خبرگزاری کار ایران

مصرف انرژی ساختما‏‌نها ٣ برابر متوسط جهانی است

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۵۲۷

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) گفت: برآوردها نشان می‏‌دهد مصرف انرژی ساختمان‏های ما دو تا سه برابر متوسط جهانی است.

متوسط قیمت فروش هر کیلووات‌ساعت برق در کشور کمتر از هزینه تمام‌شده تولید، بدون احتساب سوخت است و با احتساب بهای سوخت یارانه‏‌ای، قیمت فروش حدود یک سوم هزینه تمام‌شده است؛ همچنین با احتساب ارزش سوخت براساس قیمت فوب خلیج فارس هزینه تمام‌شده به کمتر از یک چهاردهم هزینه تمام‌شده می‏‌رسد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، امیر دودابی‌نژاد، معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) گفت: شاخص کلان مورد استفاده برای مقایسه بهره‏‌وری انرژی شدت انرژی است که اﻳﺮان از ﻟﺤﺎظ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی ﺑﻪ‌ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻛﺎﻻﻫﺎ و ﺧﺪﻣﺎت وﺿﻌﻴﺖ ﻣﻄﻠﻮﺑﻲ ﻧﺪارد و ﺟﺰو ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺑﺎ ﺷﺪت اﻧﺮژی ﺑﺴﻴﺎر ﺑﺎﻻ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد.

وی اظهار کرد: در ﺳﺎل ٢٠١١، در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎن ﺑﻪ‌ ﻃﻮر ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻳﻚ ﻣﻴﻠﻴﻮن دﻻر ارزش اﻓﺰوده ﺣﺪود ١١٥ ﺗﻦ ﻣﻌﺎدل ﻧﻔﺖ ﺧﺎم اﻧﺮژی ﻣﺼﺮف ﺷﺪه اﺳﺖ، در ﺣﺎلی که اﻳﻦ رﻗﻢ در اﻳﺮان ﺑﻴﺶ از ١, ٥ ﺑﺮاﺑﺮ ﻣﻘﺪار ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺟﻬﺎﻧﻲ اﺳﺖ و اگر از روش نرخ اسمی ارز استفاده کنیم، شاخص شدت انرژی ما حدود چهار برابر متوسط جهانی خواهد بود.

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران، ادامه داد: بخش خانگی، تجاری و عمومی کشور ٣۶ درصد، بخش حمل‌ونقل ٢۶ و بخش صنعت ٢۴ درصد از مصرف کل انرژی را به‌ خود اختصاص داده‏‌اند.
وی تاکید کرد: برآوردهای ما نشان می‏‌دهد که مصرف انرژی ساختمان‏های ما دو تا سه برابر متوسط جهانی است.

دودابی‌نژاد افزود: متوسط قیمت فروش هر کیلووات‌ ساعت برق در کشور کمتر از هزینه تمام‌شده تولید، بدون احتساب سوخت است و با احتساب بهای سوخت یارانه‏‌ای، قیمت فروش حدود یک سوم هزینه تمام‌شده است؛ همچنین با احتساب ارزش سوخت براساس قیمت فوب خلیج فارس هزینه تمام‌شده به کمتر از یک چهاردهم هزینه تمام‌شده می‏‌رسد.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر این است که در این قیمت‏ها هزینه‏‌های اجتماعی ناشی از انتشار آلاینده‏‌ها لحاظ نشده و طبیعی است که این قیمت بسیار پایین‏‌تر از قیمت واقعی انگیزه لازم برای مصرف بهینه را فراهم نمی‌کند.

معاون آموزش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سازمان بهره‌وری انرژی ایران، با مقایسه قیمتهای برق در طول سالهای گذشته، گفت: قیمت واقعی هر کیلووات‌ساعت برق در طول سالهای ٧۴ تا ٨٣ با افزایش متناسب تعرفه با نرخ تورم تقریبا ثابت مانده است اما، در طول سال‏های پس از آن تا مقطع هدفمندی یارانه‏‌ها هر ساله کاهش یافته و در سال ٩٠، به سطحی در حدود قیمت سالهای ٧۴ تا ٨٣ رسیده که طبیعی است کاهش قیمت واقعی برق، مردم و بنگاهها را به مصرف بیشتر و غیربهینه هدایت می‏‌کند.

دودابی نژاد افزود: بررسی‏ها نشان می‏‌دهد با وجود اینکه قیمت عامل بسیار مهمی در ایجاد انگیزه برای صرفه‏‌جویی انرژی است اما به‌ تنهایی قادر به ایجاد تخصیص بهینه منابع نیست و قیمت‏‌گذاری کارا شرط لازم مصرف بهینه انرژی است که لازم است با برخی راهکارهای غیر قیمتی مانند قوانین و مقررات، توسعه فناوری و آموزش و آگاه‌سازی تکمیل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز