خبرگزاری کار ایران

آنچه لازم است درباره اسلیو معده بدانید

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۸۹۶

اسلیو و بای پس معده عمل های زیبایی لاغری نیست عمل های درمانی لاغری برای افرادی است که از دیابت و فشار خون و چاقی مفرط رنج می برند و با جراحی های پلاستیک مانند ابدومینو پلاستی و پیکر تراشی متفاوت است.

عمل جراحی اسلیو معده علاوه بر کاهش وزن به کنترل یا بهبود بیماری هایی که ریشه در چاقی دارند نیز کمک می کند.

 

مقدمه

عمل جراحی اسلیو معده از جمله عمل های جراحی متابولیک است که در سراسر جهان به عنوان راه حلی سریع برای درمان چاقی شناخته می شود. این روش به صورت لاپاراسکوپی انجام شده و بسیار کم تهاجم و ایمن است. بیماران بعد از انجام این عمل جراحی دوره نقاهت کوتاهی را طی کرده و به سرعت به زندگی عادی باز می گردند. همچنین مدت زمان انجام این عمل جراحی بسیار کوتاه است.  

بیماران مبتلا به چاقی مفرط می توانند با انجام عمل جراحی اسلیو معده ، بیش از 70 درصد از وزن اولیه خود را طی یک دوره دو ساله کاهش دهند. بنابراین می توان گفت این جراحی روشی سریع و قطعی برای شکست چاقی و اضافه وزن بیش از حد است. در ادامه به طور مفصل به معرفی این عل جراحی خواهیم پرداخت.

 

اسلیو معده در یک نگاه

در عمل جراحی اسلیو معده gastric sleeve surgery ، بخشی از معده توسط جراح فوق تخصص برداشته می شود. هدف از این کار، کاهش حجم معده به حدود 30 درصد از حجم اولیه است. حجم معده باقی مانده برابر با یک لیوان با گنجایش 250 تا 300 سی سی است. در این عمل جراحی بنا به تشخیص پزشک و با توجه به شرایط بیمار، بین 75 تا 80 درصد از معده برداشته و از بدن بیمار خارج می شود. در نهایت قسمت باقی مانده، معده جدید بیمار خواهد بود که حجم بسیار کمی دارد. در نتیجه بیمار پس از بهبودی مجبور به کاهش حجم غذای مصرفی شده و کالری ورودی به بدن او کاهش می یابد.  

از طرف دیگر طی عمل جراحی اسلیو معده ، غدد تولید کننده هورمون های مضر از جمله گرلین (هورمون گرسنگی) از بدن بیمار خارج می شود. در نتیجه از دیگر تأثیرات این عمل جراحی به روی بیمار می توان به کاهش اشتها و کنترل حس گرسنگی اشاره کرد. این موضوع می تواند در بیمارانی که به ریزه خواری و پرخوری عادت دارند کمک بسیار زیادی در کنترل حجم غذای مصرفی کند.

درمان قطعی دیابت نوع دو و بیماری های زمینه ای دیگر

عمل جراحی اسلیو معده علاوه بر آنکه درمانی قطعی برای چاقی و اضافه وزن است، می تواند منجر به بهبود بیماری های زمینه ای دیگر نیز شود. بیمارانی که به چاقی مفرط مبتلا می شوند، معمولاً در طول زمان از بیماری هایی که ریشه در چاقی دارند نیز رنج می برند. از این جمله می توان به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، فشار خون بالا و کلسترول بالا، تخمدان پلی کیستیک و غیره اشاره کرد. حدوداً 90 درصد از این بیماران دیابت نوع دو را تجربه می کنند.

مطالعات نشان می دهد که انجام عمل جراحی اسلیو معده می تواند راهی برای درمان یا کنترل این بیماری ها در افراد چاق باشد. به طور مثال با انجام این عمل جراحی و کاهش وزنی برابر با 7 درصد از وزن اولیه می توان دیابت را کنترل کرده یا ابتلا به آن را 11 سال به تعویق انداخت. این عمل جراحی بهترین راه درمان دیابت نوع دو برای افرادی است که شاخص توده بدنی آن ها بالاتر از 35 است.

اما از دیگر تأثیرات عمل جراحی اسلیو معده می توان به افزایش سطح کیفی زندگی بیماران اشاره کرد. به دنبال انجام این عمل جراحی، قوای جسمانی بیماران افزایش یافته و قادر به انجام فعالیت های روزانه خود خواهند بود. سلامت جسمانی دوباره و رسیدن به تناسب اندام از جمله هدایای این عمل جراحی به بیماران است.

آنچه لازم است درباره اسلیو معده بدانید

نتیجه پایدار و بدون بازگشت:

کاهش وزنی که به دنبال عمل جراحی اسلیو معده ایجاد می شود، پایدار است. البته این پایداری به طور مستقیم به اراده بیمار و ثابت قدم بودن او در انجام مراقبت های بعد از عمل بستگی دارد. می توان گفت رژیم غذایی و ورزش مکمل این عمل جراحی و تعیین کننده نتیجه نهایی و میزان موفقیت آن هستند. در صورتی که بیمار از یک رژیم غذایی استاندارد بعد از عمل پیروی نکند و عادات بد غذایی گذشته خود را تکرار کند ممکن است دچار بازگشت وزن شود.

روند بهبودی بعد از عمل

روند کاهش وزن در این عمل جراحی در مقایسه با سایر روش ها از جمله بای پس معده، بسیار آرام تر بوده و نتیجه پایدارتر خواهد بود. همچنین در این روش در مقایسه با بای پس، تغییرات کمتری روی دستگاه گوارش اعمال می شود. در نتیجه پس از بهبودی، امکان انجام آندوسکوپی فوقانی بعد از انجام این عمل جراحی وجود دارد.

با توجه به آنکه این عمل جراحی از طریق لاپاراسکوپی پیشرفته انجام می شود، میزان آسیب و برشی که در بدن ایجاد می شود بسیار کم است. بنابراین دردی که بیماران بعد از عمل اسلیو معده تجربه می کنند بسیار کم بوده و با توجه به آستانه درد در هر بیمار کمی متفاوت است. تنها راه برای کنترل درد بعد از این عمل استفاده از استامینوفن است. استفاده از هر گونه مسکن به غیر از استامینوفن بدون تجویز پزشک ممنوع است.

همچنین بیمار بعد از انجام عمل اسلیو معده قادر است به راحتی پیاده روی کند. بنابراین طول دوران نقاهت کوتاهی در انتظار بیمار خواهد بود. البته بیماران باید از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام تا یک ماه خودداری کنند. پیاده روی بعد از این عمل به مدت 3 الی 4 ساعت در روز به صورت ناپیوسته می تواند به جلوگیری از ایجاد لخته خون نیز کمک کند. این کار همچنین به کاهش درد بیماران نیز کمک می کند.

افراد مناسب برای عمل جراحی اسلیو معده

عمل اسلیو معده در بیمارانی که  محاسبه شاخص توده بدنی آن ها بالای 40 است انجام می شود. البته در این افراد هزینه اسلیو معده توسط بیمه پرداخت می شود. همچنین افرادی که به بیماری های زمینه ای مانند دیابت مبتلا بوده و شاخص توده بدنی آن ها بالای 35 است نیز کاندید این عمل جراحی هستند. اگر بیماران به بیماری های قلبی، صرع یا مشکلات اعصاب و روان مبتلا باشند، گزینه مناسبی برای انجام این عمل نیستند. همچنین در افراد زیر 14 سال یا بالای 75 سال نیز این عمل جراحی انجام نمی شود.

آنچه لازم است درباره اسلیو معده بدانید

انجام عمل اسلیو معده توسط فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی

عمل جراحی اسلیو معده توسط بهترین فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی های چاقی و متابولیک و لاپاراسکوپی پیشرفته انجام می شود. لازم به ذکر است که این فلوشیپ یک دوره فوق تخصصی دو ساله است که جراحان عمومی در آن شرکت می کنند. این دوره به تسلط کامل علمی و عملی جراحان در کلیه عمل های جراحی لاپاراسکوپی کمک می کند.

بنابراین انجام عمل های جراحی چاقی از جمله اسلیو معده از عهده جراحانی که صلاحیت لازم برای این عمل ها را ندارند خارج بوده و با توجه به حساسیت بالایی که در این عمل جراحی وجود دارد، بهتر است انجام آن به فلوشیپ های فوق تخصصی سپرده شود. با این کار احتمال ایجاد عوارض بعد از عمل به شدت کاهش یافته و به صفر نزدیک می شود.

دکتر فربد امامی یگانه فوق تخصص لاپاراسکوپی پیشرفته و جراحی های چاقی در تهران، دارای سابقه ای درخشان در زمینه انجام عمل جراحی اسلیو معده است. دکتر امامی یگانه با بهره گیری از تکنیک های روز دنیا و با استفاده از دانش، تجربه و تخصص کافی در این زمینه قادر به انجام انواع عمل جراحی چاقی از جمله اسلیو معده با بالاترین کیفیت و کمترین عوارض جانبی است.

سخن آخر

عمل جراحی اسلیو معده اگر توسط فلوشیپ های فوق تخصصی جراحی های چاقی و متابولیک و لاپاراسکوپی پیشرفته انجام شود با کمترین عوارض همراه خواهد بود. این عمل جراحی می تواند جان بیماران مبتلا به چاقی مفرط را نجات داده و منجر به افزایش طول عمر آن ها شود. همچنین تناسب اندام، سلامت جسمانی، بهبود بیماری های زمینه ای و بازیابی قوای جسمانی آن ها را نیز به همراه خواهد داشت.

منبع:

https://dremami.org/

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز