خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور احداث می شود

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۰۹۷

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با واگذاری زمین رایگان در کشور احداث می شود، گفت: ۸۰ درصد تسهیلات ساخت این واحدها را بانک ها در اختیار قرار می دهند.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: به جز حوزه دریایی تقریباً درهمه سرفصل های وزارت راه و شهرسازی پروژه های گوناگونی در سطح استان آذربایجان شرقی در حال اجراست که الحمدالله روبه پیشرفت هم قرار دارند.

وی افزود: مهم ترین این پروژه ها که هم دغدغه مردم و تاکید رییس جمهوری و برنامه مورد پیگیری ویژه و تاکید رهبر معظم انقلاب هم است، بحث راه آهن و اتصال راه آهن میانه به تبریز است که جزو اولویت های پنج استان قرار دارد.

اسلامی ادامه داد: از این پروژه بازدید به عمل آمد که پیشرفت خوبی هم دارد، اگرچه موانعی وجود دارد و برخی موانع رفع شده است، اما به خاطر حجم کار، رفع تمام موانع نیازمند زمان است که پیمانکاران ما در حال انجام کار بوده و پل های بزرگ در حال نصب است و تا بستان آباد که پیشرفت خوبی دارد، و مسیر بستان آباد تا تبریز هم امیدواریم قبل از پایان سال آینده و تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: راه آهن به سمت سراب و اردبیل هم یک قطعه شروع شده است؛ محور دوم هم بحث آزاد راه ها است که همزمان هر چهار آزادراه در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه آزادراه ها مسیرهای شریانی ترانزیت کشور هستند و به لحاظ حیثیتی و اقتصادی و رفاه مردم مردم در اولویت قرار دارند، گفت: یک قطعه ۲۵۰ کیلومتر از تبریز تا مرز بازرگان را در حال اجرا داریم که یکی از آرزوهای دیرینه مردم منطقه است و تاکید رییس جمهوری هم است.

اسلامی افزود: در مورد قطعه بازرگان – ماکو به سمت مرند، قطعه اول به طول ۷۰ کیلومتر را شروع کردیم؛ یک قطعه از تبریز به مرند به طول ۶۶ کیلومتر را اواخر سال گذشته قراردادش منعقد شد که پیشرفت چشمگیری داشته به طوری که در عرض ۲ ماه ۹ درصد پیشرفت حاصل کردیم که اگر هدف برنامه مان ۳۰ ماهه باشد می توان گفت یک راندمان ۵ درصد را حاصل کردیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: باقی مانده ۱۲۰ کیلومتر را در حال مذاکره با پیمانکاران هستیم، به سمت ارومیه هم باز یک قطعه را امروز آغاز کردیم که کمربندی تبریز محسوب می شود که تلاقی چند مسیر ورودی به تبریز است و در صورت اتمام از بار ترافیک اتوبان شهید کسایی می کاهد.

وی برآورد اولیه اعتباراین طرح را ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این طرح امروز با حضور نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و نیز آزادراه مراغه به هشترود را امروزبازدید کردیم که امیدواریم یکی از قطعات این طرح را در سال جاری بتوانیم زیر بار ببریم.

اسلامی در مورد پروژه های همکاری مشترک با بخش خصوصی نیز گفت: محور سوم، جاده های پرترافیک از جمله محور سراب، اهر، جلفا و مرند هستند که باند دوم مرند به جلفا در حال اجراست.

وی افزود: بخش هایی هم به تازگی شروع شده است و امیدواریم که باندهای دوم محورهای سراب، اهر را تا پایان سال جاری بتوانیم به پایان برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعضی از تقاطع های غیرهمسطح در محور جلفا را هم قرار شد با مساعدت استانداری یک سری طرح هایی را اجرا بکنیم تا نقاط آسیب پذیر و حادثه خیز سریع تر جمع آوری بشوند.

وی با بیان اینکه مقدورات بودجه ای امسال نسبت به سال های گذشته قدری متفاوت است، افزود: تمام سعی ما این است که از طرق مختلف استفاده کنیم تا بتوانیم پروژه ها را به ثمر برسانیم.

اسلامی بحث مسکن مهر و بافت فرسوده را اولویت روز و دغدغه مردم و مسئولان اعلام کرد و گفت: در تبریز چند محله در بافت فرسوده قرار دارد که در برنامه هستند، ما اختیارات وزارت خانه را با تشکیل ستاد بازآفرینی و هیات اجرایی به ریاست استاندار تفویض اختیار کردیم.

وی اظهار داشت: امروز هم سازندگان و هم شهرداری تقاضاهایی داشتند که تصمیماتی گرفته شد که بخشی از این تصمیمات در چارچوب قوانین و مقررات قرار دارد و یکی دو مورد هم مصوبات دستگاه های دیگر و یا بانک مرکزی است که هماهنگی مقدماتی را با مسئولان بانک مرکزی انجام دادیم تا بتوانیم تسهیل گری کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: از مردم ساکن در بافت فرسوده دعوت می کنم تا همراهی و مشارکت کنند و اگر مالکان این واحدهای فرسوده خودشان تمکن ساخت داشته باشند ما جواز رایگان و تسهیلات ۹ درصدی ارایه می کنیم و درغیر این صورت اجازه ساخت توسط شهرداری را بدهند و در این مدت در خانه های موقت مستقر می شوند.

وزیر راه و شهرسازی در مورد تولید مسکن جدید هم گفت: استان آذربایجان شرقی سازندگان قوی دارد و نه تنها باید مشکل مسکن خودش را حل بکند بلکه باید برای سایر استان ها هم استان معین باشد.

وی افزود: پروژه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه قرار دارد که ما زمین رایگان در اختیار قرار می دهیم و ۸۰ درصد اعتبار را بانک در اختیار سازندگان قرار می دهد بنابراین سازندگان قراردادی را با وزارت راه و شهرسازی منعقد کنند تا بتوانیم دغدغه مسکن جوانان و خانه اولی ها را رفع بکنیم.

اسلامی در مورد بحث قیمت مسکن و اجاره بها نیز اظهار داشت: بحث قیمت ها متاثر از بخش مسکن و عرضه و تقاضا نیست، بلکه اتفاقاتی که در بازار افتاده و نوساناتی که بوجود آمده، بخش مسکن را هم مشمول کرد و کاری که می کنیم این است که جریان تولید مسکن را در کشور پایدار کنیم که تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکن در سال را قاطعانه پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: همین الان از ۴۰۰ هزار واحد سال ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹، حدود ۱۳۸ هزار واحد عملیات اجرایی اش آغاز شده است و هر هفته پروژه های جدیدی شروع می شود.

وزیر راه و شهرسازی در مورد قطار ریلی ایران و ترکیه گفت: توافقی اخیری که بین راه آهن های دو کشور صورت گرفت، به زودی قطار تهران، آنکارا، استانبول شروع به فعالیت می کند و شاهد تبادل بیشتر مسافر بین ایران و ترکیه خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز