خبرگزاری کار ایران

قرارداد دستیار دندانپزشک را مطابق با قانون کار بشناسید!

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۳۳۱

دستیاران دندانپزشک، بیماران را برای انجام مراحل دندانپزشکی آماده می‌کنند. معمولاً، مسئولیت انجام کارهایی مانند تمیز کردن سطحی، کاربرد سیلانت، کاربرد فلوراید و کاربرد بیهوشی موضعی بر عهده دستیاران دندانپزشکی قرار دارد. یک دستیار دندانپزشک که از مهارت بالایی برخوردار است، یکی از مهم‌ترین اعضای تیم دندانپزشکی محسوب می‌شود. نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک یک قرارداد کار (روی لینک قبل بزنید) است. مطب‌های دندانپزشکی به وسیله تنظیم این قرارداد می‌توانند نیروی انسانی مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

دستیار دندانپزشک و کارفرما باید این قرارداد را مطابق با شرایط و ضوابط قانونی تنظیم کنند. عدم رعایت برخی از شرایط قانونی لازم باعث می‌شود که این قرارداد اعتبار خودش را از دست بدهد. بنابراین، دندانپزشک و کارفرما در هنگام تنظیم این قرارداد باید با شرایط قانونی تنظیم و اجرای قراردادهای کار آشنایی داشته باشند.

در این نوشته قصد داریم که نکات قانونی مربوط به قرارداد استخدامی که میان کارفرما و دستیار دندانپزشک تنظیم شده است را بررسی کنیم.

آیا نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک باید مطابق با قانون کار تنظیم شود؟

قانون گذار، قانون کار را با هدف ساماندهی به روابط میان کارفرمایان و کارکنان آن‌ها در سال 1369 تصویب کرده است. تمامی قراردادهای کاری و استخدامی باید از قانون کار تبعیت کنند. قانون کار یک از قوانین آمره است. یعنی، تمامی شرایط و ضوابط قانون کار لازم الاجرا هستند. عدم رعایت و اجرای شرایط و ضوابط قانون کار باعث بطلان قراردادهای استخدامی می‌شود. نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی نیز باید مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار تنظیم شود. این قرارداد به وسیله توافق کارفرما و دستیار دندانپزشک امضا و ایجاد می‌شود. دستیار دندانپزشک به موجب امضای این نمونه قرارداد (روی لینک قبل بزنید) تعهد می‌کند که در مطب دندانپزشکی کار کند. کارفرما نیز به موجب امضای این قرارداد متعهد به پرداخت حق السعی دستیار دندانپزشک می‌شود. مطابق با ماده 7 قانون کار، این قرارداد می‌تواند به صورت شفاهی یا مکتوب تنظیم و امضا شود. اما به موجب  اصلاحیه قانون کار در سال 1388، مدت اعتبار قرارداد کار شفاهی تنها یک ماه است و پس از سپری شدن این مدت، باید مکتوب شود.

انواع نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک کدام است؟

قراردادهای کار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. نوع قرارداد کار به توافق میان دستیار دندانپزشک و کارفرمای او بستگی دارد. در ادامه، انواع فرم قرارداد دستیار دندانپزشک را بررسی می‌کنیم:

  • قرارداد کار دائم دستیار دندانپزشک: این قرارداد استخدامی، بدون ذکر تاریخ و برای بازه زمانی نامحدودی تنظیم و امضا می‌شود.
  • قرارداد کار موقت دستیار دندانپزشک: این قرارداد استخدامی با ذکر مدت و برای بازه زمانی محدود و مشخصی تنظیم می‌شود. پس از به پایان رسیدن مدت این قرارداد، رابطه استخدامی میان کارفرما و دستیار دندانپزشک نیز منحل خواهد شد. دستیار دندانپزشک و کارفرما با توافق یکدیگر می‌توانند مدت قرارداد کار موقت (روی لینک قبل بزنید) را تمدید کنند.
  • قرارداد کار معین دستیار دندانپزشک: این قرارداد استخدامی برای انجام کار معینی تنظیم می‌شود. انجام کامل کار معین موضوع این قرارداد باعث انحلال رابطه استخدامی میان کارفرما و دستیار دندانپزشک می‌شود.
  • قرارداد کار آزماشی دستیار دندانپزشک: کارفرما و دستیار دندانپزشک در هنگام تنظیم قرارداد کار می‌توانند مدتی را به صورت آزمایشی در نظر بگیرند. حداکثر مدت قرارداد کار آزمایشی یک ماه الی سه ماه است.

قرارداد دستیار دندانپزشک را مطابق با قانون کار بشناسید!

در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک باید به چه موضوعاتی پرداخته شود؟

این قرارداد در حکم سندی است که رابطه استخدامی میان دستیار دندانپزشک و کارفرما را به اثبات می‌رساند. به همین دلیل، تمام موضوعات مورد توافق کارفرما و دستیار دندانپزشک باید در این قرارداد نوشته شود. در ادامه مهم‌ترین موضوعاتی که در این قرارداد باید به آن‌ها پرداخته شود را بررسی می‌کنیم:

مشخصات طرفین در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

طرفین این قرارداد، کارفرما و دستیار دندانپزشک هستند. مطابق با ماده 10 قانون کار، کارفرما و دستیار دندانپزشک باید مشخصات و اطلاعات دقیق خودشان را در این قرارداد بنویسند. نام، نام خانوادگی، محل اقامت و آدرس محل سکونت از جمله مشخصات و اطلاعاتی هستند که باید در این قرارداد نوشته شوند. شخصی که این قرارداد را به عنوان کارفرما امضا می‌کند ممکن است شخص حقیقی یا شخص حقوقی باشد. اما تنها اشخاص حقیقی می‌توانند این قرارداد را به عنوان دستیار دندانپزشک امضا کنند.

موضوع نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

موضوع این قرارداد در واقع همان شرح وظایفی است که به موجب امضای آن بر عهده دستیار دندانپزشک گذاشته می‌شود. بنابراین، دستیار دندانپزشک در صورتی می‌تواند به وظایف و تکالیف خود عمل کند که از موضوع قرارداد کار آگاه شده باشد. به همین دلیل در این بند باید موضوع قرارداد کار به صورت کامل و جامع تعریف شود. عدم تعریف دقیق موضوع قرارداد کار ممکن است باعث بروز اختلاف میان کارفرما و دستیار دندانپزشک شود.

نوع نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

در بندهای قبلی این نوشته نیز توضیح دادیم که نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. هر کدام از انواع قرارداد کار، شرایط و ضوابط قانونی مخصوص به خودشان را دارند. نوع قرارداد کار نیز به توافق طرفین آن بستگی دارد. به همین دلیل برای جلوگیری از بروز هر گونه اختلاف میان طرفین باید نوع قرارداد کار در آن نوشته شود.

مدت نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

قرارداد کار دائم دستیار دندانپزشک برای بازه زمانی نامحدود و نامشخصی تنظیم می‌شود. به همین دلیل، تعیین مدت در قرارداد کار دائم دستیار دندانپزشکی موضوعیت ندارد.

قرارداد کار موقت دستیار دندانپزشکی برای بازه زمانی محدودی تنظیم می‌شود. بنابراین، مدت قرارداد کار موقت دستیار دندانپزشکی باید به صورت دقیق مشخص شود. ابتدای مدت این قرارداد به وسیله توافق کارفرما و دستیار مشخص می‌شود.

قرارداد کار معین دستیار دندانپزشکی نیز برای انجام کار معینی تنظیم و امضا می‌شود و تعیین مدت در آن موضوعیت ندارد. مشخص کردن مدت در قرارداد کار معین دستیار دندانپزشکی مانعی ندارد. اما پس از تمام شدن مدت، قرارداد کار معین (روی لینک قبل بزنید) نیز منحل می‌شود حتی اگر کار موضوع آن به صورت کامل انجام نشده باشد.

قرارداد دستیار دندانپزشک را مطابق با قانون کار بشناسید!

حق السعی در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

حق السعی در واقع همان دستمزدی است که کارفرما باید به دستیار دندانپزشکی پرداخت کند. دستمزد دستیار دندانپزشکی به وسیله توافق میان او و کارفرما مشخص می‎شود. شورای عالی کار هر ساله حداقل میزان دستمزد را با توجه به نرخ تورم اعلام می‌کند. بنابراین، حق السعی دستیار دندانپزشکی نباید کمتر از حداقل دستمزدی باشد که از سوی شورای عالی کار اعلام شده است.

علاوه بر دستمزد مزایایی مانند حق خوار و بار، حق مسکن، حق عائله مندی و هزینه ایاب و ذهاب نیز به دستیار دندانپزشکی تعلق می‌گیرد.

دستیار دندانپزشک و کارفرما می‌توانند درباره پرداخت روزانه، هفتگی و ماهیانه دستمزد با یکدیگر توافق کنند. حقوق به دستمزدی گفته می‌شود که در پایان ماه به دستیار دندانپزشکی پرداخت خواهد شد.

کارفرما باید دستمزد دستیار دندانپزشکی را مطابق با تاریخ و شرایط این قرارداد و در روزهای غیر تعطیل پرداخت کند.

شرایط و تعهدات در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

شرایط و تعهدات در واقع موضوعات فرعی هستند که کارفرما و دستیار دندانپزشکی درباره اجرای آن‌ها با یکدیگر توافق کرده‌اند. تمام تعهدات و شرایط ذکر شده در فرم قرارداد دستیار دندانپزشک ، لازم الاجرا هستند. طرفین فرم قرارداد دستیار دندانپزشک هنگام تکمیل و امضای آن می‌توانند در راستای حفظ منافع و حقوق خودشان، درباره هر موضوعی با یکدیگر توافق کنند. موضوع توافق‌ها و تعهدات طرفین این قرارداد نباید غیر مشروع، غیر قانونی و مخالف با نظم عمومی جامعه باشد. قانون کار نیز یک قانون آمره و لازم الاجرا است. بنابراین، طرفین این قرارداد نمی‌توانند بر خلاف شرایط و ضوابط قانون کار با یکدیگر توافق کنند.

تعطیلی‌ها و مرخصی‌ها در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

تعطیلی‌ها و مرخصی‌ها در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشکی باید مطابق با شرایط و ضوابط قانون کار محاسبه شوند.

تعطیلات دستیار دندانپزشک عبارتند از:

  • تعطیلی روز جمعه؛
  • تعطیلات رسمی؛
  • روز یازدهم اردیبهشت ماه که روز جهانی کارگر است.

مرخصی‌های دستیار دندانپزشکی نیز عبارتند از:

  • مرخصی استحقاقی ( سالیانه )؛
  • مرخصی حج؛
  • مرخصی ارفاقی؛
  • مرخصی تحصیلی؛
  • مرخصی بدون حقوق؛
  • مرخصی ساعتی؛
  • مرخصی استعلاجی؛
  • مرخصی زایمان.

ساعات کاری در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

ساعات کاری در این قرارداد باید مطابق با قانون کار محاسبه شوند. مطابق با این قانون، ساعات کاری روزانه دستیار دندانپزشک نباید بیشتر از 8 ساعات در روز باشد. ساعات کاری مازاد از 8 ساعت در روز باید به عنوان اضافه کاری دستیار دندانپزشکی محاسبه شوند. ساعات کار روز دستیار دندانپزشکی باید در بازه زمانی 6 صبح الی 22 بامداد باشد. ساعات کاری که در فاصله زمانی 22 بامداد الی 6 صبح هستند باید به عنوان شب کاری دستیار دندانپزشکی در نظر گرفته شوند.

مراجع حل اختلاف در نمونه قرارداد دستیار دندانپزشک

کارفرما و دستیار دندانپزشک اگر با توافق یکدیگر نتوانستند اختلافات خودشان را حل و فصل کنند باید نزد مراجع حل اختلافی بروند که قانون کار معرفی کرده است.

کارفرما و دستیار دندانپزشک برای حل اختلاف در مرحله اول باید به هیئت تشخیص مراجعه کنند.

هیئت تشخیص از افراد زیر تشکیل شده است:

  • یک نفر نماینده کارگر (دستیار دندانپزشک)؛
  • یک نفر نماینده کارفرما؛
  • یک نفر نماینده اداره کار.

اگر دستیار دندانپزشک و کارفرما قصد اعتراض به رأی صادره از هیئت تشخیص را داشتند باید به هیات حل اختلاف مراجعه کنند.

دیوان عدالت اداری نیز مرجع تجدید نظر از آرای هیات حل اختلاف است. بنابراین کارفرما و دستیار دندانپزشک اگر قصد اعتراض به آرای هیات حل اختلاف را داشتند باید به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

نکته: هیات تشخیص و هیات حل اختلاف در اداره کار مستقر هستند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز