خبرگزاری کار ایران

بهترین کود تقویتی خوشه گندم

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۶۱۰۰

بعد از مرحله جوانه‌زنی و رشد ساقه‌های گندم نوبت به مرحله خوشی‌دهی می‌رسد که به آن مرحله تشکیل سنبله نیز گفته می‌شود.

استفاده از کود مناسب برای خوشه گندم باعث می‌شود تا تعداد دانه‌های گندم در هر خوشه زیاد شود و تناژ گندم در هر هکتار افزایش یابد. در ادامه با ویژگی‌های بهترین کود برای خوشه گندم آشنا می‌شویم و روش‌های مصرف آن را می‌آموزیم باما همراه باشید.

مرحله خوشه ‌دهی گندم

خوشه قسمتی از گیاه گندم است که وظیفه نگه‌داری دانه‌های گندم را برعهده دارد. خوشه گندم از یک ساقه مرکزی تشکیل شده که گل‌های گندم در اطراف آن به شکل ردیفی رشد می‌کنند.

 همراه با رشد ساقه، برگ پرچم نیز رشد می‌کند و به سنبله فشار می‌آورد در نتیجه سنبله از غلاف برگ پرچم خارج می‌شود.

خوشه از غلاف‌ها سر برمی‌آورند که به این مرحله خوشه‌دهی یا ظهور سنبله گفته می‌شود. شروع مرحله خوشه‌دهی زمانی است که اولین سنبلچه از قسمت غلاف برگ پرچم قابل مشاهده باشد و با خارج شدن تمام سنبله از غلاف، مرحله خوشه‌دهی تمام می‌شود.

بهترین کود تقویتی خوشه گندم

 مرحله خوشه‌دهی بسته به شرایط آب‌وهوایی و کیفیت خاک ممکن است چند روز طول بکشد. استفاده از کود مناسب برای خوشه گندم در این مرحله اهمیت زیادی دارد که در بخش بعدی اهمیت استفاده از بهترین کود تقویتی در مرحله خوشه‌دهی گندم را بیان می‌کنیم.

چرا خوشه دهی گندم مهم است؟

بعد از مرحله ساقه‌دهی و قبل از پر شدن دانه، نوبت مرحله خوشه‌دهی گندم است. با تمام شدن مرحله خوشه‌دهی شاهد اتمام مرحله رویشی و آغاز مرحله زایشی یا گلدهی خواهیم بود.

در واقع 3 تا 4 روز بعد از خوشه‌دهی نوبت به گلدهی گندم می‌رسد. گلدهی از وسط خوشه شروع می‌شود و به طرف گلچه‌های بالا و پایین سنبله پیش می‌رود.

 اگر مرحله خوشه‌دهی گندم بنا به دلایلی چون کمبود مواد مغذی، خاک نامناسب یا شرایط بد آب‌وهوایی کامل نشده بود مرحله گلدهی و تشکیل دانه نیز آغاز نمی‌شود و شاهد ضررهای جبران‌ناپذیری برای کشاورز خواهیم بود.

برای اینکه مرحله خوشه‌دهی گندم به درستی پیش برود باید از بهترین کود تقویتی خوشه گندم استفاده شود. 

بهترین کود برای خوشه گندم چیست؟

برای اینکه خوشه‌های گندم کیفیت خوبی داشته باشند و بستر مناسبی برای تشکیل گل‌های گندم و افزایش دانه‌های گندم باشند باید علاوه بر فراهم کردن شرایط مناسب آب‌وهوایی، رطوبت کافی، انتخاب رقم مناسب از بهترین کود برای خوشه گندم استفاده شود.

 پیش از شروع مرحله خوشه دهی باید از کودهای مناسب استفاده کرد تا تعداد خوشه‌ها و تعداد دانه‌ها در هر خوشه افزایش یابد.

بهترین کود تقویتی خوشه گندم

اکنون این سوال مطرح می‌شود که بهترین کود تقویتی خوشه گندم کدام است و باید از چه عناصری تشکیل شده باشد؟

 وجود چه عناصری در کود تقویتی خوشه گندم ضروری است؟

 گندم در مرحله تشکیل سنبله و خوشه‌دهی به دو کود اساسی احتیاج پیدا می‌کند که عبارتند از:

کود پتاس بالا، بهترین کود تقویتی خوشه گندم

کیفیت خوشه‌های گندم و میزان دانه‌دهی گندم به شدت تحت تاثیر عنصر پتاسیم قرار دارد. برای افزایش عملکرد گیاه گندم و رشد و نمو خوشه‌های گندم وجود پتاسیم در کود تقویتی خوشه گندم ضروری است.

پتاسیم باعث استحکام ساقه‌های گندم شده و از خوابیدگی ساقه‌های گندم جلوگیری می‌کند. وجود ساقه‌های مستحکم نیز بستر مناسبی برای رشد و تکثیر خوشه‌های گندم فراهم می‌کند.

یکی دیگر از وظایف پتاسیم افزایش فتوسنتز و مقاومت خوشه‌های گندم در برابر بیماری‌ها و آفات است که از این طریق تعداد و کیفیت خوشه‌های گندم افزایش می‌یابد.

کارشناسان کشاورزی توصیه می‌کنند در مرحله خوشه‌دهی گندم از کود پتاس بالا استفاده شود تا دانه‌های گندم پرتر شوند.

 همچنین پیشنهاد می‌شود از کود پتاس بالا در کنار کود هیومیک اسید برای گندم استفاده شود تا شاهد افزایش جذب و راندمان هر دو کود خصوصا کود تقویتی خوشه گندم باشیم.

کود ده ایکس شوک، (کود مناسب برای خوشه گندم)

کود 10 ایکس شوک از بهترین کودهای تقویتی خوشه گندم بوده و مصرف آن در مرحله خوشه‌دهی باعث افزایش انرژی گندم و در نتیجه افزایش تعداد خوشه‌های گندم و پر شدن دانه‌ها می‌شود.

در کنار افزایش انرژی، مصرف این کود برای خوشه‌های گندم، مقاومت خوشه‌ها را در برابر تنش‌ها و استرس‌ها افزایش و به بهبود کیفیت خوشه‌ها و محصول نهایی کمک می‌کند. 

نحوه کوددهی خوشه گندم

کود ده ایکس شوک برای تقویت خوشه‌های گندم به صورت مایع موجود است و می‌توان به دو روش محلول‌پاشی یا آبیاری از آن استفاده نمود.

در روش محلول پاشی باید کود را با درصد مناسبی از آب مخلوط کنید و زمانیکه به غلظت موردنیاز رسیدید با استفاده از دستگاه‌های مخصوص مثل تانکرهای سمپاشی روی خوشه‌های گندم اسپری کنید.

در روش آبیاری مقدار موردنیاز از کود را هنگام آبیاری مزارع گندم استفاده می‌کنیم. در این روش تمامی عناصر مورد نیاز از طریق ریشه جذب گیاه شده و به تمامی اندام‌های گندم از جمله خوشه‌ها، مواد مغذی را می‌رساند و باعث افزایش خوشه‌دهی و پر شدن دانه‌های گندم می‌شود.

خرید بهترین کود تقویتی خوشه گندم

تمامی کودهای موجود در مجموعه نیاز گیاهان تولید کشور آمریکا بوده و با برخورداری از خلوص بالا و کیفیت مناسب سلامت محصول گندم و رشد و تقویت خوشه‌های گندم را تضمین می‌کند. می‌توانید کود 10 ایکس شوک را از مجموعه نیاز گیاهان خریداری کنید.

کود مناسب برای خوشه گندم کودی است که از طریق آبیاری و محلول‌پاشی قابل‌استفاده باشد و با جذب سریع و حداکثری،  نیازهای تغذیه‌ای خوشه‌های گندم را فراهم کند.

انواع کودهای مخصوص تقویت خوشه گندم از جمله کود پتاس بالا و کودهای حاوی آمینو اسید از سایت نیاز گیاهان قابل‌سفارش هستند. علاوه بر این می‌توانید با مشورت با کارشناسان این مجموعه بهترین برنامه‌ریزی کوددهی را برای مزارع گندم خود داشته باشید و شاهد رشد چند برابری و افزایش برداشت گندم در هر هکتار باشید. 

 

صحبت پایانی

خوشه‌دهی بعد از مرحله ساقه‌دهی و قبل از مرحله گلدهی و تشکیل دانه گندم است، بنابراین استفاده از کود مناسب برای خوشه گندم در این مرحله به افزایش تعداد خوشه‌ها و پر شدن دانه‌های گندم کمک زیادی می‌کند.

 از جمله بهترین کودهای تقویتی خوشه گندم می‌توان به کود ده ایکس شوک و  کود پتاس بالا شوک اشاره کرد که دو عنصر مغذی ضروری برای گندم به حساب می‌آیند.

با استفاده از بهترین کود تقویتی خوشه گندم تناژ محصول گندم و در نتیجه میزان سوددهی، افزایش چشم‌گیری برای کشاورزان گندم خواهد داشت.

منبع: نیاز گیاهان  

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز