خبرگزاری کار ایران

آیا نارسایی قلبی باعث ایجاد تورم در پاها میشود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۵۲۵۳

نارسایی قلبی میتواند موجب تورم پاها شود. حتی می­تواند موجب بروز تورم در سایر نقاط بدن مانند معده، نیز شود. تورم ممکن است موقت باشد و گاهی از بین برود، اما معمولاً به مدت طولانی باقی میماند.

 تورمی که تنها یک مرتبه رخ دهد و عفونی نباشد، احتمالاً ناشی از علل دیگری، مانند جراحت، است.

نارسایی قلبی موجب تجمع مایعات در بدن و در نتیجه باعث بروز بیماریهای گوناگونی چون اِدم میشود. اِدم، وضعیتی است که شاهد تورم ناشی از تجمع مایعات در آن هستیم و میتواند بر اندامهای مختلف بدن، مانند مچ پاها و پاها، تأثیر بگذارد.

بسیاری از بیماریها یا وضعیتهای بدنی، مانند حاملگی، میتوانند موجب بروز تورم در پاها شود، مراجعه به پزشک بسیار حائز اهمیت است و نباید خودتان به تنهایی تشخیص گذاری یا اقدام به درمان کنید.

در این متن، علائم و نشانه هایی را ذکر میکنیم که فرد مبتلا به نارسایی قلبی ممکن است به همراه تورم پاها تجربه کند. اطلاعاتی را نیز در مورد اقدامات درمانی، زمان لزوم مراجعه افراد به پزشکشان و علل احتمالی بروز تورم پا ارائه میدهیم.

نارسایی قلبی و علت ایجاد تورم

نارسایی قلبی موجب می شود تا خونرسانی قلب به سراسر بدن دچار مشکل شود، که در نتیجه موجب تجمع مایعات در سایر نقاط بدن، خصوصاً در پاها، میشود. فرد ممکن است مشکلات زیر را تجربه کند:

  • پاها به طور ناگهانی بزرگتر یا باد کرده به نظر میرسند
  • کفش ها برخلاف حالت معمول، اندازه ی فرد نیستند
  • درد در پاها
  • دشوار شدن راه رفتن
  • تورم در سایر نقاط بدن، مانند شکم
  • افزایش وزن بدون علت مشخص

ورم مچ پاها و روی پا ممکن است در زمان بیدار شدن از خواب کم باشد، اما به مرور زمان در طول روز بدتر شود.

آیا نارسایی قلبی باعث ایجاد تورم در پاها میشود؟

علائم نارسایی قلبی

برخی از دیگر علائم نارسایی قلبی که ممکن است فرد مشاهده کند:

  • سریع از نفس می افتند
  • ورزش کردن برایشان دشوار است
  • خستگی یا ضعف بدون علت مشخص (با وجود استراحت کامل فرد)
  • درد در ناحیه فوقانی و راست شکم در زیر دنده ها
  • تپش قلب

درمان نارسایی قلبی

نارسایی قلبی، یکی از بیماری هاییست که حیات فرد را تهدید میکند و فرد نمیتواند آن را به تنهایی با درمان های خانگی یا تغییر سبک زندگی درمان کند. اغلب مبتلایان نیازمند مراجعه به متخصص قلب و برخی نیز میتوانند با مصرف داروهای قلبی تا آخر عمرشان، آن را درمان کنند.

درمان نارسایی قلبی با تغییر سبک زندگی

تغییرات رفتاری در مبتلایان به نارسایی قلبی می تواند تفاوت بارزی را در کیفیت زندگی فرد ایجاد کند. فرد میتواند از موارد زیر پیروی کند:

- کاهش مصرف نمک در وعده های غذایی: غذاهای حاوی مقدار زیاد سدیم، شامل غذاهای پیش پخت، سرخ شده و غذاهای فرآوری شده ای مانند غذاهای آماده و چیپس های سیب زمینی هستند. بدن به مقداری سدیم برای انجام فعالیت ها نیاز دارد، بنابراین حائز اهمیت است که آن را از رژیم غذاییمان حذف نکنیم. در عوض، مردم باید آن را به 2000 - 1500 میلی گرم در روز محدود کنند.

آیا نارسایی قلبی باعث ایجاد تورم در پاها میشود؟

- افزایش یا حفظ سطح فعالیت های بدنی در حد امکان: پزشک میتواند مشاورات لازم را در زمینه ی نوع و میزان روتین ورزشی سالم به شما ارائه دهد. ورزش میتواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند و شاید سایر عوامل خطر، مانند اضافه وزن و فشار خون بالا، را از بین ببرد.

- مدیریت استرس در حد امکان: مردم میتوانند از تکنیک های مدیریت استرس و تنشی مانند مدیتیشن، روان درمانی یا ثبت خاطرات استفاده کنند. مبتلایان به نارسایی قلبی ممکن است شاهد وخیم شدن علائم در طی بحران های احساسی باشند.

حائز اهمیت است که علائم را بررسی کنید. پزشک ممکن است سنجش فشار خون در خانه یا معاینات منظم سلامت قلب را پیشنهاد کنند.

درمان دارویی نارسایی قلبی

درمان کامل برای نارسایی قلبی وجود ندارد، اما با انجام درمان هایی میتوان عمر فرد را افزایش و علائمشان را کاهش داد. پزشک ممکن است درمان های زیر را پیشنهاد کند:

- دارو درمانی: ترکیبی از داروها، مانند بتابلاکرها، میتوانند کمک کننده باشند. داروهای مناسب برای فرد بر اساس سبک زندگی و شرح حال خانوادگی فرد و سایر عوامل است.

- دستگاه های کاشتنی: دستگاه های گوناگونی میتوانند به عملکرد بهتر قلب کمک کنند. به عنوان مثال، دستگاه کمکی بطن چپ میتواند به عملکرد بهتر و کاهش فشار قلبی کمک کند. این مورد در بیماری مناسب است که در شرف پیوند قلب است.

- پیوند قلب: برخی مبتلایان به نارسایی قلبی نیاز به انجام پیوند قلب دارند، خصوصاً بیماران مبتلا به نارسایی شدید قلبی که با انجام درمان، عمرشان افزایش می یابد.

- جراحی: جراحی به برخی از مبتلایان به نارسایی قلبی میتواند کمک کند. جراحان ممکن است جراحی های متعددی را، مانند کاتتریزاسیون قلبی یا جراحی بایپس شریان کرونری، انجام دهند.

- استراحت: افراد میتوانند در هنگام ایستادن، استراحت های متعددی داشته باشند و پاهایشان را به سمت بالا بلند کنند که موجب کاهش تورم و یا دردهای مرتبط شود.

- مایعات: نوشیدن آب بیشتر میتواند موجب بهبود تورم شود، اما افزایش بیش از اندازه ی آب مصرفی در واقع آن را بدتر میکند. فرد باید میزان آب مورد نیاز روزانه را از پزشکش بپرسد. برخی افراد ممکن است نیاز به مصرف دیورتیک هایی مانند قرص های آبی داشته باشند تا به بدن در دفع آب اضافی کمک کنند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که تورم غیرمعمولی را در پاهایشان مشاهده میکنند باید سریعاً با پزشک تماس بگیرند. در صورت مشاهده موارد زیر نیز باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تورم، تنها در یک سمت بدن رخ دهد
  • تورم به همراه سایر علائمی، چون تنگی تنفس همراه باشد
  • عوارض جانبی ناخوشایند یا دردناکی را بعد از مصرف داروها مشاهده کنید
  • به طور ناگهانی و بدون علت مشخصی، وزنتان بالا رفته برود

تورم پاها، لزوماً به معنای بیماری وخیم نیست، اما ممکن است علامت اولیه ی مهمی از بیماری قلبی یا سایر مشکلات سلامتی باشد، خصوصاً اگر ادامه دار، عفونت یا به همراه سایر علائم باشد. هر کسی که مشکوک به وجود تورم در پاها یا سایر علائم نارسایی قلب است، باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز