خبرگزاری کار ایران

کوچک کردن معده با روشی کم خطر اما موثر

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۶۸۳۷

در این مطلب که به قلم دکتر سید حامد قدسی، جراح چاقی و متخصص لاپاروسکوپی نوشته شده است قصد داریم شما را با با روش‌های لاغری به کمک کاهش ابعاد معده آشنا کرده و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

کوچک کردن معده با روشی کم خطر اما موثر

کوچک کردن معده، یکی از راه حل‌هایی است که در جهت کاهش وزن انجام می‌شود. در رابطه با این عمل بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که به طور معمول برای افرادی مناسب است که از چاقی مفرط و اضافه وزن رنج می‌برند و این وزن اضافه و چربی‌ها سبب بروز مشکلات و عوارض خطرناک برای سلامت آنها شده است. همچنین این جراحی‌های متبط با معده، به کسانی توصیه می‌شود که روش‌هایی مثل فعالیت‌های فیزیکی سنگین و انواع مختلفی از رژیم‌های غذایی را امتحان کرده‌اند، اما به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اند.

در این مطلب که به قلم دکتر سید حامد قدسی، جراح چاقی و متخصص لاپاروسکوپی نوشته شده است قصد داریم شما را با با روش‌های لاغری به کمک کاهش ابعاد معده آشنا کرده و مزایا و معایب هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

منظور از کوچک کردن معده جهت کاهش وزن چیست؟

اگر شما هم از اضافه وزن رنج می‌برید و این موضوع سبب بروز مشکلات و منجر به ابتلا به بیماری‌هایی برای شما شده است؛ احتمالا طی تحقیقاتی که جهت رفع این مشکل کرده‌اید،  این روش به گوشتان خورده باشد. در نظر داشته باشید که منظور از کوچک کردن ابعاد معده این است که پزشک متخصص طی انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم، جهت رفع مشکلات حاصل از اضافه وزن در بدن شما، پیشنهاد انجام عمل‌های جراحی را می‌دهد.

منظور از کوچک کردن معده، عمل‌هایی است که طی انجام آنها، پزشک معالج با ایجاد تغییراتی در ابعاد و حجم معده بیمار، سبب کاهش وزن و کم شدن اشتهای او خواهد شد. در این جراحی‌ها بخشی از معده بریده شده و به طور کامل از بدن فرد خارج می‌شود و بعد از گذراندن دوران نقاهت، بدن شروع به کاهش وزن و رسیدن به وضعیت ثابت می‌کند.

آشنایی با انواع روش‌های کوچک کردن معده

اگر شما هم در دسته افرادی قرار می‌گیرید که بعد از امتحان راه‌های مختلف مانند ورزش‌های سنگین و رژیم‌های غذایی طولانی مدت باز هم به نتیجه دلخواه خود دست نیافته‌اید، احتمالا فکر انجام عمل‌های لاغری به فکرتان رسیده باشد. در این بخش می‌خواهیم شما را با انواع مختلف روش‌های کوچک سازی معده آشنا کنیم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اسلیو معده (جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این عمل جراحی می‌توانید به صفحه جراحی اسلیو معده مراجعه کنید)
  • جراحی بای پس معده

لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که جراحی‌هایی که در رابطه با کوچ کردن ابعاد معده در این بخش نام برده شد، شامل تمامی روش‌های نخواهد بود و تنها برخی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین آنها هستند.

 

عمل اسلیو معده؛ روشی کم خطر جهت کوچک کردن حجم معده

این عمل، یکی از راه‌هایی است که طی آن پزشک متخصص چیزی حدود 80 درصد از حجم معده بیمار را در طول جراحی بریده و آن را از بدن خارج می‌کند. لازم است به این نکته توجه کنید که به دلیل این کاهش چشمگیر در حجم معده، بعد از عمل اندازه غذا و حجم وعده‌های غذایی که فرد مصرف می‌کند به میزبان قابل توجهی کم می‌شود.

نکته دیگری که لازم است درباره این عمل بدانید این مورد است که در بدن همه ما هورمونی به نام هورمون گرلین وجود دارد که بعد از ترشح و آزاد شدن، سبب ایجاد احساس گرسنگی و میل به خوردن غذا در ما می‌شود. در طی عمل اسلیو معده، دقیقا همان بخشی از معده بریده و از بدن فرد خارج می‌شود که محل ترشح این همرمون است. بنابراین میل به غذا خوردن و اشتهای بیمار بعد از اتمام عمل کاهش پیدا می‌کند.

آیا می‌دانید علت نامگذاری عمل کوچک کردن معده به روش اسلیو چیست؟

در زبان انگلیسی، ترجمه لغت آستین، اسلیو یا همان sleeve است؛ اگر به یاد داشته باشید گفتیم که در این عمل درصد زیادی از حجم معده بریده و از بدن فرد خارج می‌شود؛ همین امر سبب تغییر شکل معده خواهد شد. بعد از اتمام جراحی فرمی که از معده باقی می‌ماند چیزی شبیه به آستین است؛ به همین خاطر است که آن را با نام اسلیو شناخته و می‌نامند.

مزایای عمل اسلیو معده شامل چه مواردی می‌شود؟

اگر بخواهیم به بررسی فواید این عمل بپردازیم، مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانیم به آن اشاره کنیم، کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دلیل کوچک شدن معده فرد است. برخی از مزایای این عمل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • به عنوان یکی از مزیت‌های اصلی می‌توان به مورد اشاره کرد که در این عمل برخلاف بای پس معده، روده بیمار دچار هیچ تغییری نخواهد شد و دست نخورده باقی می‌ماند.
  • در این جراحی، به دلیل کوچک کردن معده توسط جراح متخصص، شخص نسبت به دوران قبل از عمل، اشتهای کم‌تری دارد و غذای کم‌تری می‌خورد.
  • به علت اینکه در این نوع از روش کاهش وزن، تحرک و فعالیت معده در مقایسه با پیش از عمل افزایش می‌یابد؛ در نتیجه مواد غذایی با سرعت بیشتری از روده و معده دفع می‌شوند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی کامل با فواید این عمل، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله "مزایای اسلیو معده" مراجعه کرده و از مطالب مفید آن بهره‌مند شوید.

 

کوچک کردن معده به روش عمل اسلیو به چه افرادی توصیه می‌شود؟

احتمالا اگر شما هم این تصمیم را گرفته و انتخاب خود را کرده باشید، برای شفاف سازی بیشتر به دنبال پاسخ این سوال می‌گردید که جراحان متخصص عمل‌های چاقی انجام این روش را به چه کسانی توصیه می‌کنند. برای درک بهتر این که آیا شما هم کاندید مناسبی برای انجام این عمل هستید یا نه، بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کسانی که چاقی مفرط در آنها به بیشتر از 45 کیلو برسد.
  • افرادی که BMI در بدن آنها بیشتر یا مساوی عدد 40 باشد.
  • بر اثر چاقی و اضافه وزن به بیماری‌های خاصی مبتلا شده باشند.
  • به نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات اعتیاد نداشته باشند.

آشنایی با عمل بای پس معده

یکی دیگر از عمل‌هایی که با کوچک کردن معده همراه است و منجر به کاهش وزن در فرد خواهد شد؛ عمل بای پس معده می‌باشد. نکته قابل توجهی که در این روش باید بدانید این است که در این عمل، علاوه بر اینکه بخشی از معده جدا می‌شود، قسمت‌هایی از روده فرد هم بریده و از بدن خارج می‌شود.

این جراحی به روش لاپاروسکوپی صورت می‌گیرد و طی انجام آن مسیر گذشتن غذا از مری به سمت روده دستخوش تغییراتی شده و نسبت به حالت اولیه خودش کوتاه‌تر می‌شود. علاوه بر این، بخشی از معده هم در این عمل برداشته می‌شود که این امر در نهایت سبب می‌شود که حجم میزان مصرفی غذا کاهش پیدا کرده و همان مقدار کم هم سبب احساس سیری در فرد شود.

علت نامگذاری عمل بای پس چیست؟

در بخش بالا اشاره کردیم که در طول انجام این عمل، بخشی از معده و روده را برداشته و مسیر عبور کردن غذا از مری به سمت روده را کوتاه‌تر می‌کنند. جهت پاسخ دادن به این سوال که منشا نامگذاری این عمل به کجا برمی‌گردد لازم است بدانید، در زبان انگلیسی بای پس به نوعی به مسیر میانبر گفته می‌شود؛ به دلیل کوتاه کردن مسیر غذا در بدن، به این عمل بای پس گفته می‌شود.

همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که در علم پزشکی این نوع جراحی یک نوع تکنیک به حساب می‌آید که جراحان برای عمل‌های خود از آن استفاده می‌کنند.

مزایای کوچک کردن معده به روش بای پس

به عنوان یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این عمل می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم؛ افرادی از چاقی مفرط رنج می‌برند و روش‌های بسیاری را برای خلاص شدن از آن امتحان کرده‌اند اما باز هم به در بسته خورده‌اند، با انجام این عمل می‌توانند رویای همیشگی خود در رابطه با کاهش وزن را محقق کنند. از دیگر مزایای این روش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سرعت کاهش وزن در این روش بسیار بالا است و فرد طی مدت زمان کوتاهی می‌تواند به وزن ایده آل خود برسد.
  • با انجام این روش، میزان کالری جذب شده توسط روده، کاهش پیدا می‌کند.
  • در صورت ابتلای فرد به دیابت نوع 2، ممکن است بعد از عمل شدت این بیماری کم شود.
  • به علت کوچک کردن معده، مقدار غذایی که بدن فرد دریافت می‌کند کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
  • بر اثر کم شدن وزن و چربی‌های اضافی، سوخت و ساز بدن فرد افزایش پیدا می‌کند.

کوچک کردن ابعاد معده به روش بای پس برای چه افرادی مناسب است؟

در بخش‌های قبلی این مورد را بیان کردیم که در این عمل علاوه بر اینکه بخشی از معده برداشته می‌شود، روده فرد هم دستخوش تغییراتی خواهد شد. بنابراین باید این نکته را در نظر داشت که افرادی که از بیماری‌های سیستم گوارشی رنج می‌برند، این روش نمی‌تواند گزینه خوبی برای آنها باشد. انجام این عمل به افراد دارای ویژگی‌های زیر پیشنهاد می‌شود:

 

  • به عنوان اولین مورد، این عمل مناسب افرادی است که فعالیت‌های فیزیکی سنگین و رژیم‌های غذایی لاغری مختلف را طی طولانی مدت امتحان کرده اما نتیجه‌ای به دست نیاورده‌اند.
  • مورد بعدی افرادی هستند که چاقی آنها سبب شده شاخص توده بدنی آنها برابر یا حتی عددی بیشتر از 40 باشد.
  • دسته بعدی کسانی هستند که با وجود اینکه BMI بدن آنها عدد 30 است اما چاقی و اضافه وزن سبب ابتلای آنها به بیماری‌های قلبی و... شده است.

کوچک کردن معده با روشی کم خطر اما موثر

چرا مراجعه به پزشک ماهر جهت کوچک کردن معده از اهمیت بالایی برخوردار است؟

بعد از انجام تحقیقات لازم و تصمیم‌گیری در رابطه با این کار، بهتر است به عنوان اولین قدم، انتخاب یک پزشک باتجربه را در اولویت کارهای خود قرار دهید. از آنجای که معده عضو مهم و حساسی است، توصیه ما به شما عزیزان این است که حتما برای گرفتن مشاوره، انجام آزمایش‌های لازم و پروسه عمل به یک جراح متخصص مراجعه کنید.

در صورت مراجعه به پزشکی که دانش و تجربه کافی برای این عمل را در اختیار نداشته باشد، نه تنها مشکل اضافه وزن در بدن شما حل نمی‌شود؛ بلکه ممکن است عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. بنابراین برای انتخاب پزشک تمام وسواس و تمرکز خود را به کار بگیرید.

کاهش عوارض عمل کوچک کردن معده با انتخاب درست جراح

تمامی عمل‌های جراحی ممکن است دارای عوارضی باشند که بعد از اتمام عمل و در دوران نقاهت بروز کنند. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که انتخاب درست پزشک باعث می‌شود عوارض احتمالی بعد از عمل برای فرد به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

دکتر حامد قدسی، یکی از جراحان برتر در زمینه عمل‌های چاقی و متخصص و لاپاروسکوپی، با در اختیار داشتن دانش روز و سالها تجربه به افراد بسیاری در جهت رسیدن به  وزن ایده آل و داشتن اندام دلخواه کمک کرده‌اند. شما عزیزان می‌توانید در صورت تمایل به گرفتن راهنمایی و مشاوره با دکتر، با شماره تلفن 02188663284 تماس گرفته یا به صفحه وب سایت شخصی دکتر به آدرس (drhamedghodsi.com) مراجعه کرده و از خدمات لازم در زمینه عمل‌های مرتبط با کوچک کردن معده و... بهره‌مند شوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز