خبرگزاری کار ایران

بهترین فرش ماشینی در سال 99 فرش شاه پسند انتخاب شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۶۹۳

فرش شاه پسند در دومین آزمون کیفی فرش‌های ماشینی ایرانی که توسط موسسه تخصصی اندیشه‌سازان مصنوع و با حضور 150 برند معتبر فرش ماشینی برگزار شد، حائز رتبه برترین تولیدکننده فرش ماشینی ایران در سال 1399 انتخاب گردید.

در این بررسی انواع محصولات تولیدی کارخانجات بر اساس به روز بودن ماشین آلات بافندگی، استفاده از مواد اولیه با کیفیت، کنترل و بررسی تولیدات، تکمیل و بسته‌بندی، تعهدات پس از فروش و همچنین برندینگ و قیمت مصرف کننده مورد بررسی و امتیاز دهی قرارگرفت.

در سال دوم برگزاری این مراسم که به علت شیوع ویروس کرونا به صورت محدود برگزار گردید، از بین 150 برند شرکت‌کننده در این پالایش 10 برند موفق شدند به عنوان کاندیداهای برترین فرش ماشینی حاضر شوند و در بخش نهایی 3 برند فرش آرتامیس، فرش شاه پسند و فرش سپتامان به عنوان سه برند برتر تولید فرش ماشینی انتخاب گردیدند و در مرحله نهایی و بررسی تخصصی تولیدات و برندینگ، فرش شاه پسند توانست با دریافت بالاترین امتیاز، بعنوان بهترین فرش ماشینی ایران در سال 99 انتخاب شود. در این مراسم مهندس سمساریان درباره نحوه انتخاب بهترین فرش و نحوه امتیازدهی به ایراد سخنرانی پرداخت که در ادامه بخشی از آن را به اختصار می‌خوانید.

کاشان پایتخت فرش ماشینی ایران

فعالین صنایع نساجی و فرش ماشینی کاشان وامدار ارباب حسن تفضلی و خاندان لاجوردی هستند، چرا که این افراد بودند نقشی بزرگ در سوق دادن کاشان به سمت نساجی و صنعت فرش ماشینی داشتند. امروزه شهرستان کاشان به عنوان پایتخت فرش ماشینی در کشور و جهان مطرح است و درسطح کشور بیشترین میزان تولید و فرش ماشینی به صورت متمرکز مربوط به کاشان است. اگرچه کاشان دربخش فرش دستبافت دربین فرش های تبریز و اصفهان با توجه به برازندگی خاصی که دارد، حرف های زیادی برای گفتن دارد اما شهرت اصلی امروز فرش کاشان برای فرش ماشینی است.

ما تولیدگنندگان فرش ماشینی امروز به این نام و اعتبار شهر کاشان بدهکاریم و روا نیست با تولیدات بی کیفیت و نامرغوب، به زحمات پیشینیان خود خیانت کرده و به اعتباری که سالها برای آن تلاش شده، لطمه بزنیم.

عمر پایین برای فرش ماشینی پذیرفته نیست

عمر فرش ماشینی تحت تأثیر عوامل مختلفی متغیر است. نخستین عامل، جنس به کار رفته در نخ تار، نخ پود و نخ خاب فرش ماشینی است. در این میان الیاف اکریلیک بیشترین عمر و دوام را دارا هستند و برای مدت طولانی حتی تا بیش از ۳۰ سال قابل نگهداری و استفاده هستند. برخی الیاف دیگر مانند پلی‌استر (ابریشم مصنوعی) و پلی‌پروپیلن عمر کمتری دارند و برای محل‌های پر رفت‌وآمد مناسب نیستند.

فرش‌هایی هم هستند که از ترکیب نخ آکرولیک و پلی استر فیلامنت به وجود می‌آیند که دوام متوسطی دارند و بیشتر برای طرح‌های مدرن و گل برجسته استفاده می‌شوند. فرآوری‌های خاصی مانند هیت‌ست که ممکن است روی الیاف انجام شود نیز در افزایش عمر و دوام فرش تأثیر به سزایی دارد. در الیاف مشابه نیز درجه کیفیت‌های مختلفی وجود دارد که تنها الیافی با بهترین و بالاترین درجه کیفیت می‌تواند فرش‌هایی با عمر بالا و باکیفیت را نتیجه دهد. برای مثال الیاف اکریلیک با درجه بندی‌های مختلف و طول الیاف گوناگون در تولید فرش ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف با کیفیت کمتر، پرزدهی زیادی دارند و در زمانی به مراتب کمتر از الیاف با درجه کیفی بالا از بین می‌روند.

بهترین فرش ماشینی در سال 99 فرش شاه پسند انتخاب شد

قیمت فرش ماشینی باید منطقی باشد

با توجه به اینکه بیشتر مواد اولیه فرش ماشینی وارداتی است، قیمت ارز نقشی مهمی در قیمت فرش ماشینی دارد، و با گران شدن دلار تمامی تولیدکنندگان فرش بدون استثنا اقدام به افزایش محصولات خود کرده ولی متاسفانه فقط تعداد کمی با کاهش نرخ ارز، محصولات خود را ارزان می‌کنند.  

استاندارد قیمت فرش ماشینی مربوط به قیمت فرش ماشینی 12 متری است، اما در ماشین‌آلات قدیمی همراه با فرش 9 متری، در عرض فرش پِرت بافته می شود ولی در ماشین آلات جدید پرت‌بافی نداریم و افزایش قیمت فرش 9 متری بیشتر از مساحت آن، گرانفروشی است که این نکات نیز در انتخاب بهترین برند فرش ماشینی دخیل بوده‌است.

طرح و نقشه‌های متنوع

نقشه‌هایی که با اصول نقشه کلاسیک ایرانی در فرش‌های کلاسیک در تضاد نباشد از ویژگی‌های عینی و ظاهری یک فرش ماشینی خوب است. فرش ماشینی در طرح‌های متنوعی تولید می‌شود. برخی طرح‌ها با نقشه‌های پر تراکم، برخی با نقشه‌های ساده، برخی با طرح‌های سنتی و برخی با طرح‌های مدرن بافته می‌شوند. انتخاب طرحی که مناسب فضای مورد استفاده باشد و سبب نمایش یا عدم نمایش لکه‌های احتمالی باشد در انتخاب فرش می‌بایست مورد توجه قرار گیرد. فرش‌های بدون ترنج یا مرکز برای بزرگتر جلوه دادن فضا مناسب هستند و درمقابل فرش‌هایی با طرح شلوغ سبب کوچک‌تر دیده شدن فضای منزل خواهند شد.

فرش‌های مدرن فرش‌های دارای پرزهای بلند که برای محل‌های پر رفت و آمد مناسب نیستند. زیرا باعث آسیب‌دیدگی آن‌ها و کاهش عمر مفیدشان خواهد شد. همچنین در محل‌هایی با آلودگی زیاد، این نوع فرش‌ها به زودی آلوده می‌شوند و به دلیل سخت‌تر بودن جارو و شستشو سبب ایجاد دردسر برای مصرف کننده خواهند شد. فرش‌های مدرن را برای اتاق خواب یا محل‌های کم رفت و آمد می‌توان مورد استفاده قرار داد.

بهترین فرش ماشینی در سال 99 فرش شاه پسند انتخاب شد

رنگ آمیزی فرش ماشینی

رنگ آمیزی در فرش ماشینی (پالت رنگی) نسبت به فرش دستباف محدودتر است، تعداد رنگ‌های مورد استفاده در شانه‌های مختلف ۸ ،۱۰ ، ۱۲ رنگ است که البته در گذشته در فرش ۵۰۰ شانه ۵ و ۶ رنگ هم وجود داشته است. در ابتدای کار، طراح باید این مقدار رنگ محدود را در نظر داشته باشد تا طرحی را که ارائه می‌دهد متناسب با پالت رنگی محدود باشد سپس در حین رنگ آمیزی چیدن پالت به گونه‌ای باشد که چشم نواز بوده و بیشتر از تعداد رنگ موجود به چشم خریدار آید. لازم به یاد آوری است با پیشرفت تکنولوژی هرچه شانه فرش افزایش پیدا کرده، تعداد پالت رنگی نیز افزایش پیدا کرده است.

طراح و تولید کننده برای چیدن پالت باید به تعاملی رسیده تا علاوه بر تنالیته مناسب رنگ، تمایزی برای رنگ فرش‌های مدرن و شهری باف یا عشایری و روستایی ایجاد کنند.

تکمیل و آهار فرش

خاب فرش ماشینی هرچه بلندتر باشد پاخوری نرم‌تر و طول عمر بالاتری خواهد داشت. هرچند امروزه با ورود نسل جدیدی از شانه‌ها که دارای ظرافت و تعداد رنگ بیشتر نسبت به سایر فرش‌ها است از میزان خاب فرش کاسته شده است.

 شیرینگ(پرداخت) فرش ماشینی

در قسمت‌هایی که سطح رنگی زیادی وجود دارد نباید بعد از عملیات شیرینگ بریده بریده شده باشد و کوتاه و بلندی در آن قسمت­ها دیده شود.

کناره‌دوزی فرش ماشینی

کناره‌های فرش باید از جنس متریال اصلی همان فرش باشند، فرش‌هایی که کناره‌هایی با رنگ‌های متضاد رنگی نسبت به پالت اصلی فرش و رنگ زمینه را دارا هستند، از درجه مرغوبیت بالایی برخوردار نیستند.

خدمات پس از فروش فرش ماشینی

امروزه توجه به نیازهای مشتریان و پیشرفت تکنولوژی و افزایش رقابت در بازار هدف باعث شده است که تولیدکنندگانی که به کیفیت کالای خود اطمینان دارند بخش خدمات پس از فروش خود را به شیوه‌های مختلف فعال کنند و ارتباط خود را با مشتریان خود قطع نکنند. پس آخرین ویژگی مهم یک فرش ماشینی خوب میزان خدمات پس از فروش تولیدکننده به حساب می‌آید. خریداران بیشتر تمایل به خرید کالایی دارند که گارانتی معتبری داشته باشد. گارانتی یک راهکار خوب و اطمینان‌بخش برای مشتریان است و قطعاً بین فرش با گارانتی و بدون گارانتی با قیمت یکسان، فرش گارانتی‌دار انتخاب می شود و توصیه ما مشتریان فرش ماشینی نیز خریداری فرش با گارانتی معتبر تولیدکننده یا فروشگاه فرش است.

عرضه عمومی و دسترسی همگانی

از دیگر آیتم های بررسی، امکان دسترسی همگانی برای خرید در سرتاسر کشور می‌باشد. با توجه به ارائه محصولات اینترنتی فرش شاه پسند در فروشگاه‌های اینترنتی مانند دیجی‌کالا، فرش پارس و ایران کارپت، فرش24 و.. امکان خرید همگانی در سرتاسر کشور برای همگان امکان‌پذیر است.

گفتنی است بررسی تولیدات فرش ماشینی شرکت های تولیدکننده فرش هر ساله از سوی موسسه اندیشه سازان مصنوع و با نمونه‌های موجود در سطح بازار فرش انجام شده و شرکت‌ها هیچ دخالتی در ارسال نمونه‌های خود به این موسسه ندارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز