خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اعتبارات مشاغل خانگی استان البرز پاسخگوی متقاضیان دارای مجوز کسب و کار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۹۲۵

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز با تاکید بر لزوم افزایش اعتبارات مشاغل خانگی استان، گفت: طی شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۹۶ درصدی صدور مجوز روبرو شدیم و در بخش پرداختی نیز به نسبت سال گذشته، ۲۷ درصد به تسهیلات پرداختی اشتغال خانگی البرز اضافه شد و این درحالیست که اعتبارات مشاغل خانگی استان پاسخگوی متقاضیان دارای مجوز کسب و کار نیست.

عبدالله دارایی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به شرایط دریافت مجوز کسب و کار خانگی از درگاه ملی مجوزها، اظهار کرد: مهم‌ترین مزیت مجوز اشتغال خانگی این است که متقاضی می‌تواند، تسهیلات دریافت کند. بسته به طرح توجیهی که برای شغل خانگی مورد نظر ارائه می‌شود، مبلغ تسهیلات می‌تواند متفاوت باشد.

وی افزود: فعالیت‌هایی که باعث اشتغال‌زایی بیشتر می‌شوند از اولویت بالاتری برخوردار هستند. بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه این وام‌ها را به منظور کمک به مشاغل خانگی تهیه کرده و ارائه می‌دهند. بازپرداخت برای این تسهیلات به صورت طولانی مدت در نظر گرفته شده و مشمول آیین نامه پرداخت یارانه و تسهیلات است.

۸۸ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با عنوان اینکه اعتبارات مشاغل خانگی بیش از یک دهه به متقاضیان پرداخت می‌شود، اظهار کرد: هر ساله کل این اعتبار توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای استان‌ها تخصیص داده می‌شود.

دارایی گفت: استان البرز طی دو سال اخیر به شدت و با ضریب بسیار خوبی در تخصیص ابلاغ اعتبار و پرداخت تسهیلات روند افزایشی داشته است. سال گذشته نیز ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی اظهار داشت: در بحث تسهیلات اشتغال‌زا ویژه مشاغل خانگی از مجموع ۱۱۷ میلیارد ریال اعتبار به میزان ۸۸ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شده است. مقرر شده با هماهنگی تعدادی از بانک‌ها و پشتیبانی بانک توسعه تعاون این تسهیلات ارائه شود.

وی با اشاره به اعتبار یکصد و ۱۷ میلیارد ریالی تسهیلات، اظهار کرد: در هر رشته صنعتی، گردشگری، فرهنگی، هنری و… که می‌تواند زیر مجموعه ادارات صمت، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد و… باشد، بر اساس سوابق و تجربیات می‌تواند ظرفیت مشاغل خانگی متفاوتی وجود داشته باشد.

تقاضای تسهیلات بیش از اعتبارات استان است

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های اجرایی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز با تاکید بر اینکه تقاضا بیش از اعتبار است اذعان داشت: در بخش عملکردی تسهیلات اعطایی مشاغل خانگی با توجه به صدور بیش از ۴۴۰۰ مجوز در ۶ ماهه نخست سال جاری به تعداد ۸۳۴ نفر به میزان ۷۷ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی و از این میزان فقط ۱۲۰ نفر به مبلغ ۱۴ میلیارد ریال پرداختی صورت گرفته است.

دارایی گفت: طی شش ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۹۶ درصدی در صدور مجوز روبرو شدیم و در بخش پرداختی نیز به نسبت سال گذشته، ۲۷ درصد به تسهیلات پرداختی اشتغال خانگی استان البرز اضافه شد.

وی از طرح‌های حمایتی دیگر یاد کرد و افزود: این افراد می‌توانند از بازارهای محلی شهرداری برای ارائه محصولات خود استفاده کنند. مزیت دیگر مشاغل خانگی این است که هیچ نیازی به تغییر کاربری محل فعالیت ندارند و در نتیجه از پرداخت عوارض تجاری معاف هستند. صاحبان مشاغل خانگی می‌توانند خودشان را به صورت خویش فرما بیمه کنند.

سال ۱۴۰۱ کنترلی بر روی صدور مجوز نبود

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان البرز در ارتباط با تفاوت اخذ مجوز مشاغل خانگی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۱ توضیح داد: وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی، اولین وزارتی بود که در درگاه ملی شرایط اخذ مجوز کار را برای متقاضیان فراهم کرد اما یک سری از الزامات مانند ابطال تمبر مالیاتی، احراز هویت پستی که در صنوف دیگر رعایت می‌شود در مجوزهای سال گذشته اعمال نشده بود لذا با سوء استفاده برخی روبرو شدیم که بدون کنترل چندین مجوز دریافت می‌شد که علت درخواست بالا برای دریافت تسهیلات همین روند بود.

دارایی تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال جاری، روند جدید دریافت مجوز تغییر کرد و با مقررات جدید نسبت به ارائه مجوز اقدام شد. همچنین در آینده نزدیک، ارائه مدرک فنی حرفه‌ای به عنوان یکی از مدارک لازم برای اخذ مجوز مشاغل خانگی، ضرورت خواهد داشت.

این مدیر البرزی با اشاره به رایگان بودن ثبت نام مجوز مشاغل خانگی، گفت: دفتر ساماندهی مشاغل خانگی با هماهنگی اداره کل روند کار را دنبال می‌کند.

مدیرکل کار البرز یادآور شد: یک عده از صاحبان مشاغل خانگی فقط به دنبال اخذ مجوز هستند که مجوز آن‌ها با عنوان «ثبت محور» صادر می‌شود که به آن‌ها تسهیلاتی تعلق نمی‌گیرد ولی متقاضیانی که به دنبال دریافت تسهیلات هستند مجوزشان با عنوان «تایید محور» صادر می‌شود. لذا یکی از تفاوت‌های مجوزهای مشاغل خانگی در سال گذشته، ثبت محور بودن این مجوزها بود.

مجوزهای وزارت کار از طریق سایت mojavez. mcls. gov. ir صادر می‌شود. در این وب سایت شرایط و چگونگی دریافت مجوزها مشخص است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز