خبرگزاری کار ایران

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۹۲۵۹

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری را می‌دانید؟ پرواضح است که مهم‌ترین و بارزترین تفاوت میان این دو پانل، تفاوت در کاربری‌ آن‌ها است. ساندویچ پانل‌های دیواری برای پوشش دیوارها و انواع ساندویچ پانل سقفی در سقف سازه‌ها به کار می‌روند. اما آیا تفاوت این دو پانل به این مورد ختم می‌شود؟ خیر؛ ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری از جهات بیشتری با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که تصمیم گرفتیم در قالب یک مقاله این تفاوت‌ها را بیان کنیم.

اصلا چرا نیاز است که تفاوت میان ساندویچ پانل سقفی و دیواری را بدانیم؟! ضرورت اطلاع داشتن از تفاوت‌های میان ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری به این خاطر است که به اشتباه تصور نکنید می‌توان از پانل‌های سقفی برای پوشش دیوارها نیز استفاده کرد! چندی پیش شخصی که اطلاعات چندانی از این متریال پیش ساخته نداشت برای خرید ساندویچ پانل مراجعه کرده بود و در حین مشاوره پیش از خرید متوجه شدیم تصور می‌کند ساندویچ پانل سقفی و دیواری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و می‌توان برای مثال از پانل‌های دیواری برای پوشش سقف نیز استفاده کرد.

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری در مواردی به اندازه‌ای زیاد است که اصلا نمی‌توان آن‌ها را به جای یکدیگر به کار برد. برای مثال نحوه نصب این پانل‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان یک پانل سقفی که برای نصب بر روی سقف طراحی شده است را بر روی دیوار نصب کرد. در ادامه به 6 مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو پانل اشاره خواهیم کرد.

1.    تفاوت ساندویچ پانل دیواری و سقفی از نظر لایه عایق

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌هایی که میان ساندویچ پانل های سقفی با دیواری وجود دارد، جنس و ضخامت لایه عایق است. این سقف ساختمان‌ها است که در معرض انباشته شدن برف و باران قرار می‌گیرد بنابراین عایق بودن سقف بیش از دیوارها حائز اهمیت است. ساندویچ پانل‌های سقفی باید ورق‌هایی با ضخامت بیشتر و لایه عایق قوی‌تری داشته باشند. اگر بتوانید یک پانل دیواری را بر روی سقف نصب کنید که نمی‌توانید، آب برف و باران به راحتی به داخل ساختمان نفوذ پیدا خواهد کرد.

2.    تفاوت ساندویچ پانل های سقفی و دیواری از نظر ساختار

ساندویچ پانل‌های سقفی به صورت 3 گام و 5 گام طراحی می‌شوند در حالی که در تولید ساندویچ پانل‌های دیواری خبری از این نوع طراحی نیست. در مناطقی که میزان بارش در سال زیاد است بهتر است از ساندویچ پانل‌های 5 گام استفاده شود اما در مناطق کم باران یا سقف‌هایی که چندان در معرض آسیب یا فشار زیاد قرار ندارند می‌توان از پانل‌های سقفی 3 گام نیز استفاده کرد. گام‌ها در ساندویچ پانل‌های سقفی نسبت به دیواری بلندتر هستند چراکه باید مقاومت بیشتری در برابر تحمل وزن سنگین سازه داشته باشند.

دیگر تفاوت ساختاری این دو پانل در دو رو ورق بودن یا نبودن آن‌ها است. ساندویچ پانل‌های دیواری معمولا دو رو ورق (دو رو ورق فلزی) هستند اما ساندویچ پانل‌های سقفی را می‌توان به صورت یک رو ورق یک رو فویل، یک رو ورق یک رو نایلون و یک رو ورق یک رو کاغذ هم تولید کرد.

3.    تفاوت ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی از نظر نحوه نصب

سومین تفاوت ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری در نحوه نصب و اجرای آن‌ها است. برای نصب ساندویچ پانل‌ها و قرار دادن آن‌ها در کنار یکدیگر از روش‌هایی چون پیچ مخفی و نر و مادگی استفاده می‌شود. نصب ساندویچ پانل‌های سقفی تنها از طریق روش نر و مادگی صورت می‌گیرد. این پانل‌ها باید به گونه‌ای در کنار یکدیگر قرار بگیرند که با هم همپوشانی داشته باشند تا سقف به خوبی آب بندی شود.

درحالی که برای نصب ساندویچ پانل‌های دیواری می‌توان از دو روش نر و مادگی و پیچ مخفی کمک گرفت. نصب به شیوه پیچ مخفی مخصوص ساندویچ پانل‌های دیواری است و زمانی صورت می‌گیرد که یکپارچه بودن ظاهر دیوار حائز اهمیت باشد.

4.    تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری از نظر تنوع

ساندویچ پانل‌های دیواری در طرح و رنگ تنوع بیشتری نسبت به پانل‌های سقفی دارند. طرح‌های ساندویچ پانل سقفی شادولاین و ذوزنقه‌ای تنها طرح‌هایی هستند که در ساندویچ پانل‌های سقفی دیده می‌شوند در حالی که ساندویچ پانل‌های دیواری دارای انواع مختلفی چون صاف، شیاردار، پیچ مخفی و... هستند.

5.    تفاوت ساندویچ پانل‌ها از نظر مشخصات فنی

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

دیگر تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری در مشخصات فنی آن است. طول ساندویچ پانل‌های دیواری 10 متر است در حالی که در مواردی طول ساندویچ پانل‌های سقفی می‌تواند تا 14 متر نیز برسد. عرض ورق‌های ساندویچ پانل سقفی به صورت مفید 1 متر و در حالت غیر مفید 08/1 متر خواهد بود. این ارقام برای ساندویچ پانل دیواری به 1 و 03/1 متر می‌رسد.

6.    تفاوت پانل‌ ساندویچی سقفی و دیواری از نظر کاربرد

در نهایت از دیگر تفاوت‌های اصلی که این دو پانل با یکدیگر دارند، باید به کاربرد آن‌ها اشاره کرد. از ساندویچ پانل‌های سقفی عموما برای ساخت سالن‌های بزرگ ورزشی و صنعتی، سیلوها، انبارهای بزرگ و آشیانه هواپیماها استفاده می‌شود درحالی که ساندویچ پانل‌های دیواری بیشتر در ساخت هتل‌ها، کانکس‌ها، خانه‌های مسکونی و سردخانه‌ها کاربرد دارند.

خلاصه مقاله تفاوت ساندویچ پانل های دیواری و سقفی

تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری

در این مطلب به 6 تفاوت ساندویچ پانل سقفی و دیواری اشاره کردیم. همان‌طور که خواندید این دو نوع پانل از جهات زیادی چون ساختار، نحوه اجرا و نصب، تنوع، کاربری، مشخصات فنی و ضخامت لایه عایق و ورق‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین نمی‌توان از ساندویچ پانل سقفی برای ساخت یک دیوار پیش ساخته یا از پانل دیواری برای پوشش سقف استفاده کرد.

برای اطلاع از انواع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل سقفی پلی استایرن به سایت ما مراجعه فرمایید.

برای درک بهتر تفاوت‌های میان ساندویچ پانل‌ها بهتر است پیش از اقدام به خرید از تولید کننده ساندویچ پانل درخواست مشاوره و راهنمایی کنید. با توجه به اینکه عموم افراد اطلاعات فنی زیادی راجع‌به متریال‌های ساختمانی ندارند، تولیدکنندگان باید پیش از خرید به مشتری مشاوره داده و آن‌ها را برای انتخابی بهتر و مقرون به صرفه تر آماده کنند. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ساندویچ پانل‌ها امکان تولید آن‌ها به صورت اختصاصی با ویژگی‌های مد نظر مشتری است. از همین‌رو بسیار مهم است که کارخانه پیش از خرید دقیق راجع‌به ویژگی‌ها و مشخصات ساندویچ پانلی که می‌خواهید با شما صحبت کند و تفاوت‌های هر یک را به درستی به شما بگوید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز