خبرگزاری کار ایران

مراقبت های بعد از لیپوماتیک و کاهش عوارض آن

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۱۹۹۵

چربی‌های مقاوم حتی پس از لاغر شدن و از دست دادن وزن اضافی همچنان در بخش‌هایی از بدن باقی می‌مانند و باعث نارضایتی از تصویر کلی بدن می‌شوند. از بین بردن چربی‌های مقاوم بسیار دشوار است، چون عضله‌های این ناحیه‌ها باید به‌طور منظم ورزش داده شود و فقط میزان ورزش کردن مهم نیست. در چنین شرایطی یکی از روش‌هایی که بهترین نتیجه ممکن را خلق می‌کند، جراحی لیپوماتیک است.  

لیپوماتیک چیست؟

لیپوساکشن لیپوماتیک یا لیپوساکشن اینفراسونیک عملی است که در آن چربی اضافی بدن با استفاده از کانولاهای ارتعاشی لیپوساکشن و نیروی مکش از بدن خارج می‌شود. خارج کردن چربی با استفاده از لیپوماتیک با هدف کاهش وزن و لاغر شدن انجام نمی‌شود، بلکه هدف از بین بردن چربی‌های مقاوم و خلق اندامی متناسب و ایده‌آل است. لیپوماتیک با دستگاه خاص لیپوماتیک انجام می‌شود. هرچند نتیجه لیپوماتیک پس از به پایان رسیدن دوران نقاهت عمل مشخص است، نتیجه نهایی ظرف دو تا سه ماه آشکار می‌شود. لیپوماتیک از عمل‌های دیگری که بر روی پوست انجام می‌شود و دیگر روش‌های لیپوساکشن بسیار اثربخش‌تر است و مزایای بیشتری دارد.

لیپوماتیک چگونه انجام می‌شود؟

مهم‌ترین سؤال متقاضیان جراحی لیپوماتیک این است که این عمل چگونه انجام می‌شود. ناحیه‌هایی که قرار است چربی اضافی‌شان طی عمل لیپوماتیک خارج شود و میزان بافت آدیپوز (چربی) که باید تخلیه شود، با توجه به درخواست بیمار و بر اساس ارزیابی‌های پزشک تعیین می‌شود. با توجه به تعداد مواضع درمان و میزان چربی که باید تخلیه شود، یکی از دو روش بی‌حسی موضعی یا بیهوشی انتخاب می‌شود. دستگاه لیپوماتیک بافت چربی را با کانولای ارتعاشی متلاشی می‌کند. سپس تکه‌های چربی با استفاده از خلأ کانولا از بدن بیرون کشیده می‌شود.

پزشک میزان تخلیه چربی را تعیین می‌کند. بیمار همان روز یا معمولاً یک روز پس از لیپوماتیک مرخص می‌شود. پس از لیپوساکشن با لیپوماتیک نیز مانند هر عمل دیگری لازم است بیماران مراقبت‌های خاصی را رعایت کنند.

مراقبت پس از لیپوماتیک

جراح طرح دوران نقاهت خاصی را با توجه به شرایط فردی‌تان برای روزهای بعد از جراحی تهیه می‌کند. درهرحال چند توصیه عمومی وجود دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

تغذیه سالم داشته باشید.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک و کاهش عوارض آن

داشتن تغذیه مغذی انرژی و سوختی را که بدن برای بهبود پس از لیپوماتیک به آن نیاز دارد، در اختیارش قرار می‌دهد. برنامه غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی، میوه و سبزی خطر ورم و کبودی را کاهش می‌دهد.

همچنین باید نمک کمتری مصرف کنید، چون نمک ورم را بیشتر می‌کند. خوردن پروتئین فرایند التیام زخم و رشد مجدد پوست و عضله را تسریع می‌کند. میوه‌هایی مانند توت فرنگی، گریپ فروت و هندوانه آنتی‌اکسیدان‌های موردنیاز بدن برای بهبودی سریع را تأمین می‌کنند. در دوران نقاهت بعد از لیپوماتیک از خوردن کربوهیدرات‌های ساده و غذاهای فرآوری‌شده پرهیز کنید، چون این خوراکی‌ها معمولاً حاوی مقدار زیادی سدیم هستند.

پیاده‌روی کنید.

در یک یا دو روز اول بعد از جراحی نباید به خودتان فشار بیاورید. اما وقتی آماده شدید، هر روز پیاده‌روی کنید تا خون را به جریان بیندازید و فرایند التیام تسریع شود. البته ورزش‌های سنگین به مدت دو یا سه هفته ممنوع است. جراح توضیح می‌دهد که کدام فعالیت‌ها را در روزهای اول نقاهت پس از لیپوماتیک باید محدود کنید.

گن فشرده‌کننده بپوشید.

جراح احتمالاً از شما می‌خواهد که تا چند هفته پس از عمل گن فشرده‌کننده بپوشید. بستن گن برای کاهش ورم و کبودی مهم است. همیشه به‌جز زمان استحمام باید گن را به تن داشته باشید. به‌علاوه گن فشرده‌کننده تضمین می‌کند که پوست به اندام لاغرترتان خواهد چسبید. باید مطمئن شوید که مشکل شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک ایجاد نمی‌شود.

سیگار نکشید یا مشروبات الکلی ننوشید.

مسلماً می‌خواهید که بدن‌تان هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند، پس لازم است از مصرف سیگار و الکل پرهیز کنید. استعمال دخانیات فرایند التیام را مختل می‌کند و باید حداقل تا یک ماه پس از جراحی ترک شود.

نوشیدن مشروبات الکلی باعث کم‌آبی می‌شود و مانع از بهبود یافتن بدن می‌شود. به‌علاوه مصرف الکل جای زخم‌ها را واضح‌تر می‌کند، پس تقریباً تا یک ماه بعد از لیپوماتیک مشروبات الکلی مصرف نکنید.

اگر سیگاری باشید، جراح دستور خواهد داد که کشیدن سیگار را از حداقل یک ماه قبل از جراحی متوقف کنید. اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز داشته باشید، پزشک منابع لازم را در اختیارتان خواهد گذاشت.

آب فراوان بنوشید.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک و کاهش عوارض آن

نوشیدن آب فراوان و تأمین آب موردنیاز بدن سموم را از بدن خارج می‌کند و فرایند التیام را تسهیل می‌کند. سعی کنید هر روز حداقل شش تا هشت لیوان آب بنوشید.

استراحت کنید.

لیپوماتیک یک عمل جراحی است و بدن پس از جراحی به مدت حداقل یک تا دو هفته به استراحت نیاز دارد تا التیام پیدا کند. پس اتاق خواب یا کاناپه‌ای را آماده کنید تا در چند روز نخست پس از لیپوماتیک بتوانید تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.

به‌جز پیاده‌روی کوتاه روزانه تا زمانی که جراح اجازه نداده است، هیچ ورزش دیگری انجام ندهید. البته لازم است هر روز کمی تحرک داشته باشید تا خون به جریان بیفتد. اگر عمل‌های دیگری مانند جراحی زیبایی شکم یا لیفت ران انجام داده باشید، به استراحت بیشتری نیاز خواهید داشت. البته برخی بیماران عمل‌های دیگری را هم‌زمان با لیپوماتیک انجام می‌دهند تا دوران بهبود تمام عمل‌ها را یک‌باره پشت سر بگذارند.

در صورت لزوم مسکن مصرف کنید.

پس از عمل احساس خستگی و درد خواهید داشت. اگر درد داشتید، داروی مسکنی را که جراح برای‌تان تجویز کرده است، مصرف کنید. ممکن است تا چند روز پس از عمل به مسکن تجویزی نیاز داشته باشید. پس از چند روز معمولاً می‌توانید دردتان را با داروهای بدون نسخه مدیریت کنید.

کمک بگیرید.

لازم است یکی از نزدیکان در یک یا دو روز اول بعد از عمل کنارتان باشد و در کارهای خانه کمک‌تان کند. قبل از عمل لیپوماتیک با یکی از دوستان یا اعضای خانواده‌تان هماهنگ کنید تا یک یا دو روز مراقب‌تان باشند.

اگر فرزند کوچک دارید، حدود یک هفته برای مراقبت از او به کمک نیاز خواهید داشت. همچنین باید هماهنگی‌های لازم را انجام بدهید تا یک نفر شما را بعد از جراحی لیپوماتیک به خانه برساند.

لباس تنگ نپوشید.

یکی از دلایل انجام دادن لیپوماتیک این است که در لباس‌های‌تان خوش‌اندام‌تر به نظر برسید. اما در چند روز اول پس از عمل نباید لباس تنگ بپوشید، چون لباس تنگ تخلیه مایعات را مختل می‌کند.

عوارضی که در دوران نقاهت بعد از لیپوماتیک پیش می‌آید.

اکثر بیماران پس از انجام لیپوماتیک با هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی مواجه نمی‌شوند، بااین‌حال احتمال بروز عوارض وجود دارد. عفونت زخم محتمل‌ترین عارضه جانبی بعد از لیپوماتیک است، البته عفونت معمولاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

عوارض جانبی دیگری که بعد از لیپوماتیک باید مراقب بروزشان باشید، عبارت است از:

  • سرخی و تغییر رنگ که می‌تواند علامت عفونت باشد.
  • موج‌دار شدن و بدشکلی انحناهای بدن: ممکن است اصلاح این عوارض مستلزم انجام یک عمل دیگر باشد.
  • درد عصبی: درد عصبی معمولاً پس از یک یا دو هفته برطرف می‌شود.
  • باقی ماندن جای زخم قابل‌توجه
  • نکروز پوست

شایان ذکر است که اکثر عمل‌های لیپوماتیک به خوبی انجام می‌شود و مشکل مهمی پیش نمی‌آید. اگر جراح پلاستیک باتجربه و دارای بورد تخصصی باشد، نتایج چشمگیر و رضایت‌بخشی از عمل لیپوماتیک به دست خواهد آمد.

لیپوماتیک انتخابی پرطرفدار برای افرادی است که می‌خواهند انحناهای بدن‌شان زیباتر شود و نتیجه‌ای به دست بیاورند که از نتیجه حاصل از رژیم و ورزش بهتر باشد. برای مطلع شدن از مناسب بودن عمل لیپوماتیک همین امروز با جراح پلاستیک مشورت کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز