خبرگزاری کار ایران

به چه قطعه الکترونیکی کمیاب گفته می شود؟ علت کمیابی آن چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۹۴۴

گاهی اوقات برای ساخت یا تعمیر لوازم الکتریکی و الکترونیکی به دنبال قطعاتی هستیم که اگر نباشند فرآیند ساخت یا تعمیر ناقص می ماند.

در برخی موارد دیده شده که فروشندگانی که به کار فروش اینترنتی قطعات الکترونیکی مشغول هستند، از اصطلاحی برای برخی قطعات استفاده می کنند مانند قطعه کم تولید یا قطعه الکترونیکی کمیاب و با به کار بردن این اصطلاح به شما این مورد را می گویند که قطعه مورد نیاز شما به راحتی پیدا نخواهد شد.

اما قطعه الکترونیکی کمیاب چیست و برخی از قطعات کمیاب یا نایاب می شوند؟ و اگر قطعه ای کمیاب شد چگونه می توان آن را تهیه نمود؟

قطعه الکترونیکی کمیاب چیست؟

قظعه الکترونیکی کمیاب قطعه است که در بازار و در فروشگاه های اینترنتی که قطعات الکترونیکی و الکتریکی به فروش می رسانند پیدا نمی شوند. بلکه برای تهیه آنها باید به فروشندگانی مراجعه نمود که تأمین کننده این قطعات آن هم بصورت محدود هستند مانند قطعات الکترونیکی الکتروهایپر در مشهد.

این قطعات الکترونیکی انواع مختلفی دارند و در برخی مواقع به دلیل عدم وجود جایگزین قیمت بسیار بالایی دارند. همچنین این قطعات برای ساخت محصولاتی استفاده می شوند که نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ما دارند.

کاربرد های انواع قطعات الکترونیکی کمیاب

قطعات الکترونیک کمیاب کاربردهای فراوانی دارند. مهمترین کاربرد های آن ها را در ساخت قطعات و ابزار هایی باید دید که در زندگی ما نقش های مهمی دارند و زندگی بدون آن ابزارها بسیار سخت می تواند باشد.

مهمترین کاربرد های انواع قطعات الکترونیکی کمیاب شامل موارد زیر است:

صنایع خودروسازی

برخی از کاربردهای قطعات کمیاب الکترونیکی استفاده در صنایع خودروسازی است. برد ها و سیستم برق خودرو پیچیدگی های خاص خود را دارد و در فرآیند تولید مدارهای آن از برخی از قطعات الکترونیکی نایاب یا کمیاب استفاده می شود.

 و نکته جالب این است که این قطعات در برخی موارد جایگزینی ندارند و کمپانی های خودروسازی هزینه های گزافی را برای تهیه این قطعات پرداخت می کنند.

دستگاه های صنعتی

برای ساخت دستگاه های عظیم صنعتی نیاز به سیستم برق خاص با توانایی دریافت ولتاژ های بالا و کارکرد مداوم است. همانطور که شاید بدانید دستگاه های صنعتی ساعت های طولانی را روشن هستند و کار می کنند حتی در برخی صنایع بزرگ این دستگاه ها مانند دستگاه های وایرکات یا سی ان سی بصورت 24 ساعته کار می کنند.

در سیستم کنترل این دستگاه ها مدارهایی وجود دارند که بر روی آنها از قظعات الکترونیکی کمیاب استفاده شده است تا بتواند تا ساعت های طولانی روشن بمانند و کار کنند.

به چه قطعه الکترونیکی کمیاب گفته می شود؟ علت کمیابی آن چیست؟

قطعات و تجهیزات جدید الکتریکی

برخی از قطعات و تجهیزاتی که در سال های اخیر ساخته شده اند از قطعه نایاب الکتریکی تهیه شده اند. در 2 دهه گذشته برای ذخیره سازی اطلاعات کامپیوتر ها از فلاپی دیسک ها و بعد از سی دی و دی وی دی ها استفاده می شده است.

اما امروزه از حافظه های اس اس دی استفاده می شود که سرعتی بسیار بیشتر با حجم ذخیره سازی بالاتری دارند.

در ساخت حافظه های اس اس دی اس قطعات الکتریکی کمیاب استفاده می شود.

همچنین در مادربورد لپ تاپ های جدید امروزی از این دسته از قطعه های الکتریکی استفاده می شود.

صنایع حمل و نقل

مورد بعدی استفاده از قطعات الکترونیکی کمیاب استفاده در صنایع حمل و نقل است. از این قطعات در ساخت قطار های زیر زمینی یا همان مترو و هواپیما های مسافربری استفاده می شود.

سیستم برق و الکترونیک هواپیما بسیار پیچیده است و در قسمت هایی از بخش های کنترل پرواز که خلبان بر آنها نظارت دارد از این نوع قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

مهمترین دلایل کمیابی برخی از قطعه های الکترونیکی

کمیاب شدن برخی از قطعات الکترونیکی دلایل مختلفی دارد که در ادامه به مهمترین آن ها اشاره خواهیم کرد:

مواد اولیه نایاب

یکی از مهمترین دلایل برای کمیاب شدن برخی از قطعات نایاب بودن مواد اولیه ساخت آن است. این نایابی دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.

بعنوان مثال از سال 2019 استفاده از جیوه در هر صنعتی ممنوع شده است. علت آن هم سرطان زا بودن جیوه برای انسان است. فرض کنید که قطعه الکترونیکی از جیوه ساخته می شود. در این صورت اگر جایگزینی برای جیوه پیدا نشود قطعه الکترونیکی نایاب می شود و تنها همان تعداد محدودی که از قبل تولید شده اند در بازار موجود می ماند.

جنگ و عوامل اقتصادی

اگر کشور تولید کننده قطعات الکترونیکی دچار بحران های سیاسی یا اقتصادی شوند قطعا در تولید این موارد نیز به مشکل خواهد خورد.

فرض کنید که کشوری دچار تحریم های اقتصادی شود و هیچ ماده اولیه ضروری را از سایر کشور ها نتواند دریافت کند و یا نتواند هیچ قطعه الکترونیکی که تنها او تولید کننده آن است را صادر کند.

در این زمان قطعه الکترونیکی مذکور نایاب و یا کمیاب خواهد شد.

تقاضای بسیارزیاد قطعه

مورد بعدی که باعث کمیاب شدن می گردد تقاضای بسیار است. اگر تقاضای شرکت های مصرف کننده بیشتر از شرکت های تولید کننده قطعه الکترونیکی باشد. در آن زمان قطعه الکترونیکی کمیاب می گردد.

مانند کمیاب شدن چیپ ست های کامپیوتر و تلفن همراه به دلیل تقاضا و مصرف بالای کمپانی های تولید کننده لپ تاپ و تلفن همراه.

به چه قطعه الکترونیکی کمیاب گفته می شود؟ علت کمیابی آن چیست؟

قطعه الکترونیکی کمیاب را از کجا می توان تهیه کرد؟

همانطور که در ابتدا اشاره شد این نوع قطعات را تعداد کمی از فروشندگان قطعات الکترونیکی دارند. یکی از این فروشندگان الکتروهایپر است.

قطعات الکترونیکی الکتروهایپر قطعات الکترونیکی کمیاب را با بیشترین درصد موجودی در کشور عزیزمان ایران را دارا می باشد که برخی از شرکت ها یا مراکز نیازمند می توانند با مراجعه به وبسایت و ثبت سفارش خود قطعه مورد نظر خویش را خریداری نمایند.

همچنین الکتروهایپر قطعات الکترونیکی صنعتی، چیپ ال ای دی و لوازم جانبی ال ای دی را با بالاترین کیفیت و ضمانت به هموطنان عزیز عرضه می نماید.

جهت مشاهده محصولات و خرید می توانید به وبسایت الکتروهایپر مراجعه نمایید: www.electrohyper.com.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز