خبرگزاری کار ایران

TMTD شتاب‌دهنده لاستیک

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۷۷۵۷

چه‌قدر از روش‌های تولید تایر می‌دانید؟ از مواد افزودنی که حین تولید لاستیک استفاده می‌شود چطور؟ یکی از مراحل بسیار مهم در تولید لاستیک‌ها، مرحله‌ی پخت است که خود از مراحل جزیی بیشتری تشکیل شده است. انجام هر کدام از این مراحل به دقت بسیاری نیاز دارد و باید طبق اصول علمی انجام شود.

در این نوشته ما به سراغ یکی از موادی که هنگام پخت لاستیک استفاده می‌شود رفته‌ایم. این ماده TMTD یا تترا متیل تیورام دی سولفید است. ابتدا کمی درباره مرحله‌ی پخت، انواع افزودنی‌های لاستیک و به طور مشخص شتاب‌دهنده‌ها می‌گوییم بعد هر آنچه که باید درباره تترا متیل تیورام دی سولفید را بدانیم مرور می‌کنیم.

 

مرحله‌ی پخت لاستیک

شبکه ای شدن و یا پخت به مجموعه ای از واکنشهای شیمیائی گفته می شود که در آن پیوند های کووالانسی گوگردی،کربنی و یا هیدروژنی مابین زنجیره های پلیمر ایجاد شود. اولین پخت گوگردی لاستیک توسط چارلز گودیر در سال 1839 بر روی لاستیک طبیعی و به وسیله گوگرد عنصری و به مدت 5 ساعت انجام گرفت.

 در پختهای اولیه، لاستیک به مدت 5 ساعت و در دمای 141 درجه سانتیگراد و مقدار گوگرد phr 3 پخت می شد. با افزایش اکسید روی به عنوان فعال کننده زمان پخت به 8 ساعت و با افزایش شتاب دهنده به مقدار phr 0/5 به 1 تا 3 دقیقه کاهش یافت. در حقیقت تا پیش از استفاده از شتاب دهنده ها در فرمولاسیون آمیزه های لاستیکی ، لاستیک پخت شده اهمیت تجاری نداشت اولین شتاب دهنده الی Organic در سال 1906 مورد استفاده قرار گرفت.

پس از این سال تا کنون شتاب دهنده هیی گوناگونی کشف شده‌اند و مورد استفاده قرار گرفتند. شتاب دهنده ها به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم می شوند. شتاب دهنده های اولیه معمولا از گروه سولفنامید ها  Sulfenamides که پخت موثر و بی خطری را به نمایش می گذارند، انتخاب می شوند. از شتاب دهنده های ثانویه به همراه شتاب دهنده اولیه و جهت افزایش سرعت پخت ، بخصوص برای ساخت قطعات صنعتی لاستیکی استفاده می‌شود .

 

شتاب‌دهنده‌های لاستیک

شش دسته‌بندی اصلی برای تقسیم بندی شتاب دهنده های لاستیک در صنعت داریم که آنها را بر اساس کاربردشان و همین طور ساختار شیمیاییشان جدا می کند:

  • Sulfenamides سولفونامیدها
  • Thiazoles تیازول ها
  • Guanidines گوانیدین ها
  • Dithiocarbamates دی تیوکاربامات ها
  • Thiurams (disulfides) تیورام‌ها یا دی‌سولفیدها
  • Thiurams (other than disulfides) تیورام‌ها (به جز دی‌سولفیدها)

 

مکانسیم اثر شتاب‌دهنده‌های لاستیک

شتاب‌دهنده‌ها بر مکانیزم پخت گوگرد و سرعت پخت آمیزه تایر تاثیر می‌گذارند. در فرآینده آمیزه لاستیکی از لحاظ صنعتی، زمان اسکورچ (تشکیل مولوکول‌های آمیزه) باید به اندازه کافی طولانی باشد تا از پخته شدن لاستیک قبل از پرشدن کامل حفره قالب جلوگیری شود. البته این روند نباید خیلی طولانی باشد، زیرا سرعت تولید کاهش پیدا می‌کند. شتاب‌دهنده‌ای را که دمای پخت کاملا ایمنی دارد و در کنار آن قادر به پخت سریع است، می‌توان به‌عنوان گزینه‌ای ایده‌آل دانست.

افزودن شتاب‌دهنده‌های ثانویه می‌تواند پخت سریع‌تری را در سیستم‌های پخت لاستیکی ایجاد کند. انتخاب یک شتاب‌دهنده در سیستم پخت گوگردی، نوع ساختار اتصالات عرضی تولیدشده و در نتیجه خواص ماده موردنظر را تعیین می‌کند. شتاب‌دهنده انتخابی بر سرعت پخت، ایمنی فرآیند و همچنین تعداد و نوع اتصالات عرضی تشکیل‌شده تاثیر می‌گذارد.

 معمولا از سیکلوهگزیل بنزوتیازیل سولفنامید یا «CBS» برای اتصالات عرضی آمیزه لاستیک با گوگرد استفاده می‌شود. اکنون استفاده از شتاب‌دهنده‌های فوق‌سریع مانند تترامتیل‌تیورام دی‌سولفید (TMTD) و دی‌اتیل‌دی‌تیوکاربامات روی «ZDEC» در بهبود خواص پخت و دیگر ویژگی‌های لاستیک‌ها مانند NR ( لایه‌های لاستیک طبیعی) آغاز شده است.

TMTD شتاب‌دهنده لاستیک

TMTD شتاب‌دهنده پخت لاستیک

TMTD شتاب‌دهنده پخت لاستیک در در دسته چهارم Dithiocarbamates قرار می‌گیرد TMTD .به تنهایی یا در ترکیب با سایر شتاب‌دهنده‌ها استفاده می‌شود.

گروه صنعتی پارس خورشید وارد کننده و تامین کننده انواع مواد اولیه صنعت لاستیک سازی و صنایعی همچون فولادسازی و ریخته‌گری است. آنتی اکسیدان‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، انواع فروآلیاژها و انواع کائوچوی طبیعی از محصولات پارس خورشید هستند.

این شتاب‌دهنده به صورت پودر (گرانول)، پودر روغنی و گرانولی دیده می‌شود. سفید رنگ یا خاکستری روشن است و با چگالی 1.29 در بازار موجود است. TMTD بویی ندارد اما محرک تنفس و مجاری تنفسی است.

 

نحوه اثرگذاری و فعال شدن شتاب‌دهنده TMTD

تاثیر شتاب‌دهنده تیورام یا «TMTD» به این شکل است که سیستم‌های شتاب‌دهنده تیورامی از طریق تشکیل کمپلکس یون‌ِ روی در فرآیند پخت مشارکت می‌کنند. استفاده از این شتاب‌دهنده باعث افزایش بیشتر اتصالات عرضی از نوع مونوسولفیدی به دلیل تشکیل کمتر پیوند میان رادیکال‌های پرسولفونیل با کمپلکس‌های آزادکننده گوگرد می‌شود، در نتیجه سبب کاهش زمان شکل یافتن، افزایش خواص سختی و استحکام کششی و درنهایت کاهش ازدیاد طول تا نقطه پارگی خواهد شد.

 

حلالیت TMTD در حلال‌های مختلف

 TMTD در بنزن، استون، کلروفرم و CS2 محلول است. این شتاب‌دهنده تا حدی در الکل، دی اتیل اتر، CCI4 نیز حل می‌شود. اما در آب و بنزین نامحلول است. TMTDدر ترکیب با آب گرم به دی متیل آمونیوم و CS2 تبدیل می‌شود.

 

TMTD چه کاربردهایی دارد؟

TMTD می‌تواند به عنوان شتاب‌دهنده اصلی، ثانویه یا به عنوان یک شتاب دهنده گوگرد در اکثر الاستومرهای سولفوری استفاده شود. سرعت پخت سریعی دارد. ولکانیزاسیون عالی با پیرشوندگی مناسب دارد. در برابر حرارت و مقاومت در برابر فشار فشرده‌سازی در سیستم‌های بدون سولفور، پخت و تولید مقاومت حرارتی دارد. به عنوان شتاب‌دهنده ثانویه برای EPDM به‌کار می‌رود و همچنین در پخت لاستیک پلی‌کلروپرن با ETU به عنوان مهارکننده قابل استفاده است تترا متیل تیورام دی سولفید TMTDبه عنوان یک ماده ضد باکتری و سم برای دفع آفات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با نام TT هم در صنعت شناخته می‌شود و به عنوان یک شتاب دهنده ای منفرد و فوق العاده برای لاستیک های طبیعی ، مصنوعی و لاتکس عمل می‌کند و یا به عنوان شتاب دهنده ای ثانویه، یک شتاب دهنده ی با ارزش برای EPDM است. TMTD به عنوان شتاب‌دهنده ی گوگرد در مواد الاستومری درمان شده با گوگرد استفاده می‌شود، همچنین TMTD به عنوان بازدارنده در جوشکاری لاستیک پلی کلروپرن با ETU استفاده می‌شود. از TMTD به همراه سایر شتاب دهنده ها برای جوشکاری مداوم لاستیک استفاده می‌کنند.

TMTD شتاب‌دهنده لاستیک

موارد مصرف TMTDدر تولید محصولات لاستیکی

معمولا از این محصول برای تولید تایر ، لوله ، کفش ، دستگاه های پزشکی ، کابل های لاستیکی و محصولات صنعتی استفاده میشود. 

به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره Tetramethyl thiuram disulfide هستید؟ با کارشناسان فنی پارس خورشید تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره انواع آنتی‌اکسیدان، فروآلیاژها و کائوچوی طبیعی هستند.

 

نحوه نگه‌داری و بسته‌بندی TMTD

 در ظرف محتوی TMTD باید محکم بسته شود و در هوای خنک، خشک و با تهویه مناسب نگه‌داری شود. TMTD نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار داده شود. تترا متیل تیورام دی سولفید معمولا در بسته‌های 25 کیلوگرمی در بازار عرضه می‌شود. به خاطر داشته باشید ماندگاری این محصول نهایتا دو سال است.

 

مشخصات فنی تترا متیل تیورام دی سولفید

نام شیمیایی: Tetramethyl thiuram disulfide

فرمول مولکولی:  C6H12N2S4

وزن مولکولی : 240.41

نقطه جوش اولیه : 142 درجه سانتی گراد

حداکثر پسماند روی الک 150 میکرومتری : 0.10%

حداکثر پسماند روی الک 63 میکرومتری : 0.50%

محتوای روغن : 2-1%

ساختار شیمیایی

 

مشخصات فنی TMTD پارس شمیم راه خورشید:

TMTD شتاب‌دهنده لاستیک

پارس خورشید وارد کننده و تامین کننده شتاب دهنده های لاستیک

هدف پارس‌خورشید ارتقای کیفیت محصولات تولید شده در صنعت لاستیک سازی، فولاد و ریخته‌گری است، از این رو با واردات انواع مواد اولیه‌ی صنعت لاستیک سازی و دیگر صنایع با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی سهمی در این بهبود خواهد داشت. انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، فروآلیاژها و کائوچوی طبیعی در سبد محصولات پارس خورشید با تنوعی گسترده وجود دارند.

شتاب‌دهنده‌های پارس‌خورشید:

  • .....

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز