خبرگزاری کار ایران

عضو کانون صنفی معلمان درگفت‌وگو با ایلنا:

روش ارزشیابی توصیفی منجر به بیسوادی دانش آموزان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۰۲۶

ضعف‌های روش‌ ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی باید برطرف شود زیرا استفاده از این روش در مقطع اول متوسطه موجب افت تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان می‌‌شود.

آموزگار و عضو کانون صنفی معلمان گفت: تبعات اجرای روش ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی چیزی جز بیسواد شدن دانش‌آموزان نیست.

محمد نیک ‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد روش ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی گفت: ارزشیابی توصیفی روش خوبی برای ارزشیابی دانش‌آموزان است اما با توجه به شرایط و زمینه‌هایی که وجود دارد، قابل اجرا نیست.

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی در پایه ششم ابتدایی در برخی مدارس تهران به صورت کمی و نه توصیفی اجرا شد، افزود: اگر ارزشیابی توصیفی از نظر اجرا مشکلی نداشت به طور حتم دانش آموزان در پایه ششم ابتدایی در همه جا به روش توصیفی ارزیابی می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه روش ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی به صورت دست و پا شکسته اجرا شده است، افزود: در این مقطع از دانش‌آموزان امتحان گرفته می‌شود اما نمره در قالب توصیفاتی همچون خوب، متوسط، عالی و یا بسیار خوب در نظر گرفته می‌شود و به عبارتی می‌توان گفت سیستم همان نمره دادن است اما فقط اسم آن عوض شده است.

نیک‌نژاد تصریح کرد: با این کارها به روش‌ ارزشیابی سنتی هم ضربه زده‌اند، و آن را از بین برده‌اند و چیز جدیدی هم نتوانستند جایگزین کنند.

وی با تاکید بر اینکه زمینه‌های اجرای روش‌ ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی وجود ندارد، افزود: تبعات اجرای روش ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی چیزی جز بیسواد شدن دانش‌آموزان نیست، بیسوادی از این نظر که دانش‌آموزان برای ارتقا به پایه‌های بالاتر باید حداقل‌هایی را در درس‌های مختلف کسب کنند که این مدل ارزشیابی کسب این حداقل‌ها را با چالش مواجه می‌کند.

نیک ‌نژاد با اشاره به اینکه معلمان ابتدایی انگیزه و توان اجرای ارزشیابی روش توصیفی را ندارند، افزود: در روش ارزشیابی توصیفی قرار بر این بود هر دانش آموز یک پرونده داشته باشد که معلم در هر جلسه در مورد هر یک از دانش‌آموزان به ۲۵ تا ۳۰ سوال پاسخ دهد این در حالی است که وقتی کلاسی ۳۰ دانش آموز دارد معلم چقدر وقت دارد که در هر جلسه به همه این سوالات پاسخ دهد، همین مساله باعثمی‌شود پرونده کنار گذاشته شود و معیارهایی از جانب رئیس مدرسه و یا معلم ملاک قرار گیرد.

وی همچنین در مورد اجرای روش ارزشیابی ترکیبی؛ شامل روش های کمی و توصیفی در مقطع اول متوسطه از سال تحصیلی آینده گفت: از آنجا که روش ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی با مشکلاتی همراه است بنابراین اجرای این روش در مقطع متوسطه اول باعثآشفتگی بیشتر می‌شود.

نیک ‌نژاد افزود: مشکلات روش ارزشیابی توصیفی هنوز حل نشده است و استفاده از این روش در مقطع متوسطه اول همان طورکه گفتم باعثآشفتگی بیشتر و پا درهوایی روش ارزشیابی سنتی می‌شود.

وی افزود: مهمترین کاری که باید صورت بگیرد این است ضعف‌های روش‌ ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی برطرف شود زیرا استفاده از این روش در مقطع اول متوسطه موجب افت تحصیلی بیشتر دانش‌آموزان می‌ شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز