خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

پرداخت تسهیلات بنیاد علوی با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توسعه کسب و کار در استان البرز

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۷۶۷۹

مجری تسهیلات بنیاد علوی در استان البرز گفت: درصدد هستیم به طرح‌های کارآفرینی در حوزه صنعت، خدمات و کشاورزی تسهیلات پرداخت کنیم که به ایجاد اشتغال پایدار و معیشت خانوار در البرز کمک‌ کنند لذا برای حصول اثربخشی اشتغال به رسته‌های اولویت دار کسب و کار، تسهیلات تعلق می‌گیرد.

مرتضی محرم خانی در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با تسهیلات اشتغالزایی بنیاد علوی اظهار کرد: در راستای اجرای بند الف تبصره ١٨ قانون بودجه سال ١۴٠٢، پرداخت تسهیلات کسب و کار خرد و کوچک در بنیاد علوی با این هدف آغاز شد که در راستای ایجاد و پایدار سازی اشتغال و توسعه کسب و کار اثربخش باشد.

وی با اشاره به رویکرد اصلی پرداخت این تسهیلات در استان البرز، توضیح داد: بر اساس مطالعات دینامیک اشتغال، مزیت‌های اشتغالزایی در البرز شناسایی و در سه بخش اقتصادی اعم از صنعت، خدمات و کشاورزی، تقسیم و اولویت گذاری شد.

محرم خانی با عنوان اینکه بنیاد علوی مبلغی معادل ١٠٠ میلیارد تومان برای کمک به کسب و کار استان البرز تخصیص داده است، گفت: اگر در فعالیت‌های کسب و کار به صورت آموزش، کمک‌های فنی و اعتباری و یا پرداخت تسهیلات مداخله کنیم می‌توانیم در ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کار، موثر باشیم لذا با این رویکرد، موضوع تبصره ١٨ قانون بودجه ١۴٠٢ در استان البرز آغاز شد.

وی با اشاره به تسهیلات پرداخت شده بنیاد علوی در استان البرز، اظهار کرد: با گذشت یک ماه از فرایند ارئه تسهیلات، حدود ۳۰ درصد منابع کارسازی شده و در حال معرفی به بانک است.

شناسایی و نظارت بر مشاغل تا حصول اثربخشی

مجری تسهیلات بنیاد علوی در استان البرز با عنوان اینکه حداکثر پرداخت تسهیلات، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله است، گفت: مقرر شده تمام مردم شهرها و روستائیان از این منابع بهره‌مند شوند لذا تا کنون با وجود گذشت یک ماه به متقاضیانی از شهرهای آسارا، اشتهارد و طالقان نیز این تسهیلات پرداخت شده؛ بدین ترتیب که در مدت زمان کوتاه و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، کسب و کارهایی که نیازمند پرداخت تسهیلات بودند، شناسایی کردیم. بعد از نظارت اولیه، مقرر شد به طرح‌های مورد تایید، تسهیلات پرداخت شود.

وی با اشاره به فرایند پرداخت تسهیلات گفت: تلاش شده است منابعی که در اختیار بنیاد علوی قرار دارد بر اساس مطالعات و شناسایی صورت گرفته، پرداخت شود و این مزیت تسهیلات بنیاد علوی نسبت به سایر نهادهای ارائه کننده تسهیلات است. لذا منابع بنیاد علوی بر اساس مطالعه و شناخت اکوسیستم در استان البرز است.

معرفی ٢٠ رسته دارای اولویت اشتغال

وی با اشاره به فاز نخست مطالعه فضای کسب و کار البرز، اظهار داشت: در این مطالعه شاخصه‌های اقتصادی، اجتماعی، محیط‌زیستی و فرهنگی دخیل بود که در نتیجه به ٢٠ رسته اولویت دار رسیدیم. تسهیلاتی که در استان البرز پرداخت می‌شود، مطابق با این ٢٠ رسته دارای اولویت است و خارج از آن هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌شود.

مجری تسهیلات بنیاد علوی در البرز گفت: رسته هایی هدف ما در بخش کشاورزی از پرورش طیور، صنایع تبدیلی و تکمیلی، پرورش زنبور عسل، پرورش دام سبک است. در بخش صنعت، پوشاک، تولید فراورده های پلاستیکی، تولید کیک و شیرینی و در حوزه خدمات به رسته های حمل و نقل، خدمات گردشگری، خدمات تعمییراتی مانند موبایل تسهیلات تعلق می‌گیرد که از جمله رسته های اولویت دار بنیاد در استان البرز محسوب می‌شود.

سامانه حامی از نظارت تا پرداخت تسهیلات

محرم خانی در ارتباط با فاز دوم گفت: سامانه ای با نام «حامی» برای کارسازی تسهیلات بنیاد علوی طراحی شد و تمام فرایند اهلیت سنجی، شناسایی طرح، نظارت تا پرداخت تسهیلات در این سامانه صورت می‌گیرد. این سامانه نیز مزیت دیگری است که هر یک از آیتم های ذکر شده به شدت و با جدیت رصد می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: نظارت طی سه مرحله اجرا و در زمان قبل از طرح، حین اجرا و پس از اجرای طرح انجام می‌شود؛ بنابراین تلاش این است که منابع با حداقل انحراف و به درستی هدایت شود. امیدوار هستیم در انتهای این پروژه با حداقل انحراف و حداکثر بهره‌وری منجر به توسعه کسب و کار، ایجاد و تثبیت اشتغال در البرز باشیم.

پرداخت تسهیلات به فارغ‌التحصیلان فرهنگ و هنر البرز

محرم خانی به تعامل و همکاری با دستگاه‌های اجرایی استان، اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در البرز با ادارات کل صمت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباط برقرار کردیم. شاید به جرات می‌توان گفت که بنیاد علوی تنها نهادی است که در حوزه‌های جدید همچون اشتغال حوزه فرهنگ، هنر و استارتاپ ورود کرده است درحالیکه سالیان بسیار این حوزه به خوبی دیده نمی‌شد. 

این مسئول ادامه داد: با وجود اینکه برای مشاغل مرتبط فرهنگ و هنر، برنامه‌ریزی منسجمی نداشتیم اما تلاش شد در راستای کمک به ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان در این حوزه ها نیز به متقاضیان تسهیلات پرداخت شود لذا طبق توافق صورت گرفته با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با پرداخت تسهیلات حدود ۵٠ متقاضی موافقت شد.

کمک به اشتغال بیماران ام.اس

مجری پرداخت تسهیلات بنیاد علوی در البرز از پرداخت تسهیلات در انجمن بیماران ام.اس در البرز یاد کرد و گفت: افراد مبتلا به این بیماری با شرایطی که دارند قادر نیستند در هر مکان فعالیت کنند لذا با توجه به اینکه اشتغال این افراد خاص است در بنیاد علوی از این قشر نیز حمایت شد. طی تفاهم نامه‌ای که با انجمن ام.اس منعقد شد، مقرر گردید کسب و کاری مناسب حال این عزیزان ایجاد شود. 

محرم خانی با تاکید بر اینکه تمایل به صرف پرداخت ماشینی تسهیلات نداریم و تا اثربخشی پرداخت، تمام متقاضیان را رصد می‌کنیم، اذعان داشت: تمایل به اثر بخشی با رویکرد توسعه کسب و کار، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمد و بهبود معیشت برای خانواده‌های متقاضی تسهیلات، مورد توجه بنیاد علوی است لذا با این هدف در استان البرز نیز تلاش می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز