خبرگزاری کار ایران

معرفی برترین آلبوم‌های استاد محمدرضا شجریان

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۳۹۲

محمدرضا شجریان (۱ مهر ۱۳۱۹ – ۱۷ مهر ۱۳۹۹) موسیقی‌دان و خوانندهٔ موسیقی سنتی ایرانی بود. شجریان در میان دوست‌داران خود با عنوان «استاد آواز ایران» و «خسروِ آواز ایران» شناخته می‌شود. بسیاری از مردم ایران او را مهم‌ترین چهرهٔ موسیقی ایرانی و یکی از نمادهای مهم فرهنگ و موسیقی ایران‌زمین می‌دانندشجریان از آوازه‌ای بین‌المللی نیز برخوردار است. محمدرضا شجریان از بنیاد آقاخان، جایزهٔ خداوندگار موسیقی را دریافت کرده‌است و نامزد جایزه گرمی نیز بوده‌است.

وی علاوه بر اشعار کلاسیک شاعرانی چون حافظ، سعدی، مولانا، عطار، باباطاهر و خیام، در برخی کنسرت‌ها و کارهای خود از «شعر نو» شاعرانی چون فریدون مشیری، نیما یوشیج، سهراب سپهری، محمدرضا شفیعی کدکنی، مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج استفاده کرده‌است. از جمله کارهای مشترک او گزیده‌ای است از رباعیات خیام با صدای شجریان و رباعی‌خوانی احمد شاملو. همچنین، وی تعدادی از دعاهای قرآنی را در اثر مشهور به دعای ربّنا خوانده‌است که در هنگام افطارهای ماه رمضان از صداوسیمای ایران پخش می‌شد. همچنین بعد از درگذشت پدرش که از استادان و قاریان مشهور قرآن در مشهد بود، برخی از تلاوت‌های قرآن خود را با عنوان به یاد پدر در دو سی‌دی مجزا (به یاد پدر ۱ و به یاد پدر ۲) منتشر کرد.

از فرزندان او، همایون و مژگان در زمینهٔ موسیقی فعالیت دارند. خوانندگانی چون ایرج بسطامی، مظفر شفیعی، حسام‌الدین سراج، حمیدرضا نوربخش، علی جهاندار، بیژن کامکار، سینا سرلک و پسرش همایون از شاگردان شجریان بودند.

در ادامه به معرفی برترین آثار استاد شجریان (دانلود فول آلبوم محمدرضا شجریان) خواهیم پرداخت. همچنین برای دانلود آهنگ و دانلود آلبوم به صورت مجاز و قانونی می‌توانید از وب‌سایت مامدیا دیدن فرمایید.

برترین آلبوم‌های استاد محمدرضا شجریان

معرفی بیشتر آلبوم‌ها

معرفی برترین آلبوم‌های استاد محمدرضا شجریان

آلبوم شب، سکوت، کویر

اگر بخواهیم از «محمدرضا شجریان» و «کیهان کلهر» چند اثر جاودان نام ببریم بی‌شک آلبوم «شب، سکوت، کویر» یکی از آن‌ها خواهد بود. این آلبوم در سال 77 منتشر شده است. «شب، سکوت، کویر» موسیقی کلاسیک ایرانی است که با موسیقی فولکلور شمال خراسان تلفیق شده. خطه‌ خراسان، منطقه‌ای که یکی از زیباترین موسیقی‌ و اشعار را در بر دارد. این اثر در آواز دشتی است و «کیهان کلهر» آهنگسازی و نوازندگی کمانچه‌اش را انجام داده است. از نوازندگان دیگر می‌توان به «حاج قربان سلیمانی»، «علیرضا سلیمانی» اشاره کرد که نوازندگی دوتار را به زیباترین شکل انجام داده‌اند. و همچنین «علی آبچوری» و «حسین ببی» نوازندگان قوشمه و دایره، و «بیژن کامکار»، «حسین بهروزی نیا»، «سیامک نعمت ناصر»، «بهزاد فروهری»، «اردوان کامکار»، «همایون خسروی» و «مرتضی اعیان».

کیهان کلهر در گفت‌وگویی با بهرنگ تنکابنی در مورد همکاری با محمدرضا شجریان در این آلبوم گفته‌: «من از قبل آقای شجریان را می‌شناختم. هیچ‌وقت فرصت همکاری پیش نیامده بود ولی همدیگر را می‌شناختیم. هر وقت هم که ایشان به کانادا تشریف می‌آوردند، همدیگر را می‌دیدیم. ایشان از فعالیت‌های من خبر داشتند. در ملاقاتی که پس از مدت‌ها در تهران با ایشان داشتم، استاد از کارهای من جویا شدند که من خبر از ضبط این مجموعه دادم. پس از آنکه جزئیات کار را برایشان تعریف کردم، خیلی ابراز علاقه کردند که بخش‌هایی از کار را بشنوند. روزی با هم قرار گذاشتیم تا کار را تا همان مرحلهٔ قبل از میکس که ضبط کلی بود، برایشان پخش کنم. آقای شجریان خیلی خوشش آمد. درک او از کار و هوش بسیار بالایش به کار کمک کرد. با اینکه کار نصفه‌ونیمه ضبط شده بود و خیلی از بخش‌های کار را فقط برای ایشان تعریف کردم، ایشان ذهنیت مرا کاملاً فهمید و کاملاً مانند موسیقی‌دان حرفه‌ای با کار برخورد کرد.»

آلبوم دستان

قطعه «چکاد» که قرار بود مقدمه ای برای شعر ملک الشعرا در وصف «دیو سپید پای در بند» شود، سرآغازی شد بر آلبوم «دستان»؛ اثر «گروه عارف» و «محمدرضا شجریان».

آلبوم «دستان» هشت قطعه دارد، در دستگاه چهارگاه است. «پرویز مشکاتیان»، سرپرست «گروه عارف» و نوازنده سنتور، آهنگسازی این آلبوم را بر عهده داشته؛ قطعه «دخترک ژولیده» از «علینقی وزیری» نیز در بین قطعات این آلبوم هست.

اشعار «دستان» سروده حافظ و سعدی است و نوازندگی آن را نیز «داریوش پیرنیاکان»، «بیژن کامکار»، «جمشید عندلیبی»، «اردشیر کامکار»، «ارژنگ کامکار»، «سعید فرج پوری»، «منصور سینکی»، «فرخ مظهری»، «محمد فیروزی» و «امیر فهیمی» بر عهده داشته اند.

آلبوم نوا

آلبوم «نوا» هشت قطعه دارد و در آواز آن که به صورت مرکب خوانی است، گوشه هایی از نوا، شور، بیات ترک و سه گاه اجرا می شود. «پرویز مشکاتیان»، سرپرست گروه عارف و نوازنده سنتور، آهنگسازی آلبوم را بر عهده داشته است.

همنوازان گروه عارف «منصور سینکی»، «جمشید عندلیبی»، «محمد فیروزی»، «اردشیر کامکار»، «بیژن کامکار» و «ارژنگ کامکار» هستند و «محمد موسوی» نیز در آوازها با «شجریان» همراهی می کند.

در آین آلبوم اشعار از سعدی، بابا طاهر و مولانا انتخاب شده اند.

آلبوم رباعیات خیام

«رباعیات خیام» با ترکیب دو صدای آشنای فرهنگ و هنر ایران زمین و نوای موسیقی آشنای «فریدون شهبازیان». آلبومی که «صدای احمد شاملو»، ۳۰ اثر از خیام را خوانش می کند و «محمدرضا شجریان» چند قطعه ی آوازی را اجرا می نماید. «احمد شاملو» که اشعار و نوشته های خودش، در ذهن، موسیقی میسازد، این بار در فضایی متفاوت و دور از سبک شعری خودش قرار گرفته، اما کلام گرم و دلنشینش همچنان جذبه ی موسیقایی دارد. شهبازیان نیز که ادبیات را به خوبی می شناسد، حال و هوای خیام را بیشتر به کلام شاملو، منتقل کرده و در قطعات آوازی این آلبوم، محمدرضا شجریان، حق کلام را ادا کرده است.

آلبوم عشق داند

کنسرت ابوعطا «محمدرضا شجریان» و «محمدرضا لطفی» در سال 59 با نام «عشق داند» یکی از پرشورترین و زیباترین ساز و آوازهای موسیقی کلاسیک ایرانی است که تا کنون شنیده ایم. «محمدرضا شجریان» و «محمدرضا لطفی» در این آلبوم در سالهای جوانی خود می باشند و ابوعطا را با هیجان و شوری فروان اجرا کرده اند.در ابتدا مقدمه تار می شنویم و بعد از آن ساز و آواز و کار در آخر با تصنیف «بهار دلکش» ساخته «درویش خان» پایان می یابد.

آلبوم آستان جانان

آلبوم «آستان جانان» اثری از محمدرضا شجریان و ناصر فرهنگفر و پرویز مشکاتیان و با آهنگسازی پرویز مشکاتیان است.

این آلبوم در سبک کلاسیک ایرانی و شامل ۱۱ عدد قطعه موسیقی می باشد. که ترانه های آن توسط حافظ شیرازی و باباطاهر سروده شده است.

دانلود آلبوم آسمان عشق

آلبوم «آسمان عشق» اثری از محمدرضا شجریان و با آهنگسازی سعید فرج پوری و داریوش پیرنیاکان و محمدرضا شجریان است.

 

این آلبوم در سبک کلاسیک ایرانی و شامل ۷ عدد قطعه موسیقی می باشد. که ترانه های آن توسط عطار نیشابوری و مولانا سروده شده است.

آلبوم رندان مست

محمدرضا شجریان شعر مشهور مولانا را می خواند، در کنسرتی با گروه شهناز، در تهران، پاییز 87، و نتیجه آن می شود آلبوم «رندان مست»، آلبومی با 9 آهنگ که شرکت دل آواز آن را منتشر کرده است.

«رندان مست» در دستگاه همایون و با اشعار حافظ، مولانا، سعدی و ملک الشعرای بهار اجرا شده است. آهنگسازی آن را مجید درخشانی، سرپرست گروه شهناز و نوازنده تار بر عهده داشته و مژگان شجریان، دختر استاد، با سه تار، شاهو عندلیبی با نی، حسین رضایی نیا با دف و دایره و ... صدای استاد آواز ایران را همراهی کرده اند. علاوه بر این، سازهایی چون صراحی، قیچک، عود، رباب، کمانچه و ... نیز در سازبندی آلبوم به کار رفته اند.

برخی از معروف ترین اشعار بزرگان شعر فارسی در «رندان مست» خوانده شده؛ چنان که وقتی استاد در «آواز همایون» می خواند «که آتشی که نمیرد همیشه در دل ماست»، یا در «چشم یاری» می سراید «ما ز یاران چشم یاری داشتیم، خود غلط بود آنچه می پنداشتیم»، شنونده پیشاپیش شعر را از بر است.

آلبوم بیداد (همایون)

آهنگسازی فوق العاده «پرویز مشکاتیان» و آواز بی نظیر «محمدرضا شجریان»، آلبوم «بیداد» را به یکی از ماندگارترین آثار موسیقی ایران تبدیل کرده است. «بیداد» نام یکی از گوشه های دستگاه همایون و قطعه آغازین آلبوم است. نوازندگانی همچون «محمدرضا لطفی»، «ناصر فرهنگ فر»، «ارسلان کامکار»، «اردشیر کامکار»، «جمشید عندلیبی»، «زیدالله طلوعی» و «فرخ مظهری» در بخش اول قطعات را اجرا کرد اند و در بخش دوم «غلامحسین بیگجه خانی» و «جمشید محبی» با تار و تنبک « محمدرضا شجریان» را همراهی کرده اند.

آلبوم آه باران

آلبوم «آه باران» «محمدرضا شجریان» درست شبیه چیزی است که «فریدون مشیری» در شعر خود از باران توصیف کرده: آبی، عمیق و سوگوار؛ هر چه باشد، شجریان این آلبوم را نخستین بار در سوگ شاعر کوچه اجرا کرده است. آهنگسازی این کار «مرتضی محجوبی»، «حسین یاحقی»، «محمدرضا شجریان» و «مزدا انصاری» می باشند و تنظیم برای ارکستر به کوشش «مزدا انصاری» انجام شده.

در این آلبوم که در مایه دشتی خوانده شده و هفت قطعه دارد، دو آهنگ «نوای نی» و «دیدی ای مه» از ساخته های مرتضی محجوبی و حسین یاحقی با سروده های رهی معیری، دو قطعه سازوآواز با اشعار حافظ و عطار و دو قطعه بی کلام گنجانده شده است.

آلبوم یاد ایام

تابستان سال 1371 است، پدر می خواند، پسر تنبک می زند، «داریوش پیرنیاکان» تار می زند و «جمشید عندلیبی» نی. کنسرت موسیقی سنتی ایران در آمریکا است با حضور صدای شاخص آواز ایران؛ «محمدرضا شجریان» و اولین همکاری او با پسرش «همایون شجریان» و این اجرا چندی بعد به صورت آلبوم «یاد ایام» منتشر شده است.«یاد ایام» 9 قطعه دارد و آلبومی است در دستگاه شور که توسط شرکت دل آواز به بازار عرضه شده است. در این آلبوم که آهنگسازی آن را «محمدرضا شجریان» و «داریوش پیرنیاکان» بر عهده داشته اند، اشعاری از حافظ، سعدی، رهی معیری و باباطاهر خوانده شده است.

یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتم... اگر بخواهیم چند تا از معروف‌ترین تصنیف‌های استاد شجریان را نام ببریم قطعا تصنیف «یاد ایام» یکی از آنهاست. تصنیفی قدیمی و خاطره‌انگیز که در گذشته و همین حالا ورد زبان خیلی‌هاست. این آلبوم که یکی از محبوب‌ترین آثار ایشان است شامل تصانیف معروف دیگری مثل «سلسله مو» و «خم زلف» هم می‌شود. تصنیف خم زلف با دوبیتی‌های فایز دشتی و باباطاهر یکی از دلنشین‌ترین‌هاست. تصنیف سلسله مو نیز با شعری از سعدی و آهنگسازی داریوش پیرنیاکان فراموش‌ناشدنی است. در کنار این تصنیف‌های زیبا سازوآوازهایی گوش‌نواز با اشعاری از حافظ را می‌شنویم. تعداد آلبوم‌هایی که می‌شود برای همیشه شنید و لذت برد شاید زیاد نباشد. «یاد ایام» یکی از آنهاست. آلبومی که می‌شود همواره به آن گوش سپرد و خود را به یاد ایام دور سپرد.

آلبوم سروچمان

آلبوم سرو چمان اثری است با صدای محمدرضا شجریان که در سال 1370 منتشر شد. این مجموعه شامل ده قطعه است که در قطعات باکلام از سروده‌های حافظ، سعدی، باباطاهر و جواد آذر بهره گرفته شده. داریوش پیرنیاکان (سه‌تار)، جمشید عندلیبی (نی) و مرتضی اعیان (تنبک) همنوازان این اثر هستند.

سرو چمان من چرا میل چمن نمی‌کند

همدم گل نمی‌شود یاد سمن نمی‌کند...

تصیف «سرو چمان» با غزلی از حافظ، یکی از معروف‌ترین تصنیف‌های محمدرضا شجریان است. اما تصنیف دیگری نیز در این آلبوم هست که با استقبال خوبی از مخاطبین مواجه شد. تصنیف «بی‌همزبان» با شعری از جواد آذر  که با همنوازی نی جمشید عندلیبی آغاز می‌شود:

هر دمی چون نی از دل نالان شکوه‌ها دارم

روی دل هر شب تا سحرگاهان با خدا دارم...

از دیگر قطعات این آلبوم می‌توان به تصنیف خاطر حزین و ساز و آوازها و همچنین قطعات بی‌کلام پیش‌درآمد و چهارمضراب اشاره کرد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز