خبرگزاری کار ایران

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا:

فعالیت اینستکس؛ فقط تا زمان عبور از کروناست/ چالش اصلی ایران، تامین منابع مالی برای ادامه این روند است

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۳۸۳

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش گفت: چالش اصلی این است که باید برای اینستکس منابع مالی داشته باشیم که بر اساس آن تجارت جریان یابد و این تجارت باید از محل فروش ما به اتحادیه اروپا شکل بگیرد، باید از محل نفت و فرآورده و ارز متعلق به دولت، یا مانده حساب و پولی که در بانک‌های جهانی داریم، تامین مالی شود، باید از محل پول نفتی که به چین، کره، ترکیه، عراق، بخشی از ژاپن و مبلغ کمی هم که در اروپا داریم، اگر قابل انتقال باشد برای تجارت بهره ببریم.

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره فعالیت اینستکس اظهار داشت: ما گزینه‌های زیادی نداریم که بتوانیم انتخاب کنیم که به اینستکس بپیوندیم یا خیر، اینستکس یک ساز و کار مالی بود که که 18 ماه پیش اتحادیه اروپا برای تعاملات تجاری طراحی و وعده آن را داد، ایران هم دنبال کرد و مُصِر بود که راه اندازی شود. اکنون خیلی طولانی شده و به پیچیدگی و گرفتاری‌هایی برخورد که اتحادیه اروپا تصور آن را نمی‌کرد، البته در این تاخیر ما هم بی‌تقصیر نبودیم کارشکنی‌هایی از داخل باعث کند شدن این روند شد.

وی ادامه داد: کارشکنی‌هایی که بابت پیوستن به FATF از سوی برخی صاحبان قدرت صورت گرفت تا سیاست کشور را به سمت منافع خود منحرف کنند! باعث شد اتحادیه اروپا هم محتاط شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و اتریش در ادامه گفت: اکنون ایران بیشترین درگیری را با کرونا دارد، شاید اتحادیه اروپا با نگاه بشردوستانه نسبت به راه‌اندازی این ساز و کار مالی اقدام کند، کما اینکه اولین تراکنش هم برای دارو انجام شد، اما چالش اصلی این است که باید برای اینستکس منابع مالی داشته باشیم که بر اساس آن تجارت جریان یابد و این تجارت باید از محل فروش ما به اتحادیه اروپا شکل بگیرد، باید از محل نفت و فرآورده و ارز متعلق به دولت، یا مانده حساب و پولی که در بانک‌های جهانی داریم، تامین مالی شود، باید از محل پول نفتی که به چین، کره، ترکیه، عراق، بخشی از ژاپن و مبلغ کمی هم که در اروپا داریم، اگر قابل انتقال باشد برای تجارت بهره ببریم.

وی درباره پیوستن اتریش به اینستکس نیز بیان کرد: اتریش آمادگی خود را برای پیوستن به اینستکس اعلام کرده و مورد استفاده قرار خواهد داد، اکنون نیز این ساز و کار آماده اجرا است اما باید منابعی موجود باشد تا هر کشوری از جمله اتریش از آن استفاده کند.

سلطانی خاطرنشان کرد: در هر حال اکنون با نگاه بشردوستانه برای تجارت با ایران آن هم فقط غذا و دارو از این سازوکار استفاده می‌شود، اما تصور نمی‌کنم بیش از غذا و دارو باشد و زمانی که از بحران کرونا عبور کردیم، به وضع قبل برمی‌گردیم.

وی درباره آخرین رقم مراودات با اتریش نیز تصریح کرد: آمار دقیقی در این خصوص در دست نیست، گمرک مدت‌ها است آماری منتشر نمی‌کند، آخرین آمار که به صورت شفاهی اعلام شد، حاکی از آن است که نیمه اول سال گذشته یعنی 6 ماه ابتدایی سال 98 در بخش صادرات 80 درصد و در بخش واردات 70 درصد کاهش داشته‌ایم، که قطعا بعد از آن این ارقام بدتر هم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز