خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

سیاست پروژه سهام را دنبال می‌کنیم/ تصمیم جدید برای ادامه ساخت آزادراه تهران-شمال/ در دنیا با مزرعه هواپیماهای پارک شده مواجه‌ایم

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۰۰۰

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سیاست ما تغییر الگوی تامین مالی است و سیاست پروژه سهام را دنبال می‌کنیم تا از این طریق بار تامین مالی از روی دوش دولت برداشته و از طریق فروش اوراق تامین مالی‌ها انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد اسلامی در یک برنامه تلویزیونی درباره ادامه پروژه آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: برای هر دولتی سازندگی مهم است و تامین رفاه اجتماعی و سازندگی برای دولت‌ها محبوبیت به دنبال دارد. برای آزادراه تهران- شمال که از دهه 70 شروع شد همواره دو نگاه وجود داشت اول اینکه سازنده خارجی داشته باشد یا اینکه از منابع داخلی و توسط داخل به اجرا برسد.

اسلامی با بیان اینکه با اجرای قطعه یک آزادراه شمال فاصله از تهران تا چالوس 60 کیلومتر کوتاه شد، ادامه داد: اولین و بزرگ ترین دستاورد این پروژه همین کوتاه شدن مسیر  است. نکته بعد این است که اهتمام دولت این بود که حتما ان پروژه به تمام برسد بنابراین  از 17 درصد پیشرفتی فیزیکی در سال 92 به 100 درصد رساندیم و همه دست اندر کاران از جمله آقای آخوندی و سعیدی کیا در این پروژه بسیار زحمت کشیدند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبارات مورد نیاز برای ادامه پروژه گفت: براساس برآوردهای امروز 15 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم تا منطقه 2 و 3 را به اتمام برسانیم. پیشنهاد دیگر ما این است که تا پایان این دولت با 2700 میلیارد تومان یک لاین رفت این مسیر را بسازیم و لاین برگشت هم همان جاده چالوس باشد که درباره این پیشنهاد تصمیم گیری خواهد شد.

اسلامی با بیان اینکه هنوز منطقه سه دست نخورده است، افزود: برنامه ما این است که از مرزن آباد تا دزد بوم را چهار خطه کنیم چراکه در مرزن آباد ترافیک سرسام آور داریم و وقتی که در این نقطه مسیر یکطرفه می‌شود زندگی روستاییان با مشکل مواجه می‌شود. این پروژه 15 کیلومتر است که در حال حاضر 7 کیلومتر آن در دست اجرا است.

وی درباره برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در سال جهش تولید گفت: تا پایان سال 99 بیش از 580 کیلومتر را می‌توانیم تحویل دهیم که 10 برابر عملکرد سال گذشته است. در حال حاضر 2440 کیلومتر آزادراه داریم که با این میزان 25 درصد طول آزادراه را افزایش می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین بیش از 700 کیلومتر بزرگراه اضافه خواهیم کرد و 2000 کیلومتر راه روستایی آسفالته خواهد شد. همچنین 66 بیمارستان ساخته شده و به وزارت بهداشت تحویل دادیم و اتفاقا در همین ایام کرونا بیش از 10 بیمارستان تحویل دادیم.

اسلامی با بیان اینکه در سال جاری حداقل 400 کیلومتر خط دوم راه آهن می‌توانیم به شبکه ریلی  اضافه کنیم، ادامه داد: سال گذشته 780 واگن باری و مسافری از تولیدات داخل تحویل ‌شرکتهای بهره بردار دادیم که امسال این عدد به 2000 دستگاه می‌رسد.

وی با تاکید بر موضوع تغییر مدل تامین مالی پروژه های عمرانی اظهار داشت: سیاست ما تغییر الگوی تامین مالی است و سیاست پروژه سهام را دنبال می‌کنیم تا از این طریق بار تامین مالی از روی دوش دولت برداشته و از طریق فروش اوراق تامین مالی‌ها انجام شود.

اسلامی درباره اقدام دشمنان برای انزوای ایران در سازمان بین المللی دریانوردی اظهار داشت: سال گذشته بریان هوک که خود سردسته تروریست‌ها است در جریان راهزنی که آنها انجام داده بودند برای صدور یک بیانیه خاص علیه ایران وارد رایزنی با کشورهای عضو شد که به لطف خدا و اقدام هوشمندانه دولت موفق به گرفتن این قطعنامه نشدند و همه اعضا این موضوع را پذیرفتند که ایران متعهد به ضوابط است.

اسلامی با بیان اینکه ویروس کرونا یکبار دیگر همه را متوجه کرد که قدرت الهی بالاترین دست است و انسان در برابر عظمت الهی هیچ است، گفت: براساس موصوبات ستاد ملی کرونا باید با اجرای پروتکل‌هایی از شیوع آلودگی پیشگیری می‌کردیم از این رو در سیستم حمل و نقل عمومی کشور یک کمیته خاص مبارزه با کرونا ایجاد شد که بیش از 11 پروتکل را از بهمن‌ماه با همکاری و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت تهیه کردیم و این پروتکل‌ها به صورت بسته‌های تعریف شده به سازمان‌های مختلف وزارت راه ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه مجموعه این دستورالعمل‌ها سه کار را به صورت همزمان در دستور کار قرار داد، گفت: اولین اقدام غربالگری مسافران بود که از طریق تب‌سنجی انجام شد که این غربالگری شامل خود کارکنان هم بود. اقدام بعدی گندزادیی و ضدعفونی ترمینال‌ها و پایانه‌ها بود و سومین اقدام هم ضدعفونی وسیل نقلیه و تجهیزات بود که از  از همان روزهای نخست به اجرا در آمد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همکاران به صورت شبانه روزی به این کار مبادرت دارند و این عملیات ادامه خواهد داشت.

وی در باره مدیریت تردد در این بازه زمانی اظهار داشت : از 25 اسفند تا 15 فروردین امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 63 درصدی در تردد جاده‌ای را داشتیم. کشورها تمام پروازها به ایران را به استثنای دو موردی که انجام شد قطع کردند، مگر پروازهای که خود ما به برقراری آن نیاز داشتیم. البته هم بازگرداندن ایرانی‌ها و هم حمل کالاهای بهداشتی 100 پرواز در ایام فروردین انجام شد.

اسلامی درباره شایعاتی مبنی بر ورود ویروس از طریق پروازهای چین گفت: متاسفانه در این باره  اخباری منتشر شد که مشخص است که منشا خبر رسانه‌های ضد انقلاب هستند که برای تخریب اعتماد ملی این اقدامات را انجام می‌دهند. در خصوص پروازهای چین اواسط بهمن ماه مصوب شد که پروازها قطع شوند و قرار شد فقط برای  ایرانی‌هایی که قصد بازگشت به کشور را دارند پروازهای برگشت انجام شود.

وی افزود: بنابراین از سه مبدا از جمله پکن و شانگهای پرواز برگشت ایرانیان انجام شد و یک پرواز خاص به ووهان چین با رعایت تمام پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شد و به غیر از این 4 پرواز هیچ پرواز دیگری نداشتیم مگر پروازهای باری.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امر غربالگری را ترک نکردیم و این اقدامات در تمام مبادی حمل و نقل فعال هستند، گفت: موضوع مهم رعایت فاصله‌های فردی است و در قطارها این براساس ابلاغیه‌های وزارت بهداشت در حال انجام است.

وی با اشاره به کاهش سفرهای هوایی، زمینی و ریلی گفت: میزان مسافران جاده‌ای در بخش اتوبوس کاهش 70 درصدی، در بخش  قطار کاهش 94 درصدی و در بخش سفرهای هوایی هم با کاهش حدود 75 تا 80 درصدی مواجه بود و از آنجایی که پروازها با حداقل مسافر انجام شده مردم با فاصله از هم در هواپیما مستقر شدند.

اسلامی با بیان اینکه از امروز که برخی از کسب و کارها فعال شدند طبیعی است که این فعالیت باعث افزایش تردد شود، گفت: سیاست ما اجرای فاصله گذاری اجتماعی بین مسافران است.

اسلامی با اشاره به خسارت‌های سنگین وارد آمده به صنعت حمل و نقل در این مدت زمان اظهار داشت: شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل جاده‌ای به ویژه بخش مسافری آسیب سنگینی دیده‌اند بنابراین برای جبران این خسارت‌ها دولت بسته حمایتی 8 هزار میلیارد تومانی برای آنها در نظر گرفته است  که این بسته‌های حمایتی شامل حال شرکت‌های پشتیبان هم می‌شود. از بسته ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی سهم بخش ریلی ۳هزار میلیارد تومان و‌ سهم بخش هوایی ۲هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: بخشی از این منابع را بانک مرکزی و بخشی دیگر را بانک‌ها تامین خواهند که در قالب تسهیلات 12 درصدی خواهد بود و تنها به شرکت‌های تعلق می‌گیرد که نیرو انسانی خود را تعدیل نکرده باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این رکود در بخش سفر در همه دنیا فراگیر بوده است، گفت: در دنیا صنعت هوانوردی با کاهش 81 درصدی سفر و پرواز مواجه بوده و امروز با مزرعه‌ای از هواپیماهای پارک شده در دنیا مواجه‌ایم.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا آماده مواجه با ادامه این شرایط با شوک ادامه این شرایط هستید، گفت: در کمیته حمل و نقل جلسات متعددی با انجمن‌ها و تشکل‌ها دراین باره داشتیم و معتقدم به طور طبیعی باید بازسازی فکری و رویکردی متناسب با شرایط داشته باشیم و به لحاظ ساختاری اصلاحاتی را انجام دهیم و از این فرصت برای بازسازی و تعمیرات ناوگان و تجهیزات حمل و نقل استفاده کنیم. 

وی با بیان اینکه برای هر چهار مد حمل و نقل باید برنامه‌های داشته باشیم تا از این رکود برای ارتقای قابلیت عملکرد استفاده کنیم گفت: اصلاح ساختار حقیقی و حقوقی شرکت‌ها را باید دنبال کنیم.

وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه باید قدردان نظام طرح ریزی ستاد ملی مبارزه با کرونا و مقام معظم رهبری باشیم که یکدلی و نمایش قدرت را در کشور به اجرا درآورد و ایجاد کرد، افزود: ایران در تسلط مدیریت ویروس کرونا کشور پیشتاز بود و این اقدامات انجام شده یک کار نو و متفاوتی بود که مورد تقدیر سازمان بهداشت جهانی هم قرار گرفت و  نباید خود را تحقیر و تخریب کنیم چراکه زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران به این تسلط دست پیدا کردیم.

وی با تاکید بر اینکه با رعایت فاصله گذاری اجتماعی شعور اجتماعی را باید به نمایش بگذاریم، گفت: با اجرای این پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها اعتمادسازی هم در جامعه رخ می‌دهد و قطعا غلبه به ویروس کرونا به حداکثر می‌رسد و ایران هم جز ملت‌های پیروز بر کرونا خواهد بود.

اسلامی با اشاره به ورود ناوگان بین شهری به حمل و نقل شهری برای اجرای هر چه بهتر طرح فاصله گذاری اجتماعی اظهار داشت : به ما دستور داده‌اند که تعدادی اتوبوس بین شهری وارد حمل و نقل شهری کنیم تا در ساعات پرتقاضا به کمک حمل و نقل درون شهری بیایند که وزارت کشور مسئول اجرای این برنامه است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اقدامات انجام شده برای ادامه ترانزیت در شرایط سخت گیری مرزها باتوجه به کرونا گفت: بیش از 1200 کامیون ایرانی که در اروپا و آسیای میانه گرفتار شده بودند را با رایزنی گسترده‌ای که انجام شد توانستیم به کشور برگردانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز