خبرگزاری کار ایران

تکنیک های موثر برای مدیریت استرس قبل از کنکور 1401

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۸۶۲

مدیریت استرس قبل از کنکور، یکی از موضوعات بسیار مهمی است که داوطلبان این آزمون سرنوشت ساز، اغلب با آن مشکل دارند. علت های مختلفی برای استرس و اضطراب کنکور وجود دارد اما نکته مهم در این بین، نحوه غلبه بر این استرس و کنترل آن قبل از کنکور یا در حین آن است. زیرا عدم کنترل استرس و اضطراب، یکی از عواملی است که می تواند به طور مستقیم بر روی نحوه پاسخگویی به سوالات، مدیریت زمان در آزمون، مرور و جمع بندی نهایی پیش از آزمون و مواردی از این قبیل تاثیر منفی بگذارد. در این مقاله، به بررسی موثرترین تکنیک های مدیریت استرس پیش از کنکور خواهیم پرداخت.

علائم استرس کنکور

شرکت کردن در هر مسابقه ای با تعداد زیادی رقیب، قطعا خالی از استرس و اضطراب نخواهد بود. کنکور، نوعی مسابقه علمی است و از همین رو، استرس و اضطراب برای آن نیز می تواند با سطح های های مختلف در اکثر داوطلبان ایجاد شود. این استرس که عموما در ماه آخر کنکور، خود را بیشتر نشان می دهد، شامل طیف وسیعی از علائم از جمله کاهش انگیزه برای مطالعه، ضربان قلب بالا، کم اشتهایی یا پرخوری، بدخلقی، بر هم خوردن نظم خواب، تنگی نفس، درد معده، عرق کردن بیش از حد، دوری از دوستان و مشکلات تصمیم گیری است. اگر دو یا چند مورد از این علائم را دارید، به احتمال زیاد با استرس ماه آخر کنکور درگیر هستید و بهتر است تا راه های مقابله با آن را یاد بگیرید تا بر روی کنکور شما تاثیر منفی نگذارد.

روش های مدیریت استرس قبل از کنکور

اضطراب کنکور، معمولا ناشی از وضعیت های متفاوت داوطلبان مانند مطالعه کم، عدم تسلط به مطالب و روش های تست زنی، مشکلات روحی، فشار خانواده برای کسب نتیجه عالی، رقابت برای قبولی در یک رشته خاص، کمال گرایی غیر منطقی و مواردی از این قبیل است. برای کنترل و غلبه بر اضطراب کنکور،  استفاده از تکنیک های زیر به ویژه در ماه آخر بسیار موثر است:

  • اخبار کنکور را پیگیری کنید اما نسبت به آنها حساسیت بیش از حد نشان ندهید.
  • برنامه ریزی منعطف داشته باشید و برای پیشامدهای احتمالی، تفریح و استراحت خود نیز زمان بندی منظمی داشته باشید.
  • واقع گرایانه و با توجه به شرایط مالی، زندگی، روحی و جسمی خود، هدف گذاری کنید.
  • به برنامه خود تا حد امکان پایبند بمانید و مگر در شرایط خاص، نظم آن را بر هم نزنید تا برای جبران بخش های عقب افتاده، مجبور به فشرده کردن آن نشوید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید. همین موضوع که شما تصمیم به شرکت در چنین آزمونی گرفته اید، نشان از هوش و پشتکار شما دارد و قطعا به اندازه تلاشی که برای کسب موفقیت در این آزمون انجام می دهید، به اهداف خود خواهید رسید.
  • در روزهای منتهی به کنکور و به ویژه در هفته آخر، تکنیک ورق زدن سریع را انجام دهید و خلاصه های دروس خود را نیز مرور کنید.
  • هفته آخر منتهی به کنکور، زمان یادگیری مطالب جدید نیست. تمام تمرکز خود را بر روی مرور مطالبی که در طول سال خوانده اید، بگذارید.
  • استراحت در هفته پایانی را جدی بگیرید. این استراحت می تواند شامل تماشای بخشی از یک سریال یا رفتن به پارک یا سینما باشد.
  • شب قبل از کنکور، زودتر به رختخواب بروید و پیش از خوابیدن، تمام وسایل مورد نیاز خود را آماده کنید.
  • به احساس فراموشی مطالب خوانده شده دقت نکنید. این احساس کاذب است و سر جلسه کنکور کاملا از بین می رود.
  • افکار منفی را از ذهن خود دور نگه دارید.

پس از اتمام برگزاری آزمون سراسری، می توانید از طریق سایت سازمان سنجش یا کلیک بر روی لینک های دانلود سوالات کنکور تجربی 1401 - دانلود سوالات کنکور انسانی 1401 - دانلود سوالات کنکور ریاضی 1401 فایل دفترچه سوالات را دریافت کنید.

جمع بندی

با نزدیک شدن به کنکور امسال، مسئله استرس کنکور 1401 برای بسیاری از داوطلبان به ویژه سال اولی ها، به یک موضوع آزاردهنده تبدیل شده است. از طرفی، این اضطراب به راحتی قابل کنترل است و با انجام تکنیک های شرح داده شده در این مقاله و صحبت با فردی که با او بیشتر احساس راحتی دارید، می توانید تا حد زیادی در مدیریت استرس قبل از کنکور موفق باشید. به یاد داشته باشید که شما در یک سال گذشته، از تفریحات یا برنامه های دلخواه خود، برای موفقیت در این آزمون گذشته اید و این فداکاری شما، لیاقت بهترین نتیجه را دارد. استرس و افکار منفی را از ذهن خود دور کنید و به یاد داشته باشید که موفقیت شما در گرو آرامش شما در روزهای پایانی کنکور است.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز