خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درگفت و گو باایلنا:

بیگانگی فضای صنعت و دانشگاه ریشه فرهنگی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۱۰۸

«این بیگانگی به طوری است که صنعت کاران دانشگاه را نامحرم می‌دانند که البته این اشکال ریشه فرهنگی دارد. / راه نرفته زیاد داریم که البته این به یک سال اخیر بر نمی‌گردد و روند اشکال دارد که باید متفاوت شود.»

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در پژوهش های کاربردی و تبدیل شدن پژوهش‌ها به صنعت نسبت به پژوهش‌های بنیادین عقب هستیم.

قاسم جعفری در گفت و گو با ایلنا درمورد عملکرد وزرات علوم گفت: تاکنون اقدام برجسته‌ای که خارج از امور جاری وزرات علوم باشد ندیده‌ایم؛ البته شاید این وضعیت به دلیل آن است که هنوز در اوایل کار دولت هستیم.

وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی در حال رخ دادن است که حاشیه‌ها بر متن می‌چربد، گفت: باید به رسالت‌های اصلی دانشگاه؛ علم و فرهنگ و به ویژه کاربردی کردن پژوهش‌ها توجه ویژه‌ای شود.

جعفری با بیان اینکه در پژوهشهای بنیادین رشد علمی خوبی داریم، افزود: ‌ اما در پژوهشهای کاربردی و تبدیل شدن پژوهش‌ها به صنعت که مردم آن را احساس کنند به طوری که عملا به درد آن‌ها بخورد، خیلی عقب هستیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: شک داریم که درافق ۱۴۰۴ به اهدافی که چشم انداز مشخص کرده است برسیم یا نه لذا انتظار این است که وزرات علوم به این مسائل توجه جدی تری داشته باشند.

وی فضای صنعت و فضای دانشگاه را از یکدیگر بیگانه دانست و افزود: این بیگانگی به طوری است که صنعت کاران دانشگاه را نامحرم می‌دانند که البته این اشکال ریشه فرهنگی دارد.

جعفری افزود: آن‌ها خودشان پژوهشگاه و آزمایشگاه ایجاد می‌کنند و افرادی را استخدام می‌کنند درحالی که از اساتید دانشگاه کمتر استفاده می‌کنند که نتیجه‌اش این می‌شود استاد به دانشجو درخلاء درس دهد و دانشجو در رشته‌های مختلف با واقعیات پرورانده نشوند.

وی افزود: به طور مثال فرد دارای لیسانس یا فوق لیسانس کشاورزی ممکن است فرق درخت سیب و گلابی را متوجه نشود.

جعفری افزود: ممکن است فردی مدرک دکترا گرفته باشد و در دانشگاه هم خیلی کار کابردی نکرده باشد اما به یکباره مدیر مجموعه‌ای می‌شود در حالی که به کار اصلا آشنا نیست و این فرد تا اینکه بخواهد به کار هم آشنا شود سرمایه کلانی را هدر می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه وزرات علوم باید کار جهادی به معنای واقعی و نه شعاری انجام دهد، افزود: راه نرفته زیاد داریم که البته این به یک سال اخیر بر نمی‌گردد و روند اشکال دارد که باید متفاوت شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: وزارت علوم باید عملیاتی‌تر به اصل بپردازد و به اساسنامه این وزارتخانه و رسالت خود به صورت جدی‌تر بپردازد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز