خبرگزاری کار ایران

جراحی چاقی، روشی برای لاغری بدون بازگشت

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۰۴۶

جراحی چاقی یکی از روش های درمان اضافه وزن بالا است. معمولاً افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالای عدد 35 است یا به طور همزمان از بیماری هایی مانند دیابت رنج می برند کاندید انجام جراحی های لاغری می شوند. در میان روش های موجود، جراحی اسلیو و بای پس معده کاملاً بدون بازگشت هستند.

درمان چاقی مفرط با جراحی

جراحی چاقی تنها روش درمانی بدون بازگشت چاقی مفرط morbid obesity است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد. محاسبه شاخص توده بدنی یا  BMI ساده ترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص میزان چاقی افراد و تعیین بهترین روش برای کاهش وزن آن ها است.

جراحی چاقی معمولاً در دو گروه از بیماران توصیه می شود. افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالای 40 است و افرادی که شاخص توده بدنی آن ها بالای 35 و مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند دیابت نوع دو یا تیروئید و غیره هستند، بهترین کاندید برای انجام جراحی چاقی می باشند.

افراد کاندید برای جراحی چاقی

جراحی چاقی معمولاً در افرادی که با انجام روش های روتین کاهش وزن از جمله ورزش منظم و رعایت یک رژیم غذایی صحیح و استاندارد لاغر نمی شوند، انجام می گردد. بدن این افراد به دلیل بالا بودن بیش از حد توده های چربی و عدم تعادل در هورمون ها در برابر کاهش وزن مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل تنها راه برای کاهش وزن در این افراد انجام جراحی های لاغری است.

شاید بتوان گفت انجام جراحی چاقی بهترین راه نجات این افراد از خطر ابتلا به بیماری ها و عوارض دیگر از جمله مشکلات قلبی عروقی، سکته های مغزی و قلبی، فشار خون بالا، کلسترول و قند خون بالا و غیره است. همچنین خطر مرگ و میر در افرادی که به چاقی مفرط morbid obesity مبتلا هستند بسیار بالاست و این خطر با انجام جراحی چاقی تقریباً به صفر می رسد.  

انواع جراحی چاقی

جراحی هایی که در سراسر جهان به منظور کاهش وزن انجام می شوند در سه دسته جراحی های کاهش سایز، جراحی های متابولیک و جراحی های باریاتریک تقسیم بندی می شوند. افرادی که به چاقی مفرط morbid obesity مبتلا هستند می توانند به کمک این روش ها بار دیگر به وزن ایده آل و سلامت خود دست یابند.

ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن و لیپولیز از جمله جراحی های کاهش سایز هستند. در این روش ها چربی ها و پوست های اضافه طی عمل جراحی برداشته می شود. این روش ها می توانند چربی های موضعی را در قسمت های شکم، پهلو، ران، بازو و باسن کاهش دهند. روش های جراحی چاقی باریاتریک نیز شامل بالون معده و رینگ معده هستند. این روش ها موقت بوده و نتیجه آن ها کاهش حجم معده و در نتیجه کاهش حجم غذای مصرفی است.

اما روش های جراحی چاقی متابولیک شامل اسلیو معده و بای پس معده می شوند. این روش ها به کمک لاپاراسکوپی انجام می شوند. روش های متابولیک نتیجه ای رضایت بخش و برگشت ناپذیر خواهند داشت. در ادامه به طور خلاصه به معرفی هر یک از این روش ها می پردازیم.

جراحی چاقی، روشی برای لاغری بدون بازگشت

معرفی روش جراحی لاغری بای پس معده

بای پس معده Gastric Bypass Surgery نوعی عمل جراحی کاهش وزن است. در این روش با ایجاد میانبر، مسیری که غذا در دستگاه گوارش طی می کند و در آن نگهداری می شود، کاهش می یابد. بنابراین میزان جذب غذا و در نتیجه کالری ورودی به بدن کاهش می یابد.

در این روش کیسه معده برش خورده و به دو بخش تقسیم می شود. بخش کوچک تر فوقانی معده مستقیماً به روده کوچک متصل شده و محل عبور غذا می شود. طی این عمل جراحی بخشی از روده از مسیر عبور غذا کنار گذاشته می شود تا میزان جذب غذا کاهش یابد.

بخش بزرگ تر معده نیز تنها وظیفه ترشح آنزیم ها را بر عهده می گیرد. با این کار فضای معده برای ورود غذا به ¼ کاهش یافته و به دنبال آن میزان غذای مصرفی نیز کاهش می یابد. با ایجاد تغییر در متابولیسم روده و غدد تولید کننده هورمون گرسنگی ghrelin نیز جذب کالری مواد غذایی به طور کامل صورت نمی گیرد. مجموعه این تغییرات در کنار هم می تواند منجر به کاهش وزن فرد بیمار بعد از انجام عمل جراحی شود.

جراحی چاقی، روشی برای لاغری بدون بازگشت

معرفی روش جراحی لاغری اسلیو معده

اسلیو معده sleeve gastrectomy نیز نوعی جراحی چاقی است که در آن حدود 60 تا 80 درصد از حجم معده از بدن خارج می شود. همچنین غددی که وظیفه ترشح هورمون گرسنگی ghrelin را بر عهده دارند نیز طی این عمل جراحی خارج می شود. در نتیجه حجم معده و تمایل به مصرف غذا به شدت کاهش می یابد. همچنین در این روش میزان قند خون نیز تحت کنترل قرار می گیرد.

کلام آخر

روش های جراحی متابولیک روش هایی بدون بازگشت هستند. در  هر دو روش، کاهش وزن طی مدت زمان دو سال (پس از انجام جراحی) اتفاق افتاده و فرد معمولاً بیش از 60 درصد از وزن خود را از دست می دهد. همچنین در صورتی که جراحی چاقی توسط فلوشیپ فوق تخصصی جراحی چاقی و لاپاراسکوپی پیشرفته انجام شود، احتمال ایجاد عوارض جانبی به صفر می رسد.

دکتر امامی (https://dremami.org/) یکی از مجرب ترین و ماهرترین پزشکان متخصص در این زمینه است.

همچنین توصیه می کنیم از اینستاگرام جراحی چاقی نیز دیدن بفرمایید.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز