خبرگزاری کار ایران

به لیزر موهای زائد فکر می کنید؟ این مطلب را از دست ندهید

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۷۳۰

لیزر درمانی چگونه کار می کند؟

لیزرها یک طول موج نور با یک رنگ خاص ساطع می کنند. هنگامی که پوست هدف لیزر قرار می گیرد، انرژی نور به ملانین پوست و رنگدانه مو منتقل می شود. این اتفاق باعث گرم شدن و آسیب به بافت ناحیه می شود.

اما برای از بین بردن دائمی مو و به حداقل رساندن آسیب به بافت اطراف، لیزر باید سلول های مشخصی را هدف قرار دهد. این ها در واقع سلول های بنیادی فولیکول مو هستند که در بخشی از مو به نام برآمدگی (bulge) مو قرار دارند.

 

لیزر چگونه موهای زائد را از بین می برد؟

لیزر موهای زائد به این ترتیت عمل می کند که نور پرتو لیزر می تواند به گرما تبدیل شود. این نور توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می شود. رنگدانه تیره نور را جذب می کند و آن را به گرما تبدیل می کند. سپس گرما بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد تا از رشد مو جلوگیری کند.

برای از بین بردن فولیکول مو، پیاز فولیکول مو که در آن خون اکسیژن مو را برای رشد تامین می کند و همچنین سلول های بنیادی که مسئول بازسازی مو هستند باید از بین بروند. برای انجام این کار باید به دمای حدود 70 درجه رسید.

هر چه مو تیره تر و ضخیم تر باشد، رنگدانه بیشتری را در خود نگه می دارد و نور بیشتری را جذب می کند. به همین دلیل مهم است که موهای خود را قبل از درمان اپیلاسیون نکنید، زیرا اگر مویی در ناحیه درمان وجود نداشته باشد، نور لیزر راهی برای درمان فولیکول مو نخواهد داشت.

بنابراین برای جمع‌ بندی، آنچه اتفاق می ‌افتد این است که نور ساطع می ‌شود، سپس توسط رنگدانه‌ های موجود در مو جذب می‌ شود، در مو حرکت می‌ کند و به گرما تبدیل می‌ شود و ریشه را از بین می ‌برد. مو از بین می رود و دیگر رشد نمی کند! این فرایند بسیار ساده و موثر است.

بهترین نواحی بدن که لیزر می تواند تاثیر بسازایی داشته باشد شامل: لیزر صورت، لیزر بیکینی، لیزر پاها و دست ها می باشد (به طور کلی هر ناحیه از بدن که تراکم موی بیشتری داشته باشید لیزر بهتر جواب می دهد).

 

آیا موها را برای همیشه از بین می رود؟

لیزر درمانی می تواند تراکم مو را به طور دائم کاهش دهد یا موهای زائد را برای همیشه از بین ببرد.

کاهش دائمی تراکم مو به این معنی است که برخی از موها پس از یک دوره درمان مجدداً رشد می کنند و در این صورت فرد دوباره به لیزر درمانی نیاز خواهد داشت.

حذف دائمی موهای زائد به این معنی است که هیچ یک از موهای ناحیه تحت درمان پس از یک دوره درمان مجدداً رشد نمی کنند و نیازی به لیزر درمانی دوباره نیست.

اینکه موها به طور دائم برداشته شوند یا فقط تراکم آن ها کاهش یابد، تحت تأثیر موارد زیر است:

  • رنگ و ضخامت موهای تحت درمان
  • رنگ پوست بیمار
  • نوع و کیفیت لیزر مورد استفاده و
  • شایستگی و دانش فردی که لیزر درمانی را انجام می دهد

با این حال، اگر موهای جوگندمی دارید که فاقد رنگدانه ملانین هستند، لیزرهای موجود در حال حاضر روی آن ها جواب نمی دهند.

به چند جاسه درمان نیاز خواهم داشت؟

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز، به نوع فیتزپاتریک پوست شما بستگی دارد. این معیار پوست شما را بر اساس رنگ، حساسیت آن به خورشید و احتمال برنزه شدن آن طبقه بندی می کند.

پوست رنگ پریده یا سفید، به راحتی می سوزد، به ندرت برنزه می شود (فیتزپاتریک نوع 1 و 2) افرادی که موهای تیره دارند معمولاً می توانند با 4-6 جلسه درمان هر 4-6 هفته یکبار موهای زائد را به صورت دائمی حذف کنند. افرادی که موهای روشن دارند به طور کلی به کاهش دائمی موها دست پیدا کرده و پس از یک دوره درمان اولیه ممکن است به 6 تا 12 درمان در یک ماه نیاز داشته باشند.

پوست قهوه ای روشن، گاهی اوقات می سوزد، به آرامی به سمت رنگ قهوه ای روشن برنزه می شود (نوع 3) افرادی که موهای تیره دارند معمولاً می توانند با 10-6 جلسه درمان هر 4-6 هفته یکبار موهای زائد را به صورت دائمی حذف کنند. افرادی که موهای روشن دارند معمولاً به کاهش دائمی مو دست می یابند و پس از یک دوره اولیه درمان ممکن است به 3-6 بار تکرار در یک ماه نیاز داشته باشند.

پوست قهوه ای متوسط ​​تا قهوه ای تیره، به ندرت می سوزد، به خوبی به سمت رنگ قهوه ای متوسط برنزه می شود ​​(نوع 4 و 5) افرادی که موهای تیره دارند معمولاً می توانند با 10-6 درمان هر 4-6 هفته یکبار به کاهش دائمی موها دست پیدا کنند. معمولاً 3-6 جلسه تکرار ماهانه مورد نیاز است. در مورد افرادی که موهای روشن دارند بعید است پاسخ دهد.

درمان مجدد باید به اندازه کافی از درمان اولیه فاصله داشته باشد تا رشد موهای جدید به سطح برآمدگی برسد.

به لیزر موهای زائد فکر می کنید؟ این مطلب را از دست ندهید

از چه عوارض جانبی باید آگاه باشم؟

به شما توصیه می شود در طول درمان از عینک مخصوص برای جلوگیری از آسیب دیدگی چشم استفاده کنید.

همچنین در طول درمان، به خصوص چند جلسه اول، مقداری درد را تجربه خواهید کرد. این درد عمدتاً به دلیل برداشته نشدن تمام موهای ناحیه مورد درمان قبل از لیزر درمانی است. موهای اصلاح نشده، انرژی لیزر را جذب کرده و سطح پوست را گرم می کنند. با تکرار درمان در فواصل منظم درد کمتری احساس خواهد شد.

پوست شما به مدت 15 تا 30 دقیقه پس از لیزر درمانی احساس گرما خواهد داشت. ممکن است تا 24 ساعت قرمزی و تورم وجود داشته باشد.

عوارض جانبی جدی تر عبارتند از تاول، رنگدانه های بیش از حد یا خیلی کم پوست، یا جای زخم دائمی.

این عوارض معمولاً در افرادی که اخیراً برنزه شده اند و در شرایطی که تنظیمات لیزر درست انجام نشده است رخ می دهند. از طرف دیگر، این عوارض جانبی می توانند زمانی رخ دهند که بیماران داروهایی مصرف می کنند که بر پاسخ پوست آن ها به نور خورشید تأثیر می گذارد.

آیا نوع لیزر مهم است؟

نوع لیزر نه تنها بر نحوه عملکرد فرایند تأثیر می گذارد، بلکه بر احتمال عوارض جانبی شما هم تأثیر گذار است.

بهترین دستگاه های لیزر برای رفع موهای زائد عبارتند از: لیزرهای یاقوتی با پالس بلند، لیزرهای الکساندریت با پالس بلند، لیزرهای دایود پالس بلند و لیزرهای Nd:YAG با پالس بلند.

دستگاه‌های نور پالسی شدید (IPL) دستگاه‌ های لیزر نیستند، بلکه لامپ‌ های فلاشی هستند که چندین باند نور را به طور همزمان ساطع می ‌کنند. آن ها به روشی مشابه لیزرها عمل می‌ کنند، البته کارایی کمتری دارند و احتمال حذف دائمی موها بسیار کمتر است.

برای به حداقل رساندن خطر آسیب به سلول های تولید کننده ملانین روی سطح پوست، انتخاب لیزر و نحوه استفاده از آن می تواند با نوع پوست شما مطابقت داده شود.

افراد با پوست روشن و موهای تیره می توانند از دستگاه IPL، لیزر الکساندرایت یا لیزر دایود استفاده کنند. افرادی که پوست تیره و موهای تیره دارند می توانند از لیزر Nd:YAG یا دایود استفاده کنند. و افرادی که موهای بلوند یا قرمز دارند می توانند از لیزر دایود استفاده کنند.

برای کنترل انتشار گرما و آسیب های ناخواسته بافتی، از پالس های لیزر کوتاه استفاده می شود. انرژی لیزر نیز تنظیم می‌شود: باید آنقدر زیاد باشد که به سلول‌ های برآمدگی آسیب برساند، اما نه آنقدر زیاد که باعث ناراحتی یا سوختگی شود.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز