خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری البرز:

لزوم رعایت الزامات فنی پدافند غیر عامل در مقررات ملی ساختمان

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۷۷۸

در طرح جامع و هادی شهرها نیز موضوع پدافند غیر عامل باید مد نظر قرار گیرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری البرز گفت: الزامات فنی پدافند غیرعامل در مقررات ملی ساختمان و مبحث۲۱ از الزامات شهرسازی، معماری، سازه، تاسیسات برقی و مکانیکی، باید مورد توجه شهرداران قرار گیرد.

به گزارش ایلنا در کرج، سید شهاب الدین حسینی با بیان این مطلب در «جلسه کارگروه راه شهرسازی پدافند غیر عامل استان» اظهار داشت: هدف از تشکیل این جلسه، تبیین اجرای ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه، رعایت الزامات پدافند غیر عامل برای طرح های عمرانی استانی و ملی و همچنین رعایت مقررات ملی ساختمان جهت مقاوم سازی و استحکام بناهای عادی است.

وی با تشریح شرح وظایف کارگروه راه و شهرسازی در این رابطه گفت: پدافند غیرعامل با استفاده از روش‌های مهندسی به کاهش تاثیر تهدیدات به سازه‌ها و زیر ساخت‌های کشور کمک به‌سزایی خواهد کرد.

حسینی گفت: در این راستا ضرورت دارد با استفاده از آیین‌نامه‌ها و مقررات و راهکارهای لازم جهت اجرایی کردن و عملیاتی ساختن مقررات اتخاذ شود.

وی افزود: در همین راستا نظام فنی و مهندسی کشور در ماده ۲۱۵ قانون برنامه پنجم توسعه، با اعمال ملاحظات پدافند غیرعامل به طرح‌های کشور که دارای اهمیت حیاتی، حساس یا مهم هستند دستگاه‌های اجرایی را ملزم کرده و همچنین اجرای مبحث۲۱ مقررات ملی ساختمان با موضوع پدافند غیرعامل را ضروری ساخته است.

حسینی گفت: هدف از اجرای مبحث۲۱، تعیین حداقل ضوابط و مقررات برای طرح های ساختمانی در برابر تهدیدات انسان‌ساز و به منظور کاهش آسیب پذیری و خسارات سازه‌ای و غیر سازه‌ای است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری البرز تصریح کرد: استحکام و ایمن سازی فضاهای حیاتی، مکان یابی امن جهت مواقع اضطراری، از جمله؛ استفاده چند منظوره از اماکنی همچون مترو، مدارس و باشگاه های ورزشی در زمره این مکان ها است.

حسینی اظهار داشت: در طرح های توسعه و کالبدی شهری، بند الف ماده ۲۱۵ برنامه پنجم توسعه به اهمیت اهداف پیاده سازی شده پدافند غیرعامل اشاره دارد و دبیرخانه ماده ۲۱۵ نیز روند این برنامه ها را کنترل می کند؛ از این رو از ۲ سال پیش، در حوزه ساخت و ساز شهری، با تفاهم نامه ای بین سازمان پدافند غیرعامل کشور با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور منعقد شده و امید می رود با فرصت بوجود آمده، ساخت و سازهای مشمول مبحث۲۱ در مسیر اجرای قانون قرار گیرد.

وی افزود: سازه های ساختمانی با استفاده از ظرفیت و توان کارشناسی مجموعه می توانند نقش موثری در پدافند غیر عامل این حوزه داشته باشد.

حسینی همچنین تأکید کرد: در طرح جامع و هادی شهرها نیز موضوع پدافند غیر عامل باید مد نظر قرار گیرد.

این نشست با حضور شهرداران استان و مدیران مناطق شهرداری کرج و سایر دستگاه های مرتبط برگزار شد و اهم موضوعات مطرح شده پیرامون ضرورت استحکام دستگاه های اداری، برنامه ریزی برای بافت های فرسوده استان و الزام نظام مهندسی به رعایت پدافند غیر عامل، جلوگیری از معضلات ساخت و ساز غیر مجاز و همکاری و هماهنگی دستگاه های اداری بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز