خبرگزاری کار ایران

معماری پایدار چیست: تعریف، مصالح، مزایا

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۸۳۷

تعریف معماری پایدار چیست؟ این اصطلاح در صنعت ساخت و ساز در حال گسترش است و در تلاش است تا خود را تثبیت کند. در این متن به تعریف و توضیحاتی در رابطه با معماری پایدار ، مواد و مفاهیم پایدار می پردازیم.

معماری پایدار و مسائل زیست محیطی اکنون بخشی از دستور کار مشاغل ، جوامع محلی و بین المللی در سرتاسر جهان است. واژه "پایداری" و اصطلاح "معماری پایدار" به دو دلیل عملکردی و رسمی در دنیای طراحی و معماری رواج یافته است. هر شیئی که پایدار تلقی می شود باید نشانگر آگاهی اکولوژیکی باشد. بنابراین کارکرد آن باید از طریق ظاهرش به ارتباط آن با محیط زیست گره بخورد.

تعریف ساختمان پایدار چیست؟

معماری پایدار ،ساختمان ها را به منظور محدود کردن اثرات زیست محیطی آنها با اهداف دستیابی به بهره وری انرژی، تأثیرات مثبت بر سلامت، آسایش و بهبود قابلیت زندگی برای ساکنان طراحی و می سازد. تمام این موارد را می توان از طریق اجرای فناوری های مناسب در داخل ساختمان به دست آورد. معماری پایدار به معنای توانایی برآوردن درخواست‌های مصرف‌کنندگان، در نظر گرفتن زمان و منابع طبیعی مورد نیاز از همان مراحل اولیه پروژه، ورود به بافت به طبیعی‌ترین شکل ممکن و برنامه‌ریزی برای استفاده مجدد از فضا و مصالح است .

چرا معماری پایدار مهم است؟

طراحی معماری پایدار به معنای در نظر گرفتن چند عنصر اساسی است: جهت‌گیری، سایه‌اندازی و نور خورشید؛ که توسط عناصر از قبل موجود، تهویه طبیعی، استفاده از زیست توده(بیومس) و انرژی‌های تجدیدپذیر ساخته شده و با مواد مورد مطالعه شده به خصوصی ترکیب شده اند تا با با محیط و ویژگی های آن مورد تعامل قرار گیرند.

انزو کالبریس :«پایداری، به عنوان پارادوکسی تصنعی، مسائل جدیدی را مطرح می‌کند: رویارویی دموکراتیک با کره زمین یک ضرورت است که ما را مستقیماً به مسئله زیست‌محیطی می‌رساند. […] انسان ها سرمایه های زمین را در مقایسه با ظرفیت طبیعت برای بازسازی خود با سرعت بیشتری مصرف می کنند. یک خانه پایدار ظرفیت زیستی سیاره را از بین نمی برد، بلکه در هماهنگی با آن وجود دارد و بنابراین می تواند آن را "پایدار" کند.»

پایداری در معماری تنها به معنای کاهش مصرف و اتلاف انرژی نیست . نمی توان آن را به زیرمجموعه های مختلفی تقسیم کرد زیرا ترکیبی اساسی و ذاتی از عوامل مرتبط با وجود ما در این سیاره را نشان می دهد. انتخاب هایی که یک پروژه معماری یا شهری را دوستدار محیط زیست می کند، تنها استراتژی های فردی نیستند که باید به کار گرفته شوند. ساختمان های پایدار باید شیوه زندگی مردم ساکن در آنها را تعریف کنند ، کاهش مصرف زباله و انرژی نه تنها درسطح محله ها بلکه در کل شهر می تواند مثالی از آن باشد.

معماری پایدار چیست: تعریف، مصالح، مزایا

مفاهیم معماری پایدار

پایداری پروژه باید یک الزام باشد نه یک ویژگی. از زمان ساخت اهرام مصر باستان به همین منوال بوده است. نقاط عطف معماری پایدار که به طور کامل اصول و مفاهیم آن را در بر می گیرد، اغلب در کشورهای در حال توسعه یافت می شود، جایی که نیروی کار محلی و جامعه هسته اصلی پروژه ها هستند.

مصالح مورد استفاده در معماری پایدار

یکی از اهداف اصلی افرادی که به معماری پایدار می پردازند، بازیافت تقریباً هر چیزی است که استفاده می کنند. ساختمان ها باید مدولار باشند، با عناصر و مصالحی ساخته شوند که به راحتی قابل بازیابی و استفاده مجدد باشند و همچنین بدون ایجاد آلودگی دفع شوند. جداسازی عناصر مدرن، متشکل از لایه های مختلفی از مواد که به صورت شیمیایی به هم چسبیده اند، برای بازیافت مشکلی جدی ایجاد می کند. به همین دلیل، طراحی ساختارهای قابل استفاده مجدد، مدولار و سازگار هنوز به یک رویکرد گسترده تبدیل نشده است.

مسئله ای که بسیاری از معماران در مورد یک پروژه معماری پایدار نمی‌دانند این است که مصالح می‌توانند عمر و عملکرد متفاوتی با آنچه در ابتدا دارند داشته باشند. استفاده مجدد و بازیافت مواد باید از مرحله طراحی یک سازه جدید در نظر گرفته شود و در صورت تخریب، مواد باید به راحتی قابل بازیابی و استفاده مجدد قرار گیرند یا با برنامه ریزی دقیقی بازیافت شوند.

اهمیت پایداری در معماری داخلی

طراحی معماری داخلی پایدار نشان دهنده تعهد صادقانه به حفاظت از محیط زیست است. در طراحی داخلی، پایداری در بسیاری از جنبه های یک پروژه دخیل است تا طرحی با دوام و با کیفیت ارائه و اثرات زیست محیطی و آلودگی آن کم شود.

چرا استفاده از مصالح پایدار در طراحی داخلی مهم است؟ 

بازیافت منابع، مواد و ضایعات بخش مهمی از پایداری است زیرا اثرات منفی بر محیط زیست را کاهش می دهد و به حفظ منابع طبیعی کمک می کند.

معماری پایدار چیست: تعریف، مصالح، مزایا

مزایای طراحی معماری پایدار چیست؟

چرا صنعت ساخت و ساز باید شیوه های طراحی پایدار را اتخاذ کند؟ در متن زیر به موارد اصلی آن می پردازیم.

1.  حفاظت از محیط زیست

شیوه های ساختمان سازی پایدار با حفاظت از اکوسیستم ها و تنوع زیستی موجود و با کاهش انتشار CO2، اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست را کاهش می دهد. معماران و سازندگان باید یک رویکرد 360 درجه به ملاحظات زیست محیطی در طول فرآیند طراحی و ساخت داشته باشند تا بتوانند این مزایا را به بهترین شکل ممکن به حداکثر برسانند.

راه های دستیابی به این هدف شامل حفاظت از زیستگاه های موجود، کاشت درختان در اطراف یک ساخت و ساز جدید و انتخاب مواد پایدار برای کاهش ردپای کربن ساختمان است. معماران به طور فزاینده ای از اصول غیرفعال (پسیو) در طرح های خود استفاده می کنند تا به بهترین نتایج ممکن در مصرف انرژی دست یابند.

2. کاهش ضایعات و مصرف انرژی

یکی دیگر از مزایای طراحی پایدار، در محدود کردن مصرف انرژی و کاهش اتلاف است. نمونه هایی از این امر شامل منابع انرژی خورشیدی، متمرکز کردن سیستم های توزیع آب و گرمایش و استفاده از مواد تجدید پذیر است.چنین اقداماتی با آگاهی از اینکه منابع طبیعی در اختیار ما محدود هستند بنا شده است. این یک رویکرد متمرکز بر آینده است که هم به سیاره و هم به خود ما احترام می گذارد.

3. بهبود سلامت و رفاه ساکنان یک ساختمان

اتخاذ شیوه های ساختمانی پایدار همچنین می تواند سلامت و شادی ساکنان را بهبود بخشد. به نظر می رسد که ساختمان های سالم زندگی سالم را ترویج می دهند. ساکنان ساختمان های دوستدار محیط زیست معمولاً به دلیل بهبود کیفیت هوا و آب، سلامت کلی بهتری را تجربه می کنند و مزایای استفاده از مواد طبیعی و پایدار باعث افزایش احساس رفاه آن ها می شود.

شیوه های ساختمانی پایدار همچنین می تواند به افزایش طول عمر سازه های ساخته شده کمک کند و در عین حال هزینه های انرژی را نیز کاهش دهد. با در نظر گرفتن طول عمر و پایداری، ساختمان های معاصر اکنون به گونه ای طراحی شده اند که نسبت به همتایان قدیمی خود عمر بیشتری داشته باشند. با این حال، این که یک ساختمان در مقطعی به پایان عمر طبیعی خود می رسد باید به رسمیت شناخته شود.

کلام پایانی

در مقاله مطرح شده، توضیحاتی در رابطه با معماری پایدار داده شد. شما می توانید  برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره معماری پایدار، نمونه موردی های معماری پایدار و همچنین مطالب روز معماری به سایت معماری آرک وب (www.archweb.ir) مراجعه کنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز