خبرگزاری کار ایران

معرفی برترین آلبوم‌های موسیقی سنتی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۱۵۵

موسیقی سنتی ایرانی که با نام موسیقی اصیل ایرانی، موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود، شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها و آوازها، از سال‌ها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در میان مردم ایران جریان داشته و آنچه دلنشین‌تر، ساده‌تر و قابل فهم‌تر بوده‌است، امروز در دسترس است.

بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان متأثر از این موسیقی است و هرکدام به سهم خود تأثیراتی در شکل‌گیری این موسیقی داشته‌اند. از موسیقی‌دان‌ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می‌توان به «باربد»، «نکیسا» و «رامتین» اشاره کرد. موسیقی اصیل ایرانی، جزو کهن‌ترین سبک‌های موسیقایی از دوران باستان تا به امروز است.

همچون گذشته‌های دور، مشاهیر صاحب سبک بسیاری در تاریخ ایران معاصر سر برآورده و هر یک، گامی مؤثّر در اعتلا و پویندگی این موسیقی اصیل برداشته‌اند. همچنین «ردیف‌های موسیقی اصیل» به‌عنوان نخستین پروندهٔ مستقل ایران در فهرست میراث ناملموس جهانی در مهرماه ۱۳۸۸ ثبت شد.

در ادامه به معرفی برترین آثار در بخش موسیقی سنتی خواهیم پرداخت. همچنین برای دانلود آهنگ و دانلود آلبوم به صورت مجاز و قانونی می‌توانید از وب‌سایت مامدیا دیدن فرمایید.

برترین آلبوم‌های موسیقی سنتی

 

معرفی بیشتر آلبوم‌ها

آلبوم با من بخوان

آلبوم با من بخوان اثر تازه‌ای است با صدای علیرضا قربانی و آهنگسازی حسام ناصری. علیرضا قربانی پیش از این، اثر مشترک «افسانه چشم‌هایت» را با همایون شجریان منتشر کرده بود. مجموعۀ حاضر شامل ده آهنگ باکلام است. در قطعات از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل ابوسعید ابوالخیر، مولانا، اهورا ایمان، احمد شاملو و حسین منزوی بهره گرفته شده است. از نوازندگان این آلبوم می‌توان به حسام ناصری، سامان صمیمی، مهرداد عالمی، حسام صدفی‌نژاد و پویا سرایی اشاره کرد.

آلبوم افسانه چشم‌هایت

آلبوم افسانه چشم‌هایت اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی پس از انتظاری نسبتا طولانی بالاخره منتشر شد. اولین خبرها از تولید این آلبوم به مردادماه سال 93 بر می‌گردد. اکنون پس از پنج سال این وعده تحقق یافته است. این مجموعه شامل یازده آهنگ باکلام در سبک موسیقی کلاسیک ایرانی است و آهنگسازی آن بر عهده مهیار علیزاده بوده است. بخشی از این قطعات بر روی اشعاری از نیما یوشیج تالیف شده و بخش دیگر نیز بر روی سروده‌هایی از شاعران معاصر از جمله احمد شاملو، محمدرضا شفیعی کدکنی، هوشنگ ابتهاج، مهدی اخوان‌ ثالث، سیمین بهبهانی و علیرضا کلیایی. امید است که این دو خواننده پرطرفدار با اثر جدیدشان نظر مخاطبان خود را بیش از پیش جلب نمایند.

افسانه چشم‌هایت، پریشان‌خیال، حیرانی، افسوس، بی‌خوابی، به تماشای نگاهت، درد مشترک و بی‌قرار قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند. مهیار علیزاده می‌گوید : «دشوارترین بخش در این کار برایم انتخاب اشعار بود و لذت‌بخش‌ترین قسمتش در اختیار داشتن دو خواننده بزرگ برای اجرای خطوط آوازی.» حسام صدفی‌نژاد، کیمیا شعربافیان، سایوری شفیعی، پدرام فریوسفی، علی جعفری پویان، میثم مروستی، تینا جامه‌گرمی، سامان صمیمی، نیلوفر محبی، آتنا اشتیاقی، امین غفاری و بسیاری از نوازندگان برجسته دیگر ایرانی و خارجی، گروه نوازندگان این اثر را تشکیل می‌دهند. علیرضا قربانی درباره این اثر نوشته : «مجموعه حاضر از این رو برای ما گرامی است که که نتیجه سالها همدلی و همراهی و هم‌اندیشی است. حاصل گذار از روزها و روزگاران سخت و پر تب و تاب، با همه فراز و فرودهایش».

آلبوم ایران من

ایران من آلبوم جدید همایون شجریان با آهنگسازی سهراب پورناظری است. آلبوم  امشب کنار غزلهای من بخواب آخرین اثری است که همایون شجریان پیش از این منتشر کرده بود. آلبوم ایران من شامل دوازده قطعه آواز و تصنیف است و در آن از سروده‌های شاعران کهن و معاصر مثل فردوسی، سعدی، خواجه شمس‌الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است. گفتنی است در این آلبوم علاوه بر نوازندگان متبحر ایرانی، تعدادی نوازنده خارجی نیز حضور دارند و بخش‌هایی از ضبط این پروژه در خارج ایران انجام شده است. در این اثر دل‌نیا آرام بعنوان خواننده سوپرانو حضور داشته و از نوازندگان آن می‌توان به تهمورس پورناظری، آزاد میرزاپور، حسین رضایی‌نیا، آتنا اشتیاقی، استفانی بیبو، سارا چازین و گابریل بیستلین اشاره کرد.

مقدمه قلاب و آواز قلاب، تصنیف قلاب، آواز من کجا باران کجا، خوب شد، اسفند، نوروزخوانی، نوروز، ابر بهار، کمانچه و مقدمه و اواز مرگ اسفندیار، مرگ اسفندیار و ایران من قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند. تهمورس پورناظری (نوازنده تار)، آزاد میرزاپور (نوازنده عود)، حسین رضایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نیا (نوازنده دف)، مهیار طریحی (نوازنده سنتور و بم سنتور)، آیین مشکاتیان (نوازنده تنبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه)، آرشاک ساهاکیان (نوازنده دودوک و کلارینت)، آتنا اشتیاقی (نوازنده ویولن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سل)، پیام جوانی (نوازنده بم تار)، سهراب پورناظری (نوازنده کمانچه، سه تار و دیوان)، نوازندگان ایرانی این اثر هستند. همچنین گروهی از نوازندگان غیرایرانی در این اثر همراهی کرده‌اند. قطعه «اسفند» در این آلبوم با نغمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آشنایی موسیقی کردی آغاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آهنگساز در این قطعه از نغمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ایران کهن بهره‌گیری کرده است. «خوب شد» با شعری از اهورا ایمان و براساس مضمونی از ماجرای زال و رودابه ساخته شده است. این تصنیف عاشقانه در آواز دشتی آهنگسازی شده است. «من کجا، باران کجا» آوازی است که بر اساس مناجات‌خوانی استاد «کریم‌خانی» از سوی همایون شجریان اجرا شده است.

 

آلبوم گذر اردیبهشت

«گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه «دال» است. فضای کلی این آلبوم به موسیقی تلفیقی نزدیک است. اعضای گروه «دال»، «امین هدایتی» خواننده، «شایان شکرآبی» پیانیست، آهنگساز و همخوان، «غزل مهدوی» شاعر و ترانه سرا، «میلاد سعدی» و «یزدان بهمنی» نوازنده سازهای کوبه‌ای، هستند. در این آلبوم «سالار غفار بجویی»، «داریوش آذر»، «مهدی کلانتری»، «آرش کامور»، «آرش آذر»، «مهرداد عالمی» و «آرین کشیشی» نیز در نقش نوازنده همکاری داشته‌اند. موسیقی دال را می‌توان بخش مهمی از جریان موسیقی تلفیقی سالهای اخیر دانست، جریانی که گروه‌هایی مثل دنگ شو، پالت، بمرانی، داماهی،  چارتار، دارکوب و عجم و هنرمندانی مانند میلاد درخشانی، علی زندوکیلی و مهدی ساکی بدنه اصلی آن را تشکیل می‌دهند.

تاریخچه‌ای از موسیقی سنتی ایران

با نگاهی بر نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌ها و آثار به جا مانده از چندین هزار سال پیش گروهی از نوازندگان را مشاهده خواهیم کرد که در بزمی دور هم نشسته‌اند و هر کدام ساز‌هایی مثل چنگ، تمبک، نی و … را در دست داشته و مشغول نواختن هستند و یک نفر هم مشغول به خواندن آواز است. از این نمونه اسناد و آثار‌ها در سراسر جهان و در همه‌ی شهر‌ها دیده شده و می‌توان به این نتیجه رسید که موسیقی اصیل یا موسیقی سنتی ایرانی قدمتی دیرینه و گستردگی فراوانی دارد. از نوازندگان ایران باستان می‌توان از «باربد» و «نکیسا» و «رامتین» نام برد. موسیقی ایرانی که اکنون با آن سر و کار داریم همان موسیقی است که از زمان‌های خیلی دور مثل دوره‌ی قاجار تا به امروز سینه به سینه در بین ایرانیان رایج بوده و منتقل شده است.

موسیقی که امروزه در محیط‌های آکادمیک یا غیر آکادمیک در دسترس است شکل دلنشین و قابل فهم‌تر همان موسیقی قدیم است که علاوه بر ایران بخش بزرگی از آسیای میانه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و یونان هم از آن تاثیر گرفتند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سبک های موسیقی پاپ را بخوانید. همچنین با نگاهی به کتاب فلاسفه و دانشمندان قرن چهار تا نه هجری قمری متوجه خواهیم شد که موسیقی در این دوران اهمیت خاصی داشته به طوری که کسانی، چون ابو نصر فارابی، بو علی سینا، صفی الدین ارموی، قطب الدین شیرازی، عبدالقادر مراغی و… در کتاب‌های خود از موسیقی و اهمیت آن سخن گفته‌اند.

معرفی انواع دستگاه‌های موسیقی سنتی

دستگاه شور

شاید قسمت زیادی از قطعات موسیقی ایرانی مثل تصنیف ها چهارمضراب ها و … بر اساس این دستگاه ساخته شده است،این دستگاه را می‌توان یکی از بزرگترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی به شمار آورد. بسیاری از ترانه های موسیقی نواحی ایران در کوک هایی معادل شور اجرا می شوند.

دستگاه سه‌گاه

این دستگاه را می‌توان یکی از کهن ترین دستگاه های موسیقی ایرانی نامید و بنظر تبار کهن تری نسب به سایر دستگاه ها دارد‌.

دستگاه چهارگاه

مخصوص سحرخیزها است و به صبح تعلق دارد. قطعا شما نیز یکی از آن‌ها را در خانه‌ی پدربزرگ یا از رادیو شنیده‌اید. پس اگر صبح‌ها احساس خستگی و کسلی می‌کنید، به جای اینکه قهوه بخورید، آهنگ‌های ساخته شده توسط دستگاه چهار‌گاه را گوش دهید تا خواب از سرتان بپرد.

دستگاه همایون

معمولا انسان‌ها یک خصیصه‌ی مشترک دارند. وقتی ناراحت می‌شوند، آهنگ غمگین گوش می‌دهند که حالشان خراب‌تر شود و اشک خودشان را درمی‌آورند. جدا از اینکه این حرکت واقعا یک نوع خود‌آزاری به شمار می‌رود، اما آهنگ‌های دستگاه همایون مخصوص همین مواقع است. موقع ناراحتی آهنگ‌های دستگاه همایون را گوش دهید تا با اشک‌هایتان سیلی راه بیندازید.

دستگاه ماهور

برخلاف دستگاه همایون، آهنگ‌های ساخته شده در دستگاه ماهور کاملا فرح بخش و سرشار از شور زندگی هستند.آهنگ‌های این دستگاه حال دلتان را خوب می‌کنند و حسابی شما را سرحال می‌آورند. پس اگر برخلاف دسته‌ی قبلی، موقع ناراحتی ترجیح می‌دهید سرحال شوید، به آهنگ‌های دستگاه ماهور گوش دهید.

دستگاه نوا

این دستگاه از لحاظ کوک شباهت زیادی به دستگاه شور دارد اما گردش های ملودی در ان تفاوت های اساسی با شور دارد. این دستگاه حالتی عرفانی و بسیار عمیق را در انسان بوجود می آورد.

دستگاه راست ‌پنجگاه

متاسفانه آهنگ‌های ساخته شده توسط این دستگاه زیاد نیست. دستگاه راست پنجگاه تقریبا شبیه دستگاه ماهور است. اما مانند دستگاه شور و نوا از لحاظ جمله بندی و فرود ها و نت های ایست و شاهد تفاوت های اساسی با همدیگر دارند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز