خبرگزاری کار ایران

متاورس چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۹۲۳

جدای از تغییر نام فیسبوک به متا، یکی از بزرگترین تصمیمات این شرکت گسترش متاورس بود. متاورس با نوید آینده ای پر از پتانسیل های مختلف در فضای مجازی همراه با سرگرمی و بهره وری های مختلف، بسیار هیجان انگیز است. با این حال، اکثر مردم حتی از اینکه واقعاً متاورس چیست و مفید است یا خیر آگاه نیستند. اگر شما هم از افرادی هستید که در مورد اینکه متاورس دقیقا چیست، گیج شده‌اید، من اینجا هستم تا کمی این مفهوم را توضیح دهم .اگر به مفاهیمی همچون متاورس و یا مفاهیم دیجیتال علاقه مند هستید تا پایان این مقاله همراه باشید که به شما می گویم متاورس چیست و آیا در حال حاضر در آن هستید یا خیر؟

ممکن است فکر کنید متاورس بعد از نامگذاری متا به وجود آمده است اما این مفهوم در واقع مدت زیادی است که وجود داشته است. کلمه متاورس برای اولین بار در سال 1992 در رمان علمی تخیلی به نام تصادف برفی استفاده شد. دقیقاً مانند یک دعوت نامه، افراد حاضر در رمان آواتار می‌گذارند و در یک نسخه مجازی از جهان با یکدیگر تعامل می‌کنند. متاورس امروزی نیز کم و بیش به همان جهان شبیه است . در ابتدایی ترین معنای متاورس می توان گفت چتری برای تکنولوژی هایی است که به ایجاد یک جهان دیجیتال مانند جهان واقعی ما کمک می کند. این جهان می‌تواند بسیار دقیق و کامل باشد و شامل طیف گسترده‌ای از جهان‌های مختلف باشد که اغلب محیط‌های مجازی نیز نامیده می‌شوند. افراد می توانند با استفاده از فناوری های مختلف به این متاورس بپیوندند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. با این حال، به جای اینکه کاربر شخصاً در آنجا حضور داشته باشد، یک آواتار ایجاد می کند که نماینده آنها در Metaverse است. اگر هنوز گیج هستید، ابتدا یاد بگیرید که آواتار در متاورس چیست؟

آواتار در متاورس چیست؟

یک راه آسان برای درک این اصطلاح، تماشای فیلم Ready Player One محصول 2011  است. در دنیای آن فیلم، همه از هدست های واقعیت مجازی برای فرار به دنیای دیگری به نام The Oasis استفاده می کنند. با این حال، مردم آنجا بیشتر از بازی کردن، کل دنیاها را کشف می کنند و عملاً زندگی خود را در آنجا می گذرانند. این دقیقاً چیزی است که متاورس آرزوی آن را دارد.

مانند فیلم بالا، متاورس نه تنها می‌خواهد پلتفرمی باشد که مردم خود را سرگرم کنند. این برنامه قصد دارد جایی باشد که افراد در آن کار می کنند، با یکدیگر معاشرت می کنند و در مورد سایر جنبه های زندگی خود مشارکت می کنند. فناوری‌هایی مانند VR و AR برای Metaverse بسیار مهم هستند، زیرا به ایجاد حس باورنکردنی از غوطه‌ور شدن در آن جهان دیگر کمک می‌کنند.

تفاوت متا و متاورس چیست؟

به راحتی می توان قضاوت کرد که متا شرکتی است که متاورس را ایجاد کرده است. اما اصطلاح Metaverse مدت‌ها پیش حتی قبل از راه‌اندازی فیس بوک در سال 2004 ابداع شده.قبل از تغییر نام فیس‌بوک، سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی آغاز شده بود. این کار برای شروع پیشبرد ایده دنیای دیجیتال انجام شد. البته لازم به ذکر است که با توجه به تغییر نام فیس‌بوک، زیرمجموعه‌های متا (اینستاگرام، واتس‌اپ) تغییر نام نخواهند داشت و به همان صورت باقی می‌مانند.

متاورس چیست ؟

متاورس چه زمانی رایج می‌شود؟

در حالی که ممکن است فکر کنید متاورس دهه‌ها طول می‌کشد تا همه‌گیر شود و رواج پیدا کند، به نوعی در حال حاضر در زندگی روزمره ما وجود دارد. نمونه بارز آن چت‌روم‌های قدیمی!!! زمانی بود که اینترنت در مراحل اولیه خود بود. تعداد زیادی از افراد آنلاین در یک اتاق دیجیتال جمع می‌شدند و با یکدیگر چت می کردند. با این حال، تقریباً هیچ کس از نام واقعی خود استفاده نمی‌کرد. در عوض از نام مستعار مورد علاقه خود استفاده می‌شد که به عنوان آواتار کار می‌کرد. بنابراین حتی در حالی که اکثر مردم نام یکدیگر را نمی‌دانستند، همه در آن اتاق با هم بودند. بنابراین در حالی که هیچ کس هدست VR نداشت، در محیط کاملاً مجازی با هم گفت‌وگو می‌کردند و با دنیای واقعی کاملا متفاوت بود. Metaverse از همان جنس است ولی کمی پیشرفته‌تر و قصد دارد به مردم اجازه دهد در یک جهان مجازی گرد هم آیند و از آواتارهای خود برای جست‌وجو و تعامل با هم  استفاده کنند.

نمونه‌هایی از دنیای مجازی متاورس

همانطور که در بالا گفته شد، نمونه‌های بسیار محبوب و جذابی از  Metaverse در حال حاضر در بین ما وجود دارد. در ادامه نمونه‌هایی از این دنیای مجازی را با هم دنبال می‌کنیم. موارد زیر را بخوانید و ببینید آیا آنها را می شناسید یا خیر.

  1. متا: در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین مواردی است  که در راه حرکت به سمت یک متاورس کامل است. با این حال، این شرکت فعالیت خود را خیلی زودتر از سال 2021 آغاز کرد، زمانی که فیس بوک Oculus را در سال 2014 خریداری کرد. از آن زمان تا کنون این شرکت برنامه خود را برای ایجاد یک جهان مجازی پیش می برد. اگر Oculus Quest 2 را نصب کرده اید، پس حتما پیش از این برخی از بازی های VR  مانند VRChat یا Rec Room را تجربه کرده اید و فضای آنها را ملاحظه کرده اید. اگرچه این بازی‌ها توسط متا ساخته نشده‌اند، اما راهی شگفت‌انگیز برای تجربه Metaverse و یکی از  سازنده های آن در آینده هستند.
  2. مایکروسافت یکی دیگر از شرکت‌های بزرگی است که در Metaverse پیشرفت کرده است. پروژه جدید این شرکت (شبکه مایکروسافت) است که واقعیت و دنیای مجازی را برای اعضای تیم خود مایکروسافت ترکیب می‌کند. هدف در این پروژه، ترکیب Metaverse برای استفاده بهتر و سودمند از محیط‌هایی است که می توان به افراد کمک کرد تا آواتارهای سه بعدی ساخته شود و با این حال، جدای از آواتارها، این شرکت همچنین در حال تلاش برای Holoportation است، فناوری که به افراد کمک می‌کند تا یک خود فوق‌العاده واقع‌گرایانه از خود ایجاد کنند تا با واقعیت ترکیبی تعامل داشته باشند.
  3. بازی فورتنایت (Fortnite) خود را به عنوان یک پلتفرم اجتماعی فراتر از توانمندی تثبیت کرد که در آن کاربران دور هم جمع می‌شوند در حالی که در آغاز فعالیت به عنوان یک بازی ساده در مورد نبرد رویال بود،. با گذشت زمان در این بازی کارهایی فراتر از بازی انجام می‌گیرد. تعداد زیادی از گیمرها با شروع قرنطینه به Fortnite روی آوردند و از آن به‌عنوان وسیله‌ای برای معاشرت با دوستان خود به جای حضور شخصی استفاده کردند. شرکت Epic که توسعه دهنده این بازی است، دامنه وسیع این بازی را تشخیص داده و به طور مداوم رویدادهایی را اجرا می‌کند که به این جهان دیجیتال جان می‌بخشد. مانند برگزاری کنسرت‌های زنده باورنکردنی با افرادی سرشناس یا ایجاد سیاهچاله‌ای که نقشه‌ای برای آدم‌ربایی بیگانگان است. در واقع، مدیرعامل Epic Game اخیراً در مورد Metaverse اظهارنظر کرده و آن را فرصتی چند تریلیون دلاری خوانده است.
  4. بازی روبلاکس (Roblox): یک پلتفرم ساخت بازی آنلاین چند نفره است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بازی‌های خودشان را طراحی کنند و بازی‌هایی که طراحی کرده‌اند با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند و چند نفره بازی کنند. اگر یک گیمر 20 ساله هستید، احتمالاً توجه زیادی به این پلتفرم بازی آنلاین نداشته‌اید. در حالی که Roblox به ظاهر ساده به نظر می‌رسد، ولی جامعه‌ای را در خود جای داده است که منجر به ارزش 68 میلیارد دلار شده است. با بیش از 47 میلیون بازیکن فعال، Roblox دارای مجموعه گسترده‌ای از جهان‌های مجازی است که در حال ایجاد و پیشرفت متاورس هستند.
  5. ماین کرفت Minecraft: آخرین گزینه اما نه کم‌اهمیت!!! Minecraft با فروش ۲۰۰ میلیون نسخه و ۱۲۶ میلیون کاربر فعال ماهانه، از سال ۲۰۲۰ پرفروش‌ترین بازی ویدیوئی در تمام دوران است. یکی دیگر از پلتفرم‌های جهان مجازی‌ساز است که بخشی از Metaverse است. این بازی هر روز توسط میلیون‌ها گیمر انجام می‌شود. بخشی از چیزی که Minecraft را شگفت‌انگیز می‌کند، پتانسیل خلاقانه آن است. در حالی که شما می‌توانید تنها با کنار هم گذاشتن یک خانه ساده به آرامش برسید، مردم بسیار فراتر از آن رفته‌اند. در واقع، تحلیلگران بدون مرز از این پلتفرم برای ایجاد یک کتابخانه کامل استفاده کردند که حاوی مقالات و آثاری است که در کشورهای ظالم ممنوع شده‌اند. این تنها یکی از نمونه‌هایی است که میلیون‌ها کاربر فعال Minecraft ایجاد می‌کنند تا این بازی مانند یک جهان کامل احساس شود.

هنگامی که همه اینها را کنار هم بگذارید، متوجه می‌شوید که متاورس تا به امروز چه تأثیری بر دنیای دیجیتال و زندگی هوشمند داشته است. از شرکت در کنسرت‌های دیجیتال گرفته تا مطالعه در کتابخانه دیجیتالی، مجموعه‌ای از پیشنهادات است. با این حال، جدا از بازی‌ها و پلتفرم‌های مفید برای مردم و مشاغل برای کاربردهای پزشکی، آموزش در صنایع بی‌شمار و به طور کلی برای پیشرفت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که "در حال حاضر در کدام دنیای متاورس هستید؟”

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز