خبرگزاری کار ایران

جلسات کمیته بهره‌وری و دستمزد از هفته آینده تشکیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۱۱۳

کمیه بهره‌وری نیروی کار با هدف ارتقای سهم نیروی انسانی و بهبود اینجایگاه شکل گرفته است / این کمیته به صورت رسمی از شنبه آینده فعالیت خود را بررسی می‌کند.

یک فعال کارگری از آغاز به‌کار رسمی کمیته بهره‌وری و دستمزد و برگزاری جلسات هفتگی با مشارکت نمایندگان کارفرمائی، کارگری و دولتی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز شنبه هفته آینده خبر داد.

«فرامرز توفیقی» با اعلام این خبر به ایلنا، گفت: کمیه بهره‌وری نیروی کار با هدف ارتقای سهم نیروی انسانی و بهبود اینجایگاه شکل گرفته است،

رئیس کارگروه مزد مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران افزود: کمیته با تجزیه و تحلیل قیمت تمام شده ورودی که از آن به عنوان داده نام می‌بریم می‌تواند به یک عدد معین واقعی برسد که رقم صورت کسر ما را معین می‌کند و با مشخص بودن ستانده‌ها، در ‌‌نهایت می‌توانیم به نرخ بهره‌وری دست پیدا کنیم، این نرخ عددی حقیقی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۳ خواهد شد.

وی ادامه داد: طی بررسی‌های انجام شده در خصوص وضعیت بهره‌وری نیروی کار در سطح بین‌المللیٰ، سهم نیروی انسانی در ایران ۳۱ ٪ است که دارای رتبه بسیار پائینی نسبت به سهم کشورهای ژاپن(۸۰٪) و آلمان(۷۲٪) می‌باشد. در ایران ما ۳۵ تا ۶۳ درصد هزینه واسطه‌گری نابجای مواد خام(اولیه) داریم که در این کمیته سعی بر کاهش این میزان را خواهیم داشت تا به داده‌ای حقیقی و دستمزدی منصفانه دست یابیم.

به گفته توفیق در سال‌های گذشته مذاکرات رویکردی سلبی داشت اما با رویکرد علمی این کمیته و دعوت از کار‌شناسان و متخصصان برجسته اقتصادی غیردولتی سعی بر عملی کردن اهداف این کمیته خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تعریف بهره‌وری در ایران یک تعریف جامع و کامل نیست و این کمیته از یک سو سعی بر پوشش دادن تمامی جوانب بهره‌وری و از سوی دیگر رقابت‌پذیری و تغییر نگرش کلیشه‌ای نسبت به این موضوع را در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان افزود: این مدل در دو شرکت دولتی تولیدکننده مواد غذائی و داروئی به‌صورت مطالعه موردی اجرا و نتایج حاصل از آن پائیز امسال در شورای عالی‌کار اعلام خواهد شد تا در تصمیمات آینده تعیین نرخ حقوق و دستمزد با درنظر گرفتن استانداردهای لازم تأثیرگذار باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز