خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران:

دفاتر مدیریت به هم پیوسته آب درحال شکل گیری است

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۶۳

اکنون در کشور عزم ملی در زمینه احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی ایجاد شده و مسئولان در این زمینه تاکید و اصرار دارند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اکنون در کشور عزم ملی در زمینه احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی ایجاد شده و مسئولان در این زمینه تاکید و اصرار دارند.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، جهانگیر حبیبی در نخستین هم اندیشی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران، اظهار داشت: خوشبختانه امروز عزم جدی در زمینه احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی در کشور و بین مسئولان پدید آمده که تبلور آن را در مصوبه های اخیر شورای عالی آب به ریاست رییس جمهوری می توان مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد وزارت نیرو در دوره جدید نگاه جدی به بخش حفاظت و بهره برداری آب بویژه آب های زیرزمینی است، تصریح کرد: اتفاق های خوبی در این زمینه در حال شکل گیری است و طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی که در شورای عالی آب مورد تصویب قرار گرفته، در همین راستا است.

حبیبی با بیان اینکه این طرح و تصویب آن موجب شد تا کشور از شعار خارج شود و به عمل برسد، گفت: اکنون در کشور عزم ملی شکل گرفته است که باید آن را مثبت و گره گشا دانست.

وی با اشاره به مصوبه های نشست معاونان حفاظت و بهره برداری شرکت های آب منطقه ای که در اردیبهشت ماه امسال با موضوع مهندسی رودخانه ها برگزار شد، اظهار داشت: تهیه شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های آب که از این پس عمده شاخص های آن جهت بررسی از نوع حفاظت منابع آب خواهد بود، تشکیل دفاتر مدیریت به هم پیوسته آب که با نظر مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با سرعت در حال شکل گیری است و مدیریت مشارکتی و تهیه سند آب از کارهای خوبی است که در استان ها آغاز شده و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین تدوین و تهیه آمار و ارقام منابع آب که باید براساس مرزهای حوضه ای صورت گیرد و در نهایت تامین منابع انسانی این بخش که در آزمون استخدامی اخیر وزارت نیرو بیشترین جذب در بخش حفاظت از آب بوده از دیگر مصوبه هایی است که در نشست معاونان حفاظت پیگیری شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه تاکید کرد: تا پایان سال جاری سامانه جامع آب های سطحی و زیرزمینی در سه استان راه اندازی می شود و تا پایان شش ماهه نخست سال ۱۳۹۴ نیز سایر استان ها این سامانه را اجرا و راه اندازی خواهند کرد.

حبیبی حمایت و تقویت گشت های بازرسی منابع آب را ازجمله بخش های مهم طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی ذکر کرد و گفت: پشتیبانی از گشت های بازرسی به صورت قوی در طرح دیده شده که البته هم در بخش آب زیرزمینی و هم سطحی حمایت های خوبی صورت گرفته است.

وی با قدردانی از عملکرد شرکت های آب منطقه ای سراسر کشور به دلیل تامین آب شرب موردنیاز در استان ها، تصریح کرد: این کار به خوبی انجام شد و خوشبختانه مشکل حادی در زمینه تامین آب شهرها اتفاق نیفتاد که جای تشکر دارد.

وی افزود: در طرح احیا و تعادل بخشی همه مدیران و کارشناسان تلاش های زیادی انجام دادند و در نهایت این طرح اکنون به ثمر نشسته است که باید همه در جهت اجرای خوب آن تلاش کنیم.

حبیبی همچنین یادآور شد: در این طرح میزان بازگشت سهم اضافه آب که به آبخوان برمی گردد، با استفاده از ابزار مهندسی و به صورت کاملا علمی اندازه گیری و پایش می شود و همین امر نیز مبنای عملکرد شرکت های آب منطقه ای در زمینه اجرای طرح قرار خواهد گرفت.

وی به وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ شبکه نیمه پیشرفته در کشور اشاره کرد و گفت: اطلاعات و آمار به روز و دقیقی از این تعداد شبکه آبیاری وجود ندارد که باید این اطلاعات تکمیل و به روز شود.

حبیبی عملکرد جدی و قاطع شرکت های آب منطقه ای کشور را در زمینه پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت آب چاه های مجاز قابل قدردانی دانست و افزود: استان فارس با ۶۲۳ حلقه چاه، استان کرمان با ۳۶۸ حلقه، تهران با ۲۲۳ حلقه و اصفهان با ۱۲۳ حلقه چاه غیرمجاز که در شش ماه نخست امسال و با دستور قضایی پر کرده اند، ازجمله استان هایی هستند که در این زمینه شاخص بوده و بیشترین عملکرد را داشته اند که البته با همکاری و همراهی مسئولان استانی و محلی این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون در مرحله ای هستیم که مسئولان استانی و یا محلی و حتی خود شوراهای مردمی نیز برای پر کردن و برخورد با چاه های غیرمجاز و یا اضافه برداشت آب تاکید و اصرار دارند و این زمان ویژه و فرصت خوبی است که باید از آن استفاده کرد.

حبیبی در پایان تصریح کرد: در جهت اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در ستاد مدیریت منابع آب ایران، بخش های حفاظت و بهره برداری و همچنین دفاتر اطلاعات پایه منابع آب در کنار یکدیگر همکاری تنگاتنگ و مشترکی دارند که با توجه به اهمیت اطلاعات و داده ها در طرح، این حرکت باید در استان ها نیز مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شود.

** معاونین و مدیران حفاظت منابع آب طرح داناب را جدی بگیرند

مدیرکل دفتر مطالعه های پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز بر لزوم حمایت و پشتیبانی از طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) به عنوان راهکار غیرسازه ای و فرهنگ ساز تاکید کرد.

رضا راعی گفت: معاونین و مدیران حفاظت و بهره برداری شرکت های آب منطقه ای باید طرح دانش آموزی آب یا داناب را به عنوان طرحی پایه ای، فرهنگ ساز و به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت آب به روش غیرسازه ای دریابند و از آن حمایت کنند.

راعی با بیان اینکه اگر تربیت و آموزش به درستی به دانش آموزان منتقل شود، آنان سرمایه باارزشی در زمینه مدیریت آب در آینده خواهند بود، گفت: دانش آموزان به عنوان سفیران ارزشمند آب می توانند آموزش ها و مسایلی را که ازطریق این طرح دریافته اند، به خانواده و جامعه اطراف خود منتقل کنند و در فرهنگ سازی مدیریت منابع آب در کشور اثرگذار باشند.

وی تاکید کرد: امروز باید دانست که طرح داناب در زمینه فرهنگ سازی و روش های غیرسازه ای مدیریت آب پیشرو است و در نوک پیکان فعالیت ها و طرح ها قرار دارد.

راعی سپس بر لزوم هماهنگی و هم سویی دفاتر مطالعه های پایه منابع آب استان ها با بخش حفاظت و بهره برداری تاکید کرد و گفت: خوشبختانه در طرح مطالعه های آب، پایه و اساس کار دانسته شده است و با توجه به اینکه در ستاد مدیریت منابع آب، دفتر مطالعه های پایه در کنار بخش حفاظت و بهره برداری تلاش و همکاری می کند، باید این رویه در تمام استان ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مطالعه های پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران از اجرای طرحی آزمایشی در استان خراسان رضوی با هدف افزایش دقت آمار و استخراج داده های آماری خبر داد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی در این استان اجرا خواهد شد که در صورت موفقیت در سایر استان ها نیز اجرا می شود و نتیجه آن دقت در استخراج داده، صحت داده ها و استفاده از سامانه جدید پایش اطلاعات منابع آب دشت خواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نگاه به آب امروز در کشور عمیق تر و آینده نگر شده و درواقع تغییر کرده است. این نگاه اکنون بر روی استفاده از روش ها و فعالیت های غیرسازه ای از نوع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تاکید دارد که تبلور این نگاه را در طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی شاهد هستیم.

نخستین هم اندیشی طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور به میزبانی شرکت آب منطقه ای تهران و با حضور مدیرکل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفای وزارت نیرو، معاونان حفاظت و بهره برداری و مطالعه های پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران و معاونان و مدیران حفاظت و بهره برداری شرکت های آب منطقه ای کشور روز گذشته(پنجشنبه) در تالار آبگینه شرکت آب منطقه ای تهران برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز