خبرگزاری کار ایران

کاربرد ورق های فلزی

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۰۳۸

ورق های فلزی از جمله مقاطع پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می‌رود. امروزه در بازار انواع ورق های فلزی به فروش می‌رسند که هر کدام کاربرد خاصی در صنایع مختلف دارند. آشنایی با کاربرد ورق های فلزی به شما کمک می‌کند تا آنها را در مکان مناسبی استفاده کنید.

بنابراین ما در این مطلب به شما می‌گوییم کاربرد ورق چیست و جهت اطلاع از قیمت ورق، سایت معتبر آیرومارت را به شما معرفی می‌کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

انواع ورق های فلزی و کاربرد آنها

1. کاربرد ورق استیل (فولاد زنگ نزن)

این مورد یکی از رایج ترین انواع ورق فلزی است که به دلیل داشتن درصد قابل توجه کروم، خاصیت زنگ‌نزن بودن دارد و کیفیت محصول را نیز بالا می‌برد. علاوه بر کروم، از عناصری مانند مولیبدن و نیکل برای افزایش کیفیت و خواص آن استفاده می‌شود. ورق استیل باکیفیت در برابر شرایط مختلف محیطی مانند باران، نمک، اسید و قلیایی مقاومت بالایی دارد. کاربرد ورق فولادی زنگ نزن عبارت است از:

  • با توجه به خاصیت کشسانی، این ورق فلزی در کشتی‌سازی، هواپیماسازی و خودروسازی کاربرد دارد.
  • همچنین در انواع صنایع پردازش مایعات و مواد شیمیایی، مانند صنایع نفت و پتروشیمی استفاده می‌شود.
  • ورق استیل برای ماشین‌هایی که تحت فشار کار می‌کنند، مانند پرس به کار می‌رود، زیرا این ورق انعطاف‌پذیر بوده و خاصیت ارتجاعی خوبی دارد.
  • از ورق های فلزی زنگ نزن یا استیل برای عایق کاری و جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در تماس دائمی با آب و مایعات، استفاده می‌شود.

کاربرد ورق های فلزی

2. کاربرد ورق گالوانیزه

ورق های فولادی گالوانیزه در صنایع و سازه‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصول نیز نوعی ورق استیل است، اما روکش متفاوتی نسبت به ورق استیل معمولی دارد. روش گالوانیزه کردن ورق فلزی به دو صورت قابل انجام است. روش الکتروگالوانیزه که در آن یک ورق در محلول الکترولیت قرار می‌گیرد و لایه ضخیمی از فلز روی آن به وجود می‌آید.

یکی دیگر از روش‌های گالوانیزه ورق فلزی، روش غوطه وری در دمای بالا است. در روش الکتروگالوانیزه لایه‌ای از ناخالصی‌ها به همراه روی، بر سطح ورق ایجاد می‌شود. اما در روش دوم این لایه از ناخالصی وجود ندارد. کاربردهای این ورق فلزی شامل موارد زیر است:

  • ورق گالوانیزه به طور گسترده برای اهداف معماری مانند پرچین، پله، نردبان، حفاظ، نرده، سقف، کانال و انواع مبلمان استفاده می‌شود.
  • این ورق برای ساخت قطعات الکترونیکی و ابزارآلات نیز به کار می‌رود.
  • برای لوله‌کشی و جلوگیری از زنگ‌زدگی لوله‌ها در ستون‌های ساخته شده، از این ورق فلزی استفاده می‌کنند.
  • در ساخت انواع لوله‌های صنعتی و ساختمانی ورق های گالوانیزه کاربرد دارند.
  • یکی از کاربردهای مهم این ورق، استفاده در عایق‌کاری است.
  • ورق گالوانیزه نیز در ساخت انواع کابینت، لوله‌های آب، مخازن نگهداری مایعات و ... به کار می‌رود.

3. کاربرد ورق آجدار

وقتی از کاربرد ورق های فلزی در صنایع مختلف صحبت می‌شود، مشکلاتی مثل داشتن سطح صیقلی و لیز بودن سطح وجود دارند. برای حل این مشکل، آنها را با غلطک برجسته می‌کنند و اشکال هندسی منظمی در سطح ورق شکل می‌گیرند. جهت تولید ورق آجدار، ورق روغنی یا هر ورق فولادی دیگر را با دستگاه آج‌زنی تحت پردازش قرار می‌دهند. دستگاه آج‌زنی از غلتک‌هایی در اندازه‌های مختلف تشکیل می‌شود و محصول نهایی را با طرح‌های مختلف تولید می‌کند. شما می‌توانید قیمت ورق آجدار را از سایت آیرومارت به نشانی iromart.com، به طور روزانه بررسی کنید. کاربرد انواع ورق های فلزی طرح دار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ورق برای ساخت پله‌های اضطراری و عرشه کشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • این محصول معمولا در مکان‌هایی مثل پل عابر پیاده که رفت و آمد زیاد است، برای جلوگیری از سر خوردن و سقوط افراد یا اشیا استفاده می‌شود.
  • در کف کابین کامیون‌ها و وانت‌ها نیز این ورق به کار می‌رود.
  • از این محصول برای ساخت رویه تجهیزات صنعتی نیز استفاده می‌شود.

کاربرد ورق های فلزی

4. کاربرد ورق برنجی

برنج نوعی آلیاژ مس است که از طریق عنصر روی ساخته می‌شود. ورق فولادی ساخته شده از برنج بسیار محکم است و در مکان‌های مختلفی به کار می‌رود. یکی دیگر از دلایل اصلی استفاده گسترده از ورق برنج، مقاومت بالای آن در برابر خوردگی است. به طوری که کیفیت و سلامت قطعه ورق برنجی تا سالیان متمادی دوام خواهد داشت. کاربردهای این ورق عبارتند از:

  • از استفاده‌های آن می‌توان به طراحی سقف، ساخت و طراحی دکوراسیون داخلی و خارجی اشاره کرد.
  • به دلیل خاصیت برش‌خوری بالا، برای ساخت ماشین‌آلات و تجهیزاتی که به قطعاتی با اشکال و اندازه‌های مختلف نیاز دارند، استفاده می‌شود.
  • ورق برنج در صنایعی به کار می‌رود که به ابزارهای سبک اما قوی نیاز دارند

5. کاربرد ورق آهن سیاه

نوع دیگر ورق فلزی، ورق سیاه است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. اگرچه این ورق در بازار فولاد به ورق سیاه معروف است، اما رنگ آن واقعا مشکی نیست و به دلیل صیقلی و براق نبودن این‌طور نامگذاری می‌شود.

این محصول را به روش نورد گرم می‌سازند، بنابراین فولاد تا زمانی که به دمای ذوب برسد، در کوره نگهداری می‌شود. زمانی که فولاد خمیری شد، آن را در غلتک قرار می‌دهند تا به تدریج صاف و مسطح شود. در هر مرحله با سرد شدن ورق، آن را به دمای مورد نظر برمی‌گردانند و داخل غلتک قرار می‌دهند. در هر مرحله از صاف کردن ورق، فاصله بین غلتک‌ها کمتر می‌شود تا اینکه ورق فلزی در نهایت به ضخامت مورد نظر برسد. موارد استفاده از این ورق عبارتند از:

  • در کشتی‌سازی و ساخت تانکر، می‌توان از ورق روغنی استفاده کرد.
  • برای ساخت انواع لوله‌های درزدار، این ورق کاربردهای فراوانی دارد.
  • همچنین در ساخت پروفیل‌ها در اشکال مختلف و ساخت بدنه خودرو می‌توان از این نوع ورق استفاده کرد.

6. کاربرد ورق روغنی

ورق روغنی یکی دیگر از انواع ورق فلزی است که به روش نورد سرد ساخته می‌شود. این محصول به دلیل سطح صیقلی و براق در بازار فولاد به ورق روغنی معروف است. برخلاف ورق سیاه که به روش نورد گرم ساخته می‌شود و کیفیت پایینی دارد، ورق روغنی از سطح کیفی بالا و ضخامت کمتری نسبت به ورق سیاه برخوردار است.

روش تولید این محصول بدین صورت است که ابتدا فولاد را تا نقطه ذوب حرارت داده و سپس بلافاصله به روش اسیدشویی سرد می‌شود. در این مرحله فولاد را داخل غلتک قرار می‌دهند تا صاف شود. فرآیند نورد در دمای معمولی ادامه می‌یابد تا زمانی که ورق روغنی به ضخامت قابل قبولی برسد. کاربرد ورق های فلزی روغنی به شرح زیر است:

  • از آن به عنوان فلز پایه برای ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌کنند.
  • از دیگر کاربردهای آن می‌توان در ساخت وسایلی مانند اجاق گاز و فر اشاره کرد. همچنین برای ساخت روکش یخچال به کار می‌رود.
  • از ورق های روغنی برای ساخت انواع پوشش‌ها و عایق‌ها استفاده می‌شود.
  • همچنین برای ساخت انواع لوله برای صنایع مختلف به کار می‌رود.

خرید انواع ورق فولادی

شرکت آیرومارت یکی از معتبرترین شرکت‌ها جهت خرید انواع مقاطع فولادی به شمار می‌رود. شما می‌توانید تمامی آهن آلات مثل انواع ورق ها، تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی را با قیمت مقرون به‌صرفه و کیفیت بالایی خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، کافیست با شماره 02145306 تماس بگیرید و برای اطلاع از قیمت‌های به روز می‌توانید به سایت آیرومارت سر بزنید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز