‌ها و مزایا و معایبشان متفاوت است که تشخیص اینکه کدام برای ما مناسبتر است بایستی توسط یک پزشک متخصص جراحی چاقی صورت گیرد که در این مطلب  دکتر ناصر ملک پور  به تفصیل به آنها پرداخته است.

برترین روش های جراحی چاقی اسلیو و بایپس معده

جراحی چاقی چیست ؟

جراحی چاقی یا جراحی لاغری روشی است که امروزه نه تنها در کشور ما، بلکه در تمام دنیا در حال انجام است و قدمت آن به بیش از ۶۰ سال میرسد. در گذشته این جراحی با متد لاپاراتومی یا به صورت جراحی باز، انجام میشد و جراح یک برش ۱۵ تا ۳۰ سانتی متری در شکم بیمار ایجاد میکرد و در این روش مدت زمان بستری و میزان درد بیمار خیلی بیشتر از روش های مدرنتر امروزی بود و دارای عوارض پس از عمل بیشتری نیز بود اما خوشبختانه امروزه جراحی چاقی به وسیله لاپاروسکوپی انجام میشود که علاوه بر کاهش عوارض جراحی پس از عمل طول مدت بستری بیمار به یک الی دو روز کاهش پیدا کرده و میزان درد بیمار نیز به کمترین مقدار خود رسیده است.

جراحی چاقی با لاپاروسکوپی با ایجاد پنج شکاف در حدود اندازه یک بند انگشت، که روی شکم فرد ایجاد می شود، انجام میگردد.  به همین دلیل بعد از جراحی به روش لاپاروسکوپی ، بیمار خیلی زود به زندگی عادی و روال کاری روزمره خویش باز خواهد گشت.

چه کسانی  کاندیدای مناسبی برای جراحی چاقی هستند :

افرادی که شاخص توده بدنی یا BMI  آن‌ها بیشتر از ۴۰ واحد است، یا در کنار شاخص توده بدنی ۳۵ به بالای خود، دچار بیماری‌های دیابت و آپنه و… شده‌اند، کاندیدای مناسبی برای جراحی های چاقی هستند.

اما پیش از آن خوب است بدانید که در مجموع روش‌های جراحی چاقی به دو طریق انجام می‌شوند.

ابتدایی ترین  روش کاهش وزن، به وسیله کاهش ورودی مواد غذایی است که با محدود کردن فضای معده انجام می‌شود.

و دیگری خارج کردن بخشی از روده از مسیر غذا همراه با کاستن فضای معده که باعث کاهش جذب مواد غذایی میل شده خواهد بود.

نمونه کار واقعی جراحی چاقی در تصاویر زیر قابل مشاهد می باشند.

 

بهترین جراحی های چاقی کدام اند:

اگرچه پاسخ این سوال را در ادامه که روش‌ها را بررسی کنیم، بهتر متوجه می‌شوید؛ اما باید بدانید که جراحی آخرین راه حل لاغری است. به طور کلی نمی‌توان تعیین کرد که کدام روش‌های جراحی های چاقی بهتر و کدام بدتر هستند. این شیوه‌ها هر کدام مزایا و معایبی دارند، با ریسک‌ها و فرصت‌های گوناگونی همراه هستند و نیاز است که با بررسی و تشخیص پزشک انتخاب شوند.

 پس از اینکه تمام روش‌های رژیم غذایی، ورزش، داروهای لاغری (تجویزی پزشک) و روش‌های دیگر غیر تهاجمی را امتحان کرده و پاسخی دریافت نکردید، می‌توانید به پزشک جراح لاغری این حوزه مراجعه نموده و با کمک ایشان بهترین روش جراحی چاقی را انتخاب کنید.  یک پزشک ماهر با بررسی عادات غذایی فرد، آناتومی، شرایط و بیماری‌های فرد و همچنین در نظر گرفتن ریسک‌های هر عمل، تشخیص می‌دهد کدام جراحی چاقی برای کدام بیمار می‌تواند بهتر باشد.

 

انواع جراحی های چاقی باندینگ یا حلقه گذاری معده:

یکی از ساده‌ترین روش‌های کوچکتر کردن حجم معده به منظور لاغری، باندینگ یا حلقه گذاری معده است. عملی که با اعمال کوچکترین تغییرات روی سیستم گوارش، می‌تواند حجم ورودی غذا را کاهش داده و اینگونه موجب کاهش اضافه وزن شود. در باندینگ یک نوار قابل تنظیم سیلیکونی دور قسمت بالایی معده قرار می‌گیرد و حجمی از معده که غذا وارد می شود کوچک می گردداگرچه این شیوه جراحی آسان است، اما معمولا بازدهی پایینتری نسبت به دیگر انواع جراحی های چاقی دارد. به طوری که اگر طی دو سال پس از عمل بای پس معده یا اسلیو می‌توان تا ۷۰ درصد اضافه وزن را از بین برد، اما در باندینگ، این درصد حدود ۵۰ است. از سوی دیگر این شیوه لاغری، تاثیری بر هورمون‌های گرسنگی معده ندارد.

به همین جهت نمی‌تواند اشتهای فرد و وسوسه او نسبت به ریزه خواری را کنترل کند. همچنین تعبیه جسم خارجی در سیستم گوارش می‌تواند آسیب‌هایی چون عفونت، ایجاد زخم، جابجایی و عدم کارکرد لازم جراحی را به دنبال داشته باشد لذا این روش تقریبا کنار گذاشته شده است.

بای پس معده

جراحی بای پس معده از روش‌های استاندارد و پیچیده‌تر جراحی های چاقی به شمار می‌رود که کاهش وزن و لاغری بیشتر و پایدارتری ایجاد می‌کند. در بای پس هم حجم معده محدودتر شده و ظرفیت خوردن غذا را کاهش می‌دهد و هم فرآیند هضم و جذب مواد دستخوش تغییرات موثر می‌شود. شیوه کلی این روش به این صورت است که پزشک جراح  ابتدا بخش کوچکی از معده را از بقیه ان جدا کرده و ان را به روده باریک وصل می کند.

روش گاستریک بای پس معده به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود و نیاز به جراحات عمیق و طویل ندارد.ماندگاری این روش در کاهش وزن نسبت‌ به‌ دیگر جراحی های چاقی بیشتر است. همچنین تاثیر این روش در کنترل دیابت نوع دوم بیشتر از سایر روشهای جراحی لاغری می باشد.

برترین روش های جراحی چاقی اسلیو و بایپس معده

گاسترکتومی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده ، که به نام اسلیو عمودی نیز شناخته می‌شود، با کاهش حجم معده موجبات لاغری را فراهم می‌کند. از میان جراحی های چاقی متنوع، اسلیو ار شایعترین روش‌ها است. در این شیوه جراحی، پزشک حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد معده را برش داده و برمی‌دارد و ظاهری موز مانند برای معده ایجاد می‌کند. معده باقی مانده نه تنها حجم کمتر غذا را در خود جای می‌دهد و سیری زودهنگام را به دنبال دارد، بلکه با کاهش هورمون‌ گرلین که هورمون اشتها هست به لاغری بیشتر و راحت‌تر کمک می‌کند. اسلیو معده روش خوبی برای تعدیل و تنظیم هورمونی و سوخت و ساز بدن است. مزیت این جراحی که به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود عدم نیاز به مکملهای مادام العمر و اسانی انجام اندوسکوپی های بعدی می باشد.

اقدامات قبل جراحی های چاقی

اگرچه اعمال مختلف جراحی چاقی تکنیک های متفاوتی دارند اما یکسری اقدامات الزامی قبل از جراحی  در انها مشترک است.

از جمله اقدامات مهم مراقبتی قبل از اعمال جراحی چاقی می‌توان به انجام فعالیت بدنی و محدود کردن مصرف دخانیات اشاره کرد.

بهتر است قبل از انجام عمل سلول های عضلانی را تقویت و وزن چربی خود را کمی کاهش دهید تا متابولیسم پایه بدن را کمی بالانس نمایید  همچنین با قطع مصرف دخانیات و به خصوص سیگار، روند بهبودی را سرعت ببخشید که این روند تا چند ماه پس از انجام عمل تحت نظارت پزشک و مربی بدنسازی آگاه به علوم نوین ادامه داشته باشد.لذا توصیه به ورزش باشگاهی تحت نظر مربی اکاه می شود تا از لاغری عضلات بعد از جراحی و ضعف ناشی از ان پیشگیری شود

ضمن آنکه یک هفته قبل از اعمال جراحی و به منظور تنظیم انعقاد خون، باید مصرف داروهای ضد انعقادی و رقیق کننده خون چون آسپرین، ژلوفن و.. و همچنین هرگونه داروی گیاهی را قطع نمایید.

پیش از اعمال مختلف جراحی های چاقی، ناشتا بودن به مدت ۸ ساعت الزامی است. به این نکات نیز توجه داشته باشید، تا عملی کم خطر و پربازده را تجربه کنید.

آیا جراحی چاقی برای بیمار عوارض دارد؟

جراحی چاقی می تواند مثل هر نوع جراحی دیگری عوارض احتمالی همراه داشته باشد که با انتخاب پزشک مجرب و رعایت تکات توصیه شده احتمال ان بسیار ناچیز خواهد شد موضوعی که اهمیت دارد چاقی بیش از حد خطراتش بیش از این عوارض احتمالی هست. چاقی خطر بسیاری از بیماری ها همچون آرتروز، فشار خون بالا، سکته قلبی و مغزی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این، آمار مرگ و میر زودرس در افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، با کاهش چشمگیری همراه است.

نکاتی که به عنوان هشدار بعد از جراحی چاقی باید در نظر داشته باشید و در صورت مشاهده فوری به پزشک مراجعه کنید.

١. تب،لرز

٢.درد شکم غیر عادی

٣.تپش قلب

٤.افت فشار خون

٥.تنگی نفس

۶. تورم اندام تحتانی

شما با انجام جراحی چاقی می توانید ضمن کسب اعتماد به نفس بالا،برای همیشه با دردسرهای چاقی خداحافظی کنید و سبک زندگی سالم و با کیفیتی را داشته باشید.

 

راه های ارتباطی با دکتر ناصر ملکپور علمداری  فوق تخصصی جراحی لاپاروسکوپی، جراحی چاقی و متابولیک :

وبسایت:   dr-nassermalekpour.com

اینستاگرام :  dr_nasser_malekpour

شماره تماس :  02144276190  -   09356501413

آدرس مطب: تهران خیابان اشرفی اصفهانی نبش عرب حسینی  پلاک 53 طبقه دوم واحد 7

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز