خبرگزاری کار ایران

کاربرد هنر اصیل ایرانی در خانه های ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۹۶۵

کاربرد هنر اصیل ایرانی از مواردی است که پس از سال‌ها بی‌توجهی دوباره و در سال‌های اخیر به آن نگاه و توجه بیشتری شده است. هنر اصیل ایرانی سابقه‌ای بیش از چند هزار سال داشته و در گذر ایام، هر روز به جایگاه بالاتر و والاتری در دنیای هنر رسیده است. در این مطلب نگاهی به کاربرد این هنر در خانه‌های امروزی خواهیم داشت.

نگاهی دوباره به هنر ایرانی از بیرون ایران

اگر به شهری مثل اصفهان سفر کنید و در میدان امام این شهر کمی با دقت به توریست‌ها وگردشگران خارجی کنید، متوجه خواهید شد که از دیدن هنر ایرانی شگفت زده شده‌اند و محصولات ساخته شده به دست هنرمندان ایرانی را با اشتیاق زیادی خرید می‌کنند.

اگر به همدان نیز سفر کنید همین اشتیاق را در توریست‌های خارجی خواهید دید. یک لیوان یا کاسه گلی که ممکن است برای بعضی از ما ایرانیان محصولی ساده و پیش پا افتاده باشد، یک توریست خارجی را به خود جذب می‌کند.

فرش‌ها، مرقع‌ها، آئینه کاری‌ها و تزئیناتی که در خانه‌های قدیمی و سنتی ایرانی دیده می‌شوند نمونه‌ای از کاربرد هنر اصیل ایرانی هستند که همین تاثیر را بر روی گردشگران خارجی داشته و اشتیاق زیادی در آنها ایجاد می‌کند.

 دلیل این حس و حال، توجه هنر ایرانی به اصالت انسان و طبیعت در کنار یکدیگر است. مثلا به یک فرش دستباف با نقشه شکارگاه توجه کنید، در این اثر هنری می‌توانید طبیعت را به خوبی احساس کنید و انسان به عنوان بخشی از این طبیعت به خوبی نشان داده شده است.

همین دلیل کافی است تا یک فرد را به وجد آورده و اشتیاق او را به اوج برساند. هنر اصیل ایرانی در واقع ترکیب چشم نوازی از طبیعت، انسان و ارتباط روحی و حسی انسان با طبیعت است.

بازگشت به هنر در ایران و جهان

هرچند در گذشته هنر، ایران و سبک زندگی ایرانی با یکدیگر یکپارچه بوده و نمی‌شد که آنها را از یکدیگر جدا کرد، اما در چند دهه اخیر، جامعه ایرانی فاصله زیادی با هنر اصیل ایرانی پیدا کرده است و کاربرد هنر اصیل ایرانی به فراموشی سپرده شده است.

 مدرن شدن و استفاده از نمادهای مدرنیته در کنار زندگی سریع و پر از دغدغه شهری باعث شده است تا توجه به نیازهای روحی کمتر از قبل شده و مردم دچار یک فراموشی ناخواسته نسبت به اصول زندگی سالم بشوند.

 البته این مشکل فقط مربوط به جامعه ایرانی نبوده و در بسیاری از جوامع دیده می‌شود. این مشکلات به حدی در جوامع امروز بشری افزایش پیدا کرده‌اند که پزشکان و محققین، حتی دلیل بسیاری از بیماری‌های جسمی را نیز ناراحتی‌های روحی تشخیص داده‌اند.

با افزایش فشارهای روحی، انسان‌ها دوباره سعی کردند تا به اصالت خود و هنر توجه بیشتری کرده و برای برگشت به استفاده از هنر برای سلامت روح و جسم، جایی بهتر از خانه‌های مسکونی نمی‌توان یافت. در نتیجه در چند سال اخیر در بسیاری از طراحی‌های مدرن در تمامی دنیا می‌توانید ردپایی از هنر کلاسیک پیدا کنید.

از آنجایی که هنر اصیل ایرانی، بخش بزرگی از هنر کهن جهان را به خود اختصاص داده است و ارتباط آن با روح انسان و طبیعت بسیار زیاد است، در حجم زیادی از این طراحی‌های مدرن، کاربرد هنر اصیل ایرانی را می‌توان به وضوح دید.

در کشور خودمان ایران نیز این اتفاق افتاده است. اگر دقت کنید، در بسیاری از خانه‌هایی که امروزه حتی توسط خود ساکنین خانه چیدمان شده‌اند، هنر اصیل ایرانی حضور بیشتری نسبت به قبل دارد.

 کاربرد هنر اصیل ایرانی در خانه‌‌های ایرانی

یکی از مهمترین راهکارها برای استفاده بیشتر از هنر در یک واحد مسکونی توسط مردم کشورمان، آگاهی از روش‌ها و کاربردهای هنر در بخش‌های مختلف یک خانه ایرانی است.

در ادامه چند هنر ایرانی معروف را بیشتر خواهیم شناخت و کاربردهای آنها در یک خانه ایرانی را مرور خواهیم کرد.

-         کاربرد هنر اصیل ایرانی قالیبافی در منزل

هرجای دنیا وقتی صحبت از هنر ایرانی کنید، در بیشتر مواقع، فرش و انواع قالی و قالیچه اولین چیزی است که به ذهن هر فردی خواهد رسید.

امروزه کفپوش‌های جدید مانند سنگ‌ها و سرامیک‌ها استفاده از این هنر را کم رنگ‌تر از قبل کرده‌اند. البته در این رابطه فرش‌های ماشینی و موکت‌ها نیز بی‌تاثیر نبوده‌اند. اگر علاقه‌ای به استفاده از فرش به عنوان کفپوش خانه خود ندارید، همچنان می‌توانید از این هنر فاخر ایرانی در خانه خود استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

 برای این موضوع می‌توانید از قالیچه‌ها به عنوان تزئین وسط سالن پذیرایی خود استفاده کنید. همچنین استفاده از تابلوفرش‌ها که در ابعاد و طرح‌های مختلف بافته می‌شوند نیز کاربرد زیادی می‌تواند داشته باشد.

-         کاربرد هنر اصیل خاتم کاری در منزل

خاتم کاری از هنرهای خاصی است که دقت در ظرافت و هنری که در ساخت آن استفاده شده است، طرح‌ها و ترکیب‌های رنگ آن می‌تواند حس خوبی برای شما ایجاد کند. استفاده از خاتم در مبلمان منزل شما می‌تواند یکی از پیشنهادهای جذاب و خاص باشد.

 نگاهی به ساعت‌های دیواری مرسوم در بازار داشته باشید، بیشتر آنها یک طرح یکسان دارند که پس از مدتی تکراری خواهد شد. اما اگر آنها را با یک ساعت خاتم کاری جایگزین کنید، تفاوت زیادی را همراه با ظرافتی جذاب به داخل خانه خود خواهید آورید.

کاربرد هنر اصیل ایرانی در خانه های ایرانی

همچنین می‌توانید برای ظروف پذیرایی خود نیز از ظرف‌هایی که با این هنر تزئین شده‌اند استفاده کنید تا مهمان‌های خود را در لذت بردن از هنر ایرانی شریک کنید. برای مشاهده انواع محصولات خاتم کاری و خرید صنایع دستی خاتم کاری از آرامان اینجا کلیک کنید.

-         کاربرد هنر ایرانی سفال گری در منزل

امروزه مانند سال‌های دور، سفالینه‌ها به عنوان ظروف پر مصرف آشپزخانه‌ها استفاده نمی‌شوند. هرچند که می‌توانید هر از چند گاهی این تجربه دلچسب را تجربه کنید، اما می‌توانید از این هنر به گونه دیگری در منزل خود استفاده کنید.

 برای این کار می‌توانید از سفالینه‌ها که امروزه در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی نسبت به قبل توسط نسل جدید هنرمندان ساخته می‌شوند، به عنوان گلدان‌ها و یا ظروف دکوری منزل خود استفاده کنید.

-         کاربرد هنر اصیل ایرانی کاشی کاری در منزل

متاسفانه تصور ما در چند دهه اخیر نسبت به کاشی کاری دچار خطا شده است و فکر می‌کنیم از کاشی کاری به سبک هنرمندانه ایرانی فقط در مساجد و یا اماکن مذهبی استفاده می‌شود.

اما شما می‌توانید از این هنر برای پوشش قسمتی از دیوار منزل خود استفاده کنید و به جای نصب یک تابلو، تابلویی از جنس هنر اصیل ایرانی بر روی دیوار خود داشته باشید.

-         کاربرد هنر اصیل ایرانی مسگری در منزل

از هنرهایی که بازگشت تقریبا موفقی به داخل خانه‌های ایرانی داشته است، هنر مسگری و در نتیجه ظروف مسی است.

استفاده از ظروف مسی برای پخت و پز می‌تواند طعم بهتری برای غذاهای ایرانی ایجاد کند. از آن گذشته می‌توانید از ظروف پذیرایی مسی استفاده کنید. این ظروف با نقش‌ها و طرح‌هایی که در روی خود دارند، هنر را در لحظه لحظه زندگی شما وارد خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: 10 پیشنهاد هدیه صنایع دستی برای خانم‌های با سلیقه

-         کاربرد هنر اصیل گلیم بافی در منزل

شاید امروزه استفاده از گلیم به عنوان کف پوش کاربرد زیادی نداشته باشد، اما طرح‌هایی که بر روی گلیم‌ها دیده می‌شوند شما را وسوسه خواهد کرد که از آنها به نحوی در منزل خود استفاده کنید.

 شما می‌توانید از گلیم‌ها برای تزئین روی میزها و یا سنگ‌های پیشخوان در آشپزخانه‌های اپن استفاده کنید. روبالشتی‌ها و کوسن‌هایی که از تکه‌های گلیم برای تزئین آنها استفاده شده است را نیز فراموش نکنید.

-         کاربرد هنر اصیل  فیروزه کوبی در منزل

فیروزه یکی از نمادهای ایران است. جالب است بدانید که رنگ فیروزه‌ای نیز در جهان به نام رنگ پارسی شناخته می‌شود.

اگر بخواهید این نماد میهن را همراه با هنری فاخر در منزل خود داشته باشید، می‌توانید از انواع صنایع دستی فیروزه کوبی در محیط منزل خود استفاده کنید. در این خصوص، یکی از پیشنهادهای مناسب و کاربردی برای شما، ظروف پذیرایی فیروزه کوبی است.

-         کاربرد هنر اصیل آبگینه در منزل

آبگینه کاری به تنهایی یک دنیا هنر در داخل خود جای داده است که حتما می‌تواند سلیقه شما را تامین کرده و با چیدمان و دکور منزل شما همخوانی داشته باشد. هر ظروف شیشه‌ای که در داخل منزل خود دارید را می‌توانید به راحتی و با سلیقه خود با یکی از انواع آبگینه کاری جایگزین کنید تا روح هنر را در داخل ظروف شیشه‌ای خود بدمید.

ویترای، آئینه کاری، نقاشی روی شیشه، تراش شیشه و از همه مهم‌تر هنرمندی با شیشه‌های خرد شده، دنیای متنوع محصولات آبگینه را ایجاد کرده‌اند.

کاربرد هنر اصیل ایرانی در خانه های ایرانی

-         کاربرد هنر اصیل پته دوزی در منزل

هنر دست بانوان هنرمند کرمانی می‌تواند به کوسن‌ها، روتختی‌ها و حتی پرده‌ها و انواع پارچه‌ها که استفاده مختلفی در خانه شما دارند، جلوه خاصی ببخشند.

 پته دوزها یک جهان را در داخل یک طرح کوچک خلاصه می‌کنند و می‌توانید از این هنر به عنوان تابلوهای تزئینی و یا جانماز نیز استفاده کنید.

-         کاربرد هنر اصیل قلم کاری در منزل

چقدر ساده و دوست داشتنی می‌توانید روح بخشی به منزل خود را تجربه کنید وقتی آثار قلمکاری به کمک شما می‌آیند.

 هنر قلم کاری با سادگی، رنگ‌های درهم آمیخته به همراه نظم و زیبایی، یک سفره پارچه‌ای برای ایام ویژه مانند نوروز و یا یک رو انداز خاص برای میزها و مبلمان برای شما به ارمغان خواهد آورد.

-         کاربرد هنر اصیل و آثار قلم زنی در منزل

هنر قلم زنی به اندازه‌ای گسترده است که می‌توانید از انواع آثار قلم زنی هم زمان استفاده کنید و همچنان دچار تکرار نشده باشید، از این آثار فاخر که دارای سبک‌های اصلی شیراز، اصفهان و تبریز است، برای تکمیل دکور و چیدمان منزل خود بهره ببرید.

 همچنین از آنها برای پذیرایی از مهمانان خود استفاده کنید و یا گلدان‌های خود را به آثار هنرمندانه قلم زنی تبدیل کنید.

-         کاربرد هنر اصیل ایرانی معرق کاری در منزل

هرچند معرق کاری آخرین هنری است که در این مطلب به آن می‌پردازیم، اما به خوبی می‌دانید که هنر ایرانی به این چند مورد خلاصه نشده و بسیاری از هنرهای دیگر را می‌توانید در خانه و محیط زندگی خود استفاده کنید.

آثار هنرمندانه معرق را می‌توانید به عنوان تابلوهایی با ویژگی‌های خاص به داخل منزل خود بیآورید. همچنین می‌توانید از میزها و سایر وسایل چوبی که از این هنر در خود استفاده کرده‌اند، بهره ببرید تا کاربرد هنر اصیل ایرانی را به بهترین وجه ممکن لمس کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که برای دیدن آثار هنرمندان و خرید آنها به سایت آرامان مراجعه کنید تا با بسیاری از محصولات هنرمندانه و نوین ایرانی بیشتر آشنا بشوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز