خبرگزاری کار ایران

جوش فورجینگ (جوش سر به سر) میلگرد چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۲۰۰۵

جوش فورجینگ که با نام جوش سر به سر هم شناخته می‌شود، یکی از راه های اتصال میلگرد به حساب می‌آید. ابتدا این روش جوشکاری در سال 1952 و برای حمل و نقل ریلی به کار می‌رفت. اما به تدریج با رشد سازه‌های بلند اهمیت جوش فورجینگ میلگرد مشخص شد و امروزه استفاده‌های فراوانی دارد.

در ادامه این مطلب به بررسی جوش فورجینگ میلگرد، مزایا، معایب و نحوه انجام آن می‌پردازیم و شرکت آیرومارت را به عنوان منبعی برای خرید میلگرد معرفی می‌کنیم. 

جوش فورجینگ میلگرد چیست؟

جوش فورجینگ یا جوش سر به سر میلگرد یک روش رایج اتصال میلگرد است. در این روش حرارت زیادی به انتهای دو میلگردی که قرار است به هم متصل شوند وارد می‌شود. این حرارت از سوختن گازهای اکسیژن و استیلن تامین می‌شود. در اثر این گرمای شدید، انتهای دو میلگرد به حالت خمیری در می‌آید. 

سپس با وارد کردن فشار هیدرولیکی به دو میلگرد، آنها از انتهای خود که به شکل خمیری درآمده است با هم ادغام می‌شوند و اتصال محکمی ایجاد می‌کنند. این نوع اتصال، طرفداران و مخالفان زیادی دارد، بنابراین ابتدا به مزایا و معایب آن می‌پردازیم. 

مزایای جوش فورجینگ میلگرد

در بیشتر از نود درصد پروژه‌های اتصال میلگرد با قطر بیشتر از 16 میلی‌متر در کشورهای صنعتی، از روش جوش سر به سر میلگرد استفاده می‌شود. زیرا مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

1. ساده، آسان و در دسترس

اولین مزیت جوش فورجینگ میلگرد، سهولت در انجام، سادگی فرآیند و دسترسی آسان است. کل فرآیند به سادگی صورت می‌گیرد، اما باید به خاطر داشت که اجرای بی عیب و نقص آن بستگی زیادی به مهارت کارکنان و حساسیت آنها دارد.

2. قابلیت اطمینان و ایمنی بالا

اگر جوش به دست آمده بتواند مرحله کنترل کیفیت را با دقت و حساسیت، پشت سر بگذارد، این روش بسیار ایمن و کارآمد است. جوش‌های به دست آمده با این روش نسبت به بقیه بخش‌های میلگرد، مقاومت فشاری و کششی بیشتری دارند.

3. کاهش حجم محل جوش

در این روش، بر خلاف روش‌های جوشکاری همپوشانی و جوش فیوژن، محل اتصال دو میلگرد، اختلاف سطح کمی دارد. این مزیت شامل مزایای دیگری نیز می‌شود. وزن سازه را کاهش می‌دهد و در ایمنی آن اثرگذار است. به علاوه، پیوند بین میلگردها و بتن یکنواخت‌تر خواهد بود و باعث می‌شود استحکام بتن و انتقال انواع فشار به میلگرد بهبود پیدا کنند. 

4. صرفه جویی در استفاده از میلگرد

در روش‌های دیگر، همیشه بخشی از طول میلگرد در فرآیند جوشکاری از بین می‌رود. تقریبا گفته می‌شود در جوش فورجینگ میلگرد، مصرف میلگرد 30 درصد کاهش می‌یابد. در ضمن با این روش، میلگردهای کوتاه شده را می‌توان به راحتی به هم متصل کرد و به جای دور ریختن به عنوان ضایعات، دوباره استفاده کرد.

5. اقتصادی بودن

قیمت جوش فورجینگ میلگرد یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای آن محسوب می‌شود. ابزار این روش رایج و فراوان بوده و سرعت آن نیز نسبتا بالا است. در ضمن، کاهش ضایعات و استفاده از میلگرد نیز به صرفه‌جویی در این روش می‌افزاید.

در واقع قیمت میلگرد 12 کارخانه‌ای در برندهای مختلف، قیمتی بالاتر از ضایعات مشابه خود دارد. به عنوان مثال، هزینه میلگرد بناب در انشعاب 12 متری نسبت به طول‌های کوتاه‌تر و به اصطلاح ضایعات آن، بیشتر است. 

جوش فورجینگ (جوش سر به سر) میلگرد چیست؟

معایب جوش فورجینگ میلگرد

با اینکه این روش مزایای زیادی دارد، ولی با گذشت زمان برخی از معایب جوش فورجینگ مشخص شدند که برخی از آنها شامل موارد زیر می‌شوند:

1. مشکل کنترل حرارت

استفاده از گاز استیلن برای تولید گرمای مورد نیاز در جوش سر به سر میلگرد، کنترل میزان حرارت را با مشکل مواجه کرده است. عدم کنترل حرارت می‌تواند کیفیت کار را تحت تاثیر قرار دهد. 

2. نیاز به نیروی متخصص

همانطور که عنوان کردیم، جوش فورجینگ سر به سر میلگرد به نیروی متخصص نیاز دارد و در صورت استفاده از نیروی کار مبتدی، کیفیت نهایی سازه کاهش می‌یابد.

3. ایجاد تغییر ساختاری

زمانی که از فورجینگ در آرماتوربندی میلگردها استفاده می‌شود، در سطح مقطع، تغییرات ساختاری به وجود می‌آید و مقاومت جوش بسیار کاهش می‌یابد. این امر میلگردهای متصل شده توسط جوش سر به سر را در برابر باد آسیب‌پذیر می‌کند.

4. تاثیر آب و هوا

یکی از عواملی که بر کیفیت نهایی جوش فورجینگ میلگرد اثر دارد، آب و هوای محل است. در مناطق سردتر، این روش از کیفیت پایین‌تری برخوردار بوده و مستعد شکنندگی است. در ضمن، دمای محیط بر زمان خنک شدن جوش تاثیر می‌گذارد. اگر ناحیه جوشکاری خیلی سریع سرد شود، کیفیت کاهش یافته و امکان شکنندگی در محل جوش افزایش می‌یابد.

5. نیاز به فشار یکسان

مقدار فشاری که برای جوش دادن دو سر میلگرد استفاده می‌شود، باید دقیقا یکسان باشد. اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد و فشار در برخی نواحی کمتر از نواحی دیگر باشد، جوشکاری یکنواخت نمی‌شود و استحکام میلگرد کاهش می‌یابد.

نحوه انجام جوشکاری سر به سر میلگرد

به طور کلی روش جوشکاری آهنگری میلگرد در سه مرحله انجام می شود:

1) برش میلگرد، اولین گام در جوش فورجینگ میلگرد است. برای این منظور دو سر میلگرد به کمک دستگاه برش مخصوص، برش داده می‌شود تا سطحی صاف و عاری از هرگونه آلودگی روی سطح به دست آید. زیرا وجود آلودگی در جوشکاری اختلال ایجاد می‌کند و تا حد زیادی از استحکام سازه کم می‌کند. 

۲) در مرحله بعد، انتهای میلگردها با مشعل اکسی استیلن گرم شده و هر دو انتهای میلگردها به صورت خمیری در می‌آیند. هنگامی که دما به 1200-1300 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، اتم‌های آهن موجود در ساختار میلگرد به میزان انرژی فعال سازی لازم می‌رسند و در ناحیه فصل مشترک نفوذ کرده و با یکدیگر ادغام می‌شوند. در این حالت می‌توان گفت که بین دو سر میلگرد یک پیوند مولکولی به وجود آمده و به این ترتیب انتهای میلگرد جوش داده می‌شود. 

3) در مرحله سوم جوش فورجینگ، فشار هیدرولیک به میلگردها وارد می‌شود تا بین سرهای میلگردها اتصال و چسبندگی کامل به وجود آید. مقدار فشار پمپ باید به گونه‌ای باشد که قطر ناحیه جوش حدود 1.4 برابر قطر اولیه آرماتور باشد. سپس گیره نگهدارنده میلگردها باز شده و اجازه داده می‌شود محل اتصال تا دمای اتاق خنک شود.

جوش فورجینگ (جوش سر به سر) میلگرد چیست؟

خرید انواع میلگرد از آیرومارت

چنانچه قصد خرید انواع میلگرد با قیمت مناسب را دارید، کافیست وارد سایت آیرومارت شوید. در بازرگانی فولاد آیرومارت شرایطی فراهم شده است که شما بتوانید قیمت محصولاتی مثل میلگرد اصفهان 14، میلگرد نیشابور و انواع محصولات فولادی دیگر را بررسی کنید و محصول مورد نظرتان را آنلاین خریداری نمایید. در ضمن، جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02145306 تماس بگیرید تا توسط کارشناسان حرفه‌ای راهنمایی شوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز