خبرگزاری کار ایران

همه چیز در رابطه با ساندویچ پانل+ مزایا و معایب

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۱۸۶

مدتی است نسل جدیدی از مصالح ساختمانی به نام "ساندویچ پانل" وارد صنعت ساختمان شده‌‌اند و سازه های پیش ساخته را رواج داده‌اند.پانل های ساندویچی در مقابل مصالح ساختمانی سنتی از مزایای بیشتر و قیمتی ارزان تر برخوردار هستند.

همانطور که میدانیم در صنعت ساختمان سازی از مواد و متریال متفاوتی استفاده می شود. یکی از مهمترین مصالحی که برای ساخت سازه های پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد؛ "ساندویچ پانل" است. ساندویچ پنل‌‌ها سازه هایی هستند که از نظر شکل ظاهری شباهت بسیار زیادی به ساندویچ خوراکی دارند و به منظور پوشش دهی سقف و دیوار مکان هایی مانند سوله، کانکس، ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. البته از ساندویچ پانل ها در صنایع دیگری نیز استفاده می شود اما مهمترین کاربرد ساندویچ پانل ها در صنایع معماری و ساختمان سازی است.

لازم به ذکر است که استفاده از ساندویچ پانل علاوه بر اینکه هزینه های ناشی از ساخت و ساز را افزایش میدهد بلکه سرعت اجرای پروژه ها را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل نوعی مصالح پیش ساخته برای ساختمان سازی است که از دو لایه ورق فلزی به همراه یک هسته سبک تشکیل شده است. لایه میانی ساندویچ پانل ها متشکل از ماده ای عایق و سبک است و جنس آن عمدتا از موادی مانند پلی استایرن، پشم سنگ، پشم شیشه یا پلی یورتان می باشد. گفتنی است که این محصول دارای وزنی بسیار سبک است و سبک سازی سازه ها را به بهترین نحو انجام میدهد.

دو طرف ساندویچ پانل با استفاده از ورق های فلزی از جنس ورق گالوانیزه، ورق رنگی، آلومینیوم یا ورق آلوزینک پوشانده شده است که هر کدام از این ورق های فلزی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. ساندویچ پنل ها به دلیل موادی که برای ساخت آنها به کار رفته است عایق حرارتی بسیار خوبی به شمار می روند و برای ساختمان های چند طبقه قابل استفاده هستند.

انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پانل در دو نوع سقفی و دیواری قابل تولید هستند که از نظر شکل ظاهری و عملکرد با یکدیگر متفاوت هستند و در ادامه مقاله قصد داریم در مورد آنها توضیح دهیم.

  • ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری یکی از انواع ساندویچ پانل است که از نظر ظاهری به صورت شیار دار هستند و به منظور پوشاندن دیوار سازه هایی مانند سوله، کانکس و سازه های پیش ساخته به کار می رود. ساندویچ پانل دیواری دارای فاق و زبانه است و در انواع مختلف: پیچ مخفی و شیار دار و... دسته بندی می‌گردد. قسمت نر و مادگی این نوع ساندویچ پانل ها به گونه ای است که کاملا در یکدیگر چفت شده و امکان نفوذ رطوبت در این سازه وجود نخواهد داشت.

همه چیز در رابطه با ساندویچ پانل+ مزایا و معایب

  • ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی یکی دیگر از انواع پانل ها است که از نظر ظاهری به صورت گام دار و در دو نوع سه گام و پنج گام قابل تولید است و به منظور پوشاندن سقف مکان هایی مانند سوله های صنعتی، کانکس های پیش ساخته و ساختمان ویلایی کاربرد گسترده ای دارد.این نوع از  پانل ها مقاومت و طول عمر بالایی دارند و در صورتی که از آن‌ها برای پوشاندن سقف استفاده شود، علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه های اضافی در پروژه های ساختمانی می شود؛ در صورت بروز حوادثی مانند زلزله خسارات کمتری به بار می آورد.

مزیت های استفاده از ساندویچ پانل

استفاده از پانل‌های ساندویچی مزیت های زیادی برای افرادی که از این مصالح برای پوشش دهی سقف یا دیوار سازه های خود استفاده می کنند، به همراه دارد. از عمده ترین مزایای ساندویچ پانل ها میتوان به سبک بودن، مقاومت بالا در برابر آتش سوزی و زلزله، عایق حرارتی، برودتی وصوتی، خاصیت مونتاژ و دمونتاژ، مقاوم در برابر زنگ زدگی و آتش سوزی، مقاوم در برابر رشد گیاه و حشرات موذی و قیمت پایین در مقایسه با مصالح ساختمانی سنتی اشاره نمود.

روش تولید ساندویچ پانل

تولید ساندویچ پانل با دو روش پیوسته و ناپیوسته انجام می گیرد. هر کدام از این روش ها دستگاه های تولید مخصوص به خود را دارند که در ادامه در مورد هریک از آنها به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.

  • روش کانتینیوز(پیوسته)

در روش پیوسته مواد اولیه ساخت ساندویچ پنل از جمله ورق گالوانیزه، فوم پلی یورتان، پلی استایرن، چسب و یا... از یک طرف وارد دستگاه شده، در اندازه های دلخواه برش خورده و از طرف دیگر دستگاه خارج می شوند. لازم به ذکر است که در این روش از دستگاه های کانتینوز پلی یورتان و کانتینور پلی استایرن استفاده می شود که بر حسب نوع کاربری و نیلز مشتری تعیین می‌گردد.

دستگاه کانتینیوز پلی یورتان جزء اولین دستگاههای تولید ساندویچ پانل است و به همین دلیل اولین ساندویچ پانل هایی که تولید شدند از  نوع ساندویچ پانل پلی یورتان بودند. این دستگاه ها از دو یا چهار رولگیر تشکیل شده اند که یک ردیف آن برای قسمت رویی ساندویچ پانل و ردیف دیگر برای قسمت زیر ساندویچ پانل بکار می‌رود.

  • روش دیسکانتینوز(غیرپیوسته)

روش دیسکانتینوز که با عنوان روش غیرپیوسته یا غیرممتد نیز معروف است طی مراحل مختلفی انجام می شود.به این معنی که برخلاف روش پیوسته که تمامی مواد ساندویچ پانل از یک طرف دستگاه وارد و به صورت محصول نهایی از طرف دیگر دستگاه خارج می شدند در این روش هر قسمت به صورت جداگانه تولید و در نهایت مونتاژ و یک محصول نهایی در اختیار ما قرار می گیرد.از تفاوت هایی که روش ممتد با غیر ممتد دارد این است که در روش ممتد انسان ها نقش کمرنگی دارند و تمامی فعالیت ها توسط ربات ها و دستگاههای مکانیزه انجام می شود در حالی که در روش غیر ممتد، هر قسمت توسط نیروی انسانی انجام می‌شود و بایستی روند کار مورد ارزیابی قرار گیرد.

همه چیز در رابطه با ساندویچ پانل+ مزایا و معایب

سخن پایانی

به طور کلی می توان گفت ساندویچ پانل ها روشی نوین برای عایق کردن سقف و دیوار ها در برابر صوت و سرما هستند و در صورتی که بحث عایق بندی در ساختمان سازی از اهمیت زیادی برخوردار است استفاده از ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز توصیه می شود.

در مورد قیمت ساندویچ پانل نمی توان قیمت مشخصی ارائه داد چرا که مواد و متریال گوناگونی برای ساخت ساندویچ پانل استفاده می شود و عوامل مختلفی مانند متراژ مصرفی، جنس، کاربرد، رنگ و حتی محل مورد نظر در تعیین قیمت ساندویچ پانل تاثیر گذار خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع و قیمت ساندویچ پانل میتوانید از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در سایت با بخش فروش ما در ارتباط بوده و از کارشناسان فروش ما در این زمینه اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز