خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سالانه ۵۰ هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۵۱۳

جایگاه‌ دانش‌آموزان دیر آموز در مدارس عادی است / درصدد هستیم؛ برای معلمانی که دانش آموز دیرآموز دارند، امتیازات ویژه‌ای در نظر بگیریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از شناسایی سالانه ۵۰ هزار دانش آموز دیرآموز در کشور خبر داد.

مجید قدمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با دانش‌آموزان دیرآموز گفت: میزان بهره هوشی دانش‌آموزان دیرآموز یک انحراف‌معیار پایین‌تر از میانگین است به این معنی که این دانش‌آموزان بین دانش‌آموزان کم توان ذهنی و دانش‌آموزان عادی قررا می‌گیرند و سیاست ما در طرح سنجش نیز این است که این گروه‌ها را شناسایی و به مدارس عادی هدایت کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: رویکرد ما به طور کلی عادی‌سازی است و تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم از جداسازی این دانش آموزان جلوگیری شود چرا که آنها باید برای زندگی در اجتماع آماده شوند.

قدمی تصریح کرد: در جامعه همه افراد اعم از کم‌توان و افراد عادی در کنار هم هستند، بنابراین نظام آموزشی باید نسبت به این دسته از دانش آموزان در خود انعطاف ایجاد کند.

وی با بیان اینکه سالانه تقریبا ۵۰ هزار دانش آموز دیرآموز را شناسایی و آنها را به مدارس عادی هدایت می‌کنیم، افزود: با توجه به پایین بودن بهره هوشی این دسته از دانش‌آموزان طبیعتا یادگیری آنها نسبت به دانش‌آموزان عادی کمی آهسته‌تر است و به عبارتی این دسته از دانش‌آموزان نسبت به دانش آموزان کم توان ذهنی کمی تند‌تر و نسبت به دانش‌آموزان عادی کمی کند‌تر عمل می‌کنند.

قدمی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان دیرآموز مشخصات تیپیک ندارند اما فرایند یادگیری‌شان نسبت به سایر دانش‌آموزان عادی کمی کند‌تر است لذا محتوای آموزشی و همچنین مربیان و معلمان با شرایط این دسته از دانش‌آموزان باید متناسب سازی شوند.

وی افزود: به خصوص در دوره ابتدایی که دوره‌ ارزشیابی آن نیز توصیفی و کیفی است این دانش‌آموزان در کنار سایر دانش‌آموزان عادی تحصیل می‌کنند و در نتیجه عوامل محیطی می‌تواند باعثشود که آنها قوی‌تر و بتوانند در یک روند منطقی جامعه‌پذیر شوند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر آموزش معلمان و ساده‌سازی محتوای کتاب‌های آموزشی برای این نوع دانش‌آموزان، افزود: در حال آماده‌سازی کارهای محتوایی و آموزشی برای این نوع از دانش‌آموزان هستیم و تلاش می‌کنیم تا با همکاری معاونت آموزش ابتدایی آنها را برای معلمان مدارس عادی که چنین دانش‌آموزانی را می‌پذیرند ارسال کنیم و در دسترس آنها قرار دهیم تا بتوانیم آموزش این دسته از دانش‌آموزان را نیز ارتقاء دهیم و معلمان نیز بتوانند با این دسته از دانش‌آموزان ارتباط بهتری برقرار کنند.

قدمی با تاکید بر اینکه ما همچنان به سمت عادی‌سازی پیش می‌رویم خاطرنشان کرد: در حال حاضر حتی دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و معلولین جسمی - حرکتی نیز در مدارس عادی حرکت می‌کنند و تنها دانش‌آموزان کم توان ذهنی به صورت جداگانه تحصیل می‌کنند که دارای کتاب و معلمان ویژه‌ای هستند.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است که یک مربی خوب اگر روش‌های مربوطه را به خوبی فرا بگیرد با عوامل کیفی و کمک آموزشی می‌تواند چنین دانش‌آموزانی را در کنار دانش‌آموزان عادی رشد دهد تا این دانش‌آموزان نیز بتوانند از نظام آموزش عادی بهره‌مند شوند.

ایجاد کلاس‌های ضمیمه برای دیرآموزان نوعی جداسازی محسوب می‌شود

قدمی در مورد برگزاری کلاس‌های ضمیمه‌ای در مدارس عادی برای دانش‌آموزان دیرآموز گفت: چنین اقدامی در واقع یک نوع جداسازی است چرا که اگر ما یک کلاس ضمیمه در مدارس عادی ایجاد کنیم آن کلاس در بین دانش‌آموزان به کلاس تنبل‌ها معروف می‌شود و این در حالی است که ما با هر گونه مارک زدن و جداسازی در میان دانش‌آموزان مخالفیم و درصدد هستیم از به وجود آمدن چنین مساله‌ای در مدارس و بین دانش آموزان جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: ما در رابطه با دانش‌اموزان دیرآموز به گونه‌ای عمل می‌کنیم که از پرونده آنها تنها معلمان و مدیر مدرسه آگاهی داشته باشند تا معلم بداند که این دانش‌آموز نسبت به دانش آموزان عادی از نظر بهره هوشی کمی پایین‌تر است تا آموزش ویژه‌ای را برای چگونگی برخورد و تدریس با این دانش‌آموزان داشته باشد.

قدمی با تاکیدبراینکه معلمان باید تلاش بیشتری را برای دانش‌آموزان دیرآموز داشته باشند، افزود: درصدد هستیم که برای معلمانی که دانش آموز دیرآموز دارند، امتیازات ویژه‌ای را در نظر بگیریم که البته این امتیازات هنوز به تصویب نرسیده است.

به گفته وی از آنجا که دانش‌آموزان دیر آموز در طیف آموزش فراگیر قرار می‌گیرند و جایگاه‌شان در مدارس عادی است تا جایی که ممکن است باید اقدامات لازم را جهت توانمند کردن مربیان و معلمان مدارس عادی به کار بندیم.

قدمی با اشاره به اینکه براساس نرم جهانی حدود ۱۳ درصد جمعیت دانش‌آموزان را دانش‌آموز دیرآموز تشکیل می‌دهند که رقم کمی هم نیست، افزود: ما با تست‌هایی که در اختیار داریم می‌توانیم تعداد کمتری از این تعداد را شناسایی کنیم لذا بر اساس این تست‌ها بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر معمولا مورد شناسایی قرار می‌گیرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز