خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده + فوت و فن

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۶۵۰

ته چین مرغ زعفرانی یکی از محبوب‌ترین و دلچسب‌ترین غذاهای ایرانی است که از کودکان تا بزرگسالان همگی طرفدار آن هستند. این غذای پرطرفدار پای ثابت اکثر مجالس و مهمانی‌های رسمی است و وجود آن در منوی غذا می‌تواند رنگ و لعاب ویژه‌ای به سفره شما ببخشد البته که ته چین فقط به ته چین مرغ خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید مواد مختلفی مثل گوشت، بادمجان، سیب‌زمینی، قارچ و... را انتخاب و با هر یک از آن‌ها ته چین لذیذی تهیه کنید. با این حال ما در این مطلب قصد داریم تا طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی را به سبک وبسایت آشپزی CookingCounty و Thespicespoon با شما به اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم که این دستور ته چین مرغ ساده را دنبال کنید تا یک وعده غذایی فوق‌العاده را برای خود و اعضای خانواده‌تان تدارک ببینید.

مواد اولیه تهیه ته چین زعفرانی برای چهار نفر

  • سینه مرغ 2 عدد
  • برنج 3 پیمانه
  • ماست چکیده ۱ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • زرده تخم‌مرغ ۲ عدد
  • پیاز متوسط ۱ عدد
  • زرشک ۱۰۰ گرم
  • روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران آب‌کرده 1 قاشق چای‌خوری
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • خلال پسته به میزان لازم
  • نمک، زرد چوبه، فلفل سیاه، دارچین و برگ بو به میزان لازم
  • گلاب به میزان لازم

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده

طرز تهیه ته چین مرغ پیچیدگی چندانی ندارد. کافی است مطابق گام‌های زیر عمل کنید و چند نکته ریز را هم مورد توجه قرار دهید تا غذایی با طعم بی‌نظیر داشته باشید.

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده + فوت و فن

مرحله اول: آماده‌سازی اولیه

پیش از هر چیز لازم است برنج را به خوبی و چندین مرتبه بشویید تا آب آن کاملا شفاف و تمیز شود. سپس برنج را به همراه کمی نمک به مدت 30 دقیقه الی 1 ساعت خیس کنید. زرشک را هم پس از شستشو، در مقداری آب ولرم خیس کنید. زعفران را به خوبی بسابید و کمی یخ داخل آن قرار دهید تا خوش‌رنگ‌تر شود.

مرحله دوم: آماده‌ کردن مرغ

سینه‌های مرغ را به همراه پیاز خرد شده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و چند پیمانه آب داخل قابلمه متوسطی بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. برای گرفتن بوی نامطبوع مرغ می‌توانید مقداری برگ بو و دارچین هم به آن اضافه کنید. به اندازه کافی صبر کنید تا تقریبا تمام آب موجود در قابلمه کشیده شود و طعم ادویه‌ها به خورد مرغ برود. زمانی که مرغ به طور کامل پخته شد، حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا مرغ کمی سرد شود. سپس به کمک یک چنگال مرغ‌ها را ریش‌ریش کنید.

مرحله سوم:‌ آبکش کردن برنج

قابلمه‌ای را پر از آب کنید؛ داخل آن مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا آب به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد، برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید، داخل آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا برنج کمی بپزد. دقت داشته باشید که برای تهیه ته چین مرغ باید برنج را کمی زودتر از حالت معمولا و به اصطلاح کمی زنده‌تر از روی حرارت بردارید. چرا که ماست داخل مایه ته چین باعث می‌شود که برنج کمی نرم‌تر شود. زمانی که احساس کردید برنج آماده است، آن را آبکش کنید.

مرحله چهارم:‌ تهیه مواد ته چین

داخل یک تابه مقداری روغن بریزید و مرغ‌های ریش‌ریش شده را به همراه نمک، فلفل سیاه و دارچین تفت دهید. در تابه‌ای دیگر زرشک را به همراه شکر و کره کمی تفت دهید. توجه کنید که نباید زرشک را زیاد روی حرارت بگذارید. تنها کافی است کمی خامی زرشک‌ها گرفته شود. در غیر این صورت زرشک‌ها طعم تلخی خواهند گرفت. پس از حدود 30 ثانیه، خلال پسته و خلال بادام را به همراه دو قاشق زعفران به زرشک‌ها اضافه کنید. مجددا در حد چند ثانیه مواد را تفت دهید. سپس آن‌ها را از روی حرارت بردارید و با مرغ‌ها ترکیب کنید.

مرحله پنجم: تهیه مایه ته چین

در یک کاسه بزرگ زرده‌های تخم‌مرغ را به همراه گلاب، زعفران آب‌کرده و یک قاشق چای‌خوری نمک به خوبی هم بزنید تا کاملا بافتی صاف و یک‌دست به خود بگیرند. برای این کار می‌توانید از همزن برقی یا دستی کمک بگیرید. وقتی بافت مواد یک‌دست شد، ماست را به آن اضافه کرده و مجددا هم زدن را تکرار کنید. در نهایت هم نصف پیمانه روغن به مواد بیفزایید. زمانی که مایه مورد نظر آماده شد، نوبت به اضافه کردن برنج برای تهیه ته چین زعفرانی است. برنج را به طور کامل با مواد مخلوط کنید تا به خوبی همه برنج رنگ زعفرانی بگیرد.

مرحله ششم: ریختن مواد در ظرف مناسب

برای پخت ته‌چین روش‌های مختلفی وجود دارد. تهیه ته‌ چین در پلوپز، قابلمه تفلون، داخل فر و یا حتی در ماهی‌تابه دوطرفه امکان‌پذیر است. اگر قصد استفاده از قابلمه را دارید، ابتدا کف قابلمه را با کمی روغن یا کره چرب کنید. سپس مقداری از مایه ته چین را داخل قابلمه بریزید و کمی آن‌ها را با قاشق به هم فشرده کنید. نیمی از مخلوط مرغ‌ها را به عنوان لایه بعدی برزید و این کار را تا تمام شدن مواد ادامه دهید. به طوری که لایه نهایی از برنج تشکیل شده باشد. در نهایت هم چند تکه کوچک کره را روی برنج قرار دهید و حدود 45 دقیقه تا یک ساعت به ته چین زمان بدهید تا پخته شود.

در صورتی که قصد تهیه ته چین مرغ در فر را دارید، یک طرف پیرکس را کمی چرب کنید و مراحل ذکر شده را انجام دهید. روی ظرف را به وسیله کاغذ آلومینیومی بپوشانید و آن را به مدت یک ساعت در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید.

ته چین مرغ را می‌توانید به وسیله زرشک، خلال پسته و خلال بادام تزئین کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی ساده + فوت و فن

چند فوت و فن ته چین که باید بدانید

در طرز تهیه ته چین مرغ زعفرانی بهتر است به چند نکته توجه کنید تا ته چین خوش‌طعم‌تری داشته باشید:

  • لازم است مرغی که در ته چین استفاده می‌کنید، به خوبی مغز پخت شده باشد. بنابراین به مرغ زمان کافی برای پخته شدن بدهید.
  • می‌توانید ابتدا سینه مرغ را به صورت تکه‌ای خرد کنید و سپس آن را بپزید.
  • بهتر است از قابلمه‌ای با ارتفاع کم استفاده کنید تا ته چین به خوبی برشته شود. استفاده از ماهیتابه هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
  • نوع ماستی که در ته چین استفاده می‌کنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. حتما از ماست چکیده استفاده کنید تا ته چین خوشمزه‌تری داشته باشید.
  • اگر از تخم مرغ کامل استفاده کنید، احتمال سفت و خشک شدن ته چین وجود دارد. بنابراین بهتر است از زرده تخم‌مرغ استفاده کنید.
  • هر چقدر مقدار زعفرانی بیشتری در ته چین استفاده کنید، رنگ، طعم و عطر غذایتان بهتر خواهد شد.

منبع: https://cookingcounty.com/tahchin-morgh-recipe-crispy-persian-saffron-rice-cake/

منبع: https://www.thespicespoon.com/blog/tahchin/

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز