خبرگزاری کار ایران

همه چیز درباره فن سردخانه ای

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۷۱۵۴

فن سردخانه یا همان هواکش سردخانه یکی از تجهیزات ضروری است که در اواپراتور و کندانسور و تابلو برق سردخانه به‌کار گرفته می‌شود و مدل‌ها و انواع مختلفی هم دارد. این مدل‌ها نه فقط از نظر قطر و اندازه با یکدیگر تفاوت دارند بلکه توان هوادهی و موتور آن‌ها نیز متفاوت است. اگر فن سردخانه به‌درستی انتخاب شود باید خیالمان از هوای پاک و جابجایی مناسب آن راحت باشد.

 هر چند فن، کاربردهای خانگی و تهویه مطبوع هم دارد و با شروع همه‌گیری کرونا به اهمیتش افزوده شده است اما فن‌ها در سردخانه‌های صنعتی کوچک و بزرگ و انبارها و سوله‌ها نقش حیاتی و کلیدی دارد. به عبارت دیگر، فن سردخانه ای مناسب می‌تواند سلامت محصولات و کارکنان را تضمین کند و مانع بروز خسارات شود.    

چگونه فن سردخانه ای بخریم؟

ساختار فن سردخانه ساده است و از چند پره فلزی متصل به شافت تشکیل شده که به کمک موتور شارژ حرکت می‌کند اما اگر همین ساختار ساده دقیق انتخاب نشود، مبدل‌های حرارتی نمی‌توانند به وظایف خود عمل کنند و عملکرد کل سیستم سردخانه مختل می‌شود.  مهم‌ترین نکته برای انتخاب فن سردخانه مشخص کردن ویژگی‌های فنی سردخانه است. اگر این مشخصات را بدانیم به‌راحتی می‌توانیم درباره‌ی ویژگی‌های مختلف فن سردخانه ای تصمیم بگیریم و بهترین را برای cold store انتخاب کنیم، درباره‌ی هر کدام از موارد زیر تصمیم بگیریم:

  • قاب دار بودن یا نبودن فن؛
  • توان موتور؛
  • تک فاز یا سه فاز؛
  • قطر پره؛
  • صدا. 

همانطور که گفته شد، فن سردخانه‌ای در دو نوع قاب‌دار و بدون قاب تولید می‌شود. فن سردخانه ای قاب‌دار زمانی به کار می‌رود که بخواهیم با استفاده از یک مدار سرمایشی، دو سردخانه زیر صفر و بالای صفر راه‌اندازی کنیم. در چنین شرایطی، هواکش قابدار بین دو محیط سردخانه نصب می‌شود و نیازها را برطرف می‌کند. قاب این هواکش ممکن است به شکل مستطیل یا مربع باشد. اما هواکش بدون قاب در اواپراتور و کندانسور نصب می‌شود.

همه چیز درباره فن سردخانه ای

رسم توضیحی 1هواکش بدون قاب در اواپراتور و کندانسور به‌کار گرفته می‌شود.

میزان صدایی که هواکش تولید می‌کند یکی دیگر از آن شاخص‌هایی است که باید به آن توجه کرد. هواکش صنعتی نقش مهمی در ایجاد و تعادل جریان هوا دارد اما گاهی این هواکش‌ها در محیط‌هایی نصب می‌شوند که سر و صدای در آن مخل آرامش است. در چنین مواردی باید از هواکش سایلنت یا همان بی‌صدا استفاده کرد. معمولاً خریداران برای رفع نیازهای تهویه مطبوع به سراغ این نوع از هواکش می‌روند.  

توان موتور و تک فاز یا سه فاز بودن آن و همچنین قطر و جنس پره‌های فن سردخانه باید با توجه به نیاز سردخانه تعیین شود. به همین دلیل نیز خریداران فن سردخانه باید از مشورت مهندسان برودتی بهره‌مند شوند. یکی از برندهای محبوب و آشنای فن سردخانه در بازار سرمایش ایران، زیلابگ است. زیلابگ تولید‌کننده شناخته‌شده‌ی موتورهای الکتریکی، فن‌ها و دمنده‌ها است و خریداران با پلاک خوانی فن زیلابگ می‌توانند به تمام اطلاعات فنی لازم دست یابند یا آن را از مهندسان فروش بپرسند. 

فن سردخانه زیلابگ دارای انواع مختلف است. به عنوان مثال، پره بعضی مدل‌ها از جنس آلومینیوم، فلز و پلاستیک است و با توجه به نیاز سردخانه تعیین می‌شود. همچنین فن زیلابگ دارای مدل‌های قاب‌دار و بدون قاب است و می‌توان از آن در بخش‌های مختلف سردخانه استفاده کرد. درمورد فن سردخانه ای زیلابگ باید بدانید که از نوع اکسیال است؛ یعنی محور چرخشی فن در موازات جریان هوای عبوری قرار دارد. عملکرد مناسب هواکش زیلابگ به همراه مصرف اقتصادی انرژی باعث شده است تا به یکی از گزینه‌های اصلی خریداران تبدیل شود. علاوه بر این، فرکانس برق همه‌ی مدل‌های موتور فن‌های زیلابگ ۵۰ هرتز است که متناسب با فرکانس برق شهری در ایران است. قیمت فن سردخانه‌ای زیلابگ براساس توان موتور و جنس و سایز پره‌ها متفاوت است و قیمت دقیق هر مدل را باید از فروشندگان معتبر پرسید.

همانطور که گفته شد در اواپراتور و کندانسور از فن بدون قاب استفاده می‌شود. قطر فن اواپراتور زیلابگ معمولاً بین ۳۵ تا ۶۳ سانتی‌متر است و با توجه به ظرفیت اواپراتور می‌توان از یک تا شش فن را به‌ کار گرفت. اما قطر فن کندانسور زیلابگ بین ۳۵ تا ۵۰ سانتی‌متر است و با توجه به ظرفیت کندانسور می‌توان از یک تا ده فن را به کار گرفت.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز