خبرگزاری کار ایران

مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود کدام است؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۹۶۲

آیا مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود را می‌شناسید؟ بر‌اساس قانون صورت معاملات فصلی مصوب سال 1394، کلیه بنگاه‌های اقتصادی باید در پایان هر فصل ریز اطلاعات معاملات خود را برای سازمان امور مالیاتی ارسال کنند. در‌واقع صورت خرید‌و‌فروش فصلی، یگ گزارش جامع است که اداره مالیات از آن فقط برای افزایش شفافیت اقتصادی و بهبود نظم امور مالیاتی مودیان استفاده می‌کند.

کلیه کسب‌و‌کارها تا 45‌روز پس از آغاز هر فصل فرصت دارند تا گزارش خرید‌و‌فروش فصلی را از طریق سامانه برای اداره مالیات ارسال کنند. پس از تسلیم این گزارش، هیچ مالیاتی از مودی اخذ نخواهد شد؛ اما در‌صورت ارسال نکردن آن با جریمه مواجه می‌شوید. اما سوال بسیاری از افراد این است که چه مواردی نباید در این گزارش ذکر شوند. با مطالعه این مطلب با 12 مورد که نباید در صورت معاملات فصلی ثبت شوند، آشنا می‌شوید.

12 مورد که نباید در تهیه گزارش خرید و فروش فصلی ثبت شوند

به‌طور‌کلی، مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود، عبارت‌اند از:

  1.  خرید و فروش انواع اوراق بهادار موضوع ماده 24 قانون بازار اوراق بهادار، سهام و سهم‌الشرکه
  2.  خرید‌و‌فروش و معامله حق تقدم سهام‌الشرکه یا سهام
  3.  هدیه‌ها و کمک‌های مالی بلاعوض
  4. سود و کارمزد دریافتی بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری غیر‌بانکی
  5. کلیه هزینه‌ها، دریافت‌ها و پرداخت‌ها که توسط دستگاه اجرایی و دولت به نهادهای عمومی غیر‌دولتی، تشکل‌های قانونی، انجمن‌های صنفی، مجامع حرفه‌ای، احزاب، اتحادیه‌های کشور و اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود
  6. مبالغ دریافتی و پرداختی حق عضویت اعضاء مجامع حرفه‌ای، احزاب، انجمن‌ها و تشکل‌های غیر‌دولتی که از مراجع ذی‌ربط مجوز دریافت کرده‌اند
  7. معامله‌های نقل‌و‌انتقال املاک و مسکن موضوع ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم کشور برای افراد متعامل
  8. کلیه وجوه و مبالغ پرداختی برای حق نگه‌داری از ساختمان (مبلغ شارژ) و آبونمان
  9. حقوق پرداختی موضوع فصل سوم از باب سه قانون مالیات‌های مستقیم کشور
  10. طبق قانون، املاکی‌ها و دفاتر اسناد رسمی ملزم به تهیه صورت معاملات نیستند و فقط باید برای حق‌الزحمه دریافتی خود تکالیف مقرر شده در ماده 169 قانون را انجام دهند
  11. مال‌الاجاره املاک موضوع ماده 53 قانون  مالیات‌های مستقیم کشور
  12. مبالغی با عنوان جریمه (خسارت)، عوارض، مالیات (به‌جز عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده)، حق ثبت، حقوق گمرکی، حق تمبر و سایر موارد مشابه که به دولت پرداخت می‌شوند.

با آگاهی از مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود، صورت خرید‌و‌فروش فصلی را سریع‌تر تنظیم خواهید کرد. به جز این موارد، باید سایر معاملات را در گزارش خود ثبت کنید. برای مثال، اگر مالک یک فروشگاه یا مغازه هستید، باید توسط یک سیستم حسابداری فروشگاهی لیست خرید و فروش خود را آماده کرده و سپس نسبت به تنظیم صورت معاملات فصلی در سامانه اقدام کنید.

 

مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود کدام است؟

مهلت ارسال گزارش معاملات فصلی چه زمانی است؟

اکنون که با مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود و اطلاعات مورد‌نیاز برای این گزارش آشنا شدید، بهتر است از زمان ارسال این صورت نیز آگاه شوید. مهلت و بازه زمانی ارسال معاملات فصلی هر سه ماه یک‌بار است و باید تا یک ماه و نیم بعد از پایان هر فصل به اداره مالیات انجام شود. افرادی که ظرف این مدت، صورت معاملات خود را ارسال نکنند، با جریمه‌های احتمالی مواجه خواهند.

به‌طور‌کلی، ارسال نکردن مواردی مانند اظهارنامه مالیاتی یا صورت معاملات فصلی، کسب‌و‌کارهای مختلف را با جریمه‌های نسبتا سنگین مواجه می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که دقت و صحت انجام امور حسابداری و مالیاتی کسب‌و‌کارتان را افزایش دهید. البته امروزه با روی کار آمدن نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری، انجام امور حسابرسی و مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی بسیار راحت و کم‌هزینه شده است. کافی است یکی از برنامه‌های مالی را خریداری کنید تا دقت و صحت امور مالی کسب‌و‌کارتان دو‌چندان شود.

نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم؛ انجام امور مالی و مالیاتی مثل آب خوردن!

در این مقاله مواردی که در گزارش معاملات فصلی ثبت نمی شود را به‌طور کامل بررسی کردیم. تنظیم و ارسال صورت معاملات فصلی در پایان هر فصل اهمیت بسیاری دارد. متاسفانه کسب‌و‌کارهای متعددی به‌خاطر انجام ندادن این کار با جریمه‌های مختلفی مواجه شده‌اند. خوشبختانه نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم، به کسب‌و‌کارهای مختلف کشور در انجام امور حسابداری و مالیاتی کمک بسیاری کرده است.

با خرید نرم‌افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم، نه‌تنها دقت و صحت انجام امور مالی کسب‌و‌کارتان دو‌چندان می‌شود؛ بلکه در هزینه‌های جاری کسب‌و‌کارها نیز به‌مقدار فراوانی صرفه‌جویی خواهد شد. برنامه‌های مالی سپیدار، کار چند کارمند حسابداری را به‌تنهایی و با دقت بیشتر انجام می‌دهند. برای خرید این ابزار کاربردی می‌توانید وارد سایت سپیدار سیستم به نشانی sepidarsystem.com شوید یا با شماره ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز