خبرگزاری کار ایران

بهترین خاویارهای ایرانی که باید طعم آنرا تجربه کنید

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۶۷۳

خاویار که به عنوان یک غذای دریایی لوکس شناخته می‌شود، در واقع تخم ماهیان گونهٔ استروژن است. رایج‌ترین گونه‌ها، خاویار بلوگا، آسترا، کالوگا و سوروگا هستند که در سراسر دنیا در فروشگاه‌های معتبر به فروش می‌رسند. رنگ و اندازهٔ‌ دانه‌های خاویار بسته به گونه ماهی متفاوت است و به طور معمول، مانند مرواریدهای کوچک در رنگ‌های مختلف از سفید و طلایی تا سیاه دیده می‌شوند.

به لطف پیشرفت‌هایی که در حوزه آبزی‌پروری صورت گرفته است، پرورش ماهیان خاویار و به دنبال آن تولید خاویار مرغوب، مقرون به صرفه‌تر از گذشته شده است و شرکت‌های زیادی طیف گسترده‌ای از انواع خاویار را ارائه می‌کنند. در ادامه با انواع خاویار ایرانی آشنا می‌شویم.

بهترین انواع خاویار ایرانی کدامند؟

چیزی که انواع خاویار را از هم متمایز می‌کند، نوع ماهی است. هر کدام از گونه‌های ماهی استروژن، خاویار خاصی تولید می‌کنند که ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. در بین تمام گونه‌های جهانی، خاویارهای ایرانی از شهرت خوبی برخوردارند و جزء گران‌ترین و کمیاب‌ترین‌ها، رده‌ بندی می‌شوند. انواع خاویار ایرانی معروف عبارتند از:

خاویار بلوگا

بلوگا از ماهیان خاویاری Huso Huso یا فیل ماهی بدست می‌آید. زیستگاه اصلی ماهی بلوگا دریای خزر است که بین کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان مشترک است. به غیر از دریای خزر، این ماهی را ‌می‌توان در دریای سیاه و دریای آدریاتیک نیز یافت. خاویار بلوگا کمیاب‌ترین و گران‌ترین خاویار جهان است و ارزش فعلی آن در بازار بین ۷۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ دلار در هر کیلوگرم یا ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار در هر اونس تعیین شده است. ماهی بلوگا عظیم‌الجثه و دیربلوغ بوده که ممکن است تا ۱۱۸ سال نیز در طبیعت عمر کند. نزدیکترین گونه به Huso huso beluga، گونهٔ Huso dauricus kaluga است که اغلب با نام « بلوگا رودخانه‌ای» نیز شناخته می‌شود.

خاویار آسترا

در واقع خاویار آسترای ایرانی از ماهیان قره‌برون بدست می‌آید و بعد از خاویار بلوگا در رتبهٔ دوم گران‌ترین و محبوب‌ترین خاویار جهان قرار دارد. Osetra، Ossetra یا Asetra، یک اصطلاح روسی برای این ماهیان خاویاری است و ماهیان آسترای ایرانی نیز زیر شاخه‌ای از آن‌ها هستند. ماهی آسترا تا ۵۰ سال عمر می‌کند و وزن آن بین ۵۰ تا ۴۰۰ پوند متغیر است. رنگ خاویار آسترا از قهوه‌ای تا خاکستری متمایل به سبز یا سیاه متغیر است.

بهترین خاویارهای ایرانی که باید طعم آنرا تجربه کنید

خاویار سوروگا

خاویار سوروگا نسبت به آسترا و بلوگا کوچک‌تر و فشرده‌تر بوده و به دلیل طعم و بافت خاص خود متمایز است. بهترین سوروگا از ماهیان خاویاری در آب‌های دریای خزر و دریای سیاه بدست می‌آید. از آنجایی که ماهی سوروگا رایج‌ترین گونهٔ خاویاری است و سن بلوغ کمتری دارد، قیمت این خاویار نسبت به همتایان خود کمتر است. در سال‌های اخیر، این نوع خاویار به طور گسترده‌ای در بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است و اکثر مصرف‌کنندگان به دلیل طعم کمتر ماهی و رنگ تیره‌تر طرفدار آن هستند؛ به طوری که در سال ۲۰۱۸، خاویار سوروگا تقریباً ۲۵٪ از درآمد جهانی این صنعت را به خود اختصاص داد.

خاویار را چگونه باید مصرف کرد؟

اکثر خاویار دوستان بهترین راه خوردن خاویار را به تنهایی و بدون افزودن هیچ‌گونه مواد غذایی می‌دانند. اما واقعیت این است که خاویار را می‌توان به روش‌های متنوعی مصرف کرد. معمولاً خاویار در مقادیر کم به تنهایی، به عنوان چاشنی روی کراکرهای ساده، نان تست یا سوشی سرو می‌شود. سرو خاویار در کنار مواد غذایی ساده انجام می‌شود، تا طعم ملایم اقیانوسی آن تحت تأثیر سایر مواد قرار نگیرد.

به طور معمول، خاویار آسترا با قاشق‌های غیرفلزی و از جنس صدف مصرف می‌شود. توصیه می‌شود در هر لقمه مقادیر خیلی کمی خاویار را در دهان بگذارید تا بتوانید طعم و بافت لطیف آن را کاملا بچشید. در هر وعده حدودا ۱۵ تا ۳۰ گرم مصرف می‌شود و در خوردن آن نباید زیاده‌روی کرد. قبل از شروع، عطر خاویار را استشمام کنید، سپس مقدار کمی از آن را در دهان خود قرار دهید. این دانه‌های ارزشمند را باید در دهان بچرخانید تا طعم غنی و بافت منحصر به فرد آن را به خوبی بچشید. جویدن خاویار باعث از بین رفتن طعم آن می‌شود.

بهترین خاویارهای ایرانی که باید طعم آنرا تجربه کنید

قیمت انواع خاویارهای ایرانی در بازار چقدر است؟

خاویار نه تنها یک غذای لذیذ است، بلکه یکی از با ارزش‌ترین غذاهای جهان نیز به حساب می‌آید. گران‌ترین خاویار بلوگا درجه A تا ۲۵۰۰۰ دلار به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد، اما حتی خاویارهای بسیار ارزان نیز همچنان یک محصول دریایی بسیار گران قیمت محسوب می‌شوند. کمیاب بودن ماهیان خاویاری، غنی‌بودن و همچنین فرآیند پرورش و برداشت در مزارع، این محصول را گران قیمت کرده است.

هر چند، امروزه اکثر ماهی‌های خاویاری در یک محیط کنترل‌شده پرورش داده می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که تولید کنندگان قادرند در مقادیر بالا خاویار تولید کنند. تقریبا ۸ تا ۲۰ سال طول می‌کشد تا ماهیان خاویاری ماده به بلوغ جنسی برسند و تخم‌هایشان آمادهٔ استخراج شود. مدت زمان طولانی برداشت، هزینهٔ تولید را به شدت بالا می‌برد که مستقیما بر قیمت نهایی محصول نیز تاثیر می‌گذارد. در این بین هر چه تولیدکننده در فرآیند پرورش، استخراج و بسته‌بندی بیشتر دقت کند و محصول باکیفیت‌تری ارائه دهد، باز هم بر قیمت نهایی افزوده می‌شود.

به همین دلیل بین برندهای مختلف، اندکی تفاوت قیمتی مشاهده می‌شود. تولید انواع خاویار در داخل کشور توسط متخصصان و با نظارت کامل بر تمام جنبه‌های تولید محصول باکیفیت و تازه، نه تنها جلوی افزایش قیمت بی‌رویه را می‌گیرد، بلکه مجموعه‌ای بی‌نظیر از بهترین خاویارهای ایرانی به جهان عرضه می‌کند.

برای خرید خاویار اصل ایرانی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

هنگامی که به دنبال یک خاویار ایدئال هستید، باید توجه داشته باشید که برخی عوامل تعیین‌کنندهٔ کیفیت این محصول هستند:

  • خاویارهای با کیفیت بالا نمک کمی دارند و به روش مالوسول تهیه می‌شوند؛
  • یک خاویار مرغوب هرگز نباید بوی ماهی خیلی تندی داشته باشد؛ در عوض، خاویار با کیفیت دارای طعم ظریفی از اقیانوس است؛
  • همچنین، دانه‌های خاویار باید مجزا و با ظاهری محکم و براق باشند. دانه‌های بزرگ، سفت و خوشمزه از ویژگی‌های منحصر به فرد خاویار واقعی و با کیفیت است.
  • اکثر این محصولات مانند خاویار آسترا طعم کره‌ای و آجیلی در دهان آزاد می‌کنند؛
  • خاویار اصل هرگز با رنگ‌های مصنوعی رنگ نمی‌شود و دارای مواد افزودنی نیست.

نتیجه گیری

سال‌های زیادی است که شرکت‌های متعدد در ایران در تولید ماهیان خاویار فعالیت دارند و تجربیات خوبی در این زمینه کسب کرده‌اند. خاویار تولیدی برندهای ایرانی، همچون باهوخاویار، نه تنها در ایران از محبوبیت بالایی برخوردارند، بلکه در سطح جهان نیز توانسته‌اند اعتبار بالایی کسب کنند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز